Var inne på Lundgrens idag och klämde på ett tiraphene 4-19g. Måste medge att det trots EVA-handtaget (vilket jag instinktivt ofta tycker känns billigt) väckte visst ha-begär. Påeldad av denna tråd kom jag dock att inspektera infästningen av klingan lite extra noga. Upplevde inget direkt glapp, men däremot att det flexade mer än jag vänta mig. Jag vet inte om oroväckande är rätt ord, eftersom jag sällan varit med om abborrar som pressat spön till bristningsgränsen. Men en flex jag reagerade på. det kändes liksom som att det var för lite gods i hondelen av skarven. Nåväl. Nu när Lundgrens äntligen öppnat igen får jag väl gå dit klämma på det igen. Blev rätt sugen på det trots att det kändes jävligt o-premium för pengarna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Aava Fishing? Någon med info ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJag hoppas verkligen att glappet inte känns vid praktiskt fiske' vilket är huvudsaken. Vad gäller spöbalans så är jag inte så känslig. Om jag ändå ville ändra spöbalans så vore det i min mening långt bättre att placera lite vikt i spöbutten än i rullen. 10-20g där torde göra avgjort mer verkan än en rulle 10-40g tyngre precis bakom balanspunkten givet hävstångsprincipen....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggVar inne på Lundgrens idag och klämde på ett tiraphene 4-19g. Måste medge att det trots EVA-handtaget (vilket jag instinktivt ofta tycker känns billigt) väckte visst ha-begär. Påeldad av denna tråd kom jag dock att inspektera infästningen av klingan lite extra noga. Upplevde inget direkt glapp, men däremot att det flexade mer än jag vänta mig. Jag vet inte om oroväckande är rätt ord, eftersom jag sällan varit med om abborrar som pressat spön till bristningsgränsen. Men en flex jag reagerade på. det kändes liksom som att det var för lite gods i hondelen av skarven. Nåväl. Nu när Lundgrens äntligen öppnat igen får jag väl gå dit klämma på det igen. Blev rätt sugen på det trots att det kändes jävligt o-premium för pengarna.
Record you and your screen to clarify your points. Get vidoes organized as mind map, calendar, or any layout. And share it with a link to boost your productivity.
Beträffande premiumkänslan så är den obefintlig men man har i stället valt att satsa hårt på det "tekniska" utan en massa lull-lull. Ungefär som att blåsa omkring i en gammal mazda 323 med 500 hästar under huven.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mudwater Visa inlägg
Nu har jag förvisso inte hunnit att inviga det ännu,men jag tror inte att det kommer och vara märkbart vid fisket. Personligen så lägger jag stor vikt vid spöbalans, dels för att jag fiskar mycket botten med små knyck och vill känna minsta respons, men också för att spöet ska kännas så lite som möjligt i handen när jag är ute på sjön. Beträffande vikter i spöbutten så är det också en preferens och med tanke på att klinga till spö är ihåligt så väljer jag hellre en något tyngre rulle i samma klass än att sätta fast gummibuttar som i värsta fall "dämpar" känsligheten.
Kommentera
-
Kul att tråden drog dig till minnes! Om du har vägarna förbi igen så prova att håll ett stadigt grepp om handtaget medans du viftar med klingan så blir det mer påtagligt. Jag tror att svajet är en kombination av godset i hondelen tillsammans med spöets aktion. Har gjort en liten filmsnutt som (jag hoppas) visar just detta vid klingans infästning. Det ska tilläggas att jag håller ett stadigt grepp om handtaget och låter det inte följa spöets rörelser.
Record you and your screen to clarify your points. Get vidoes organized as mind map, calendar, or any layout. And share it with a link to boost your productivity.
Beträffande premiumkänslan så är den obefintlig men man har i stället valt att satsa hårt på det "tekniska" utan en massa lull-lull. Ungefär som att blåsa omkring i en gammal mazda 323 med 500 hästar under huven.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggAava använder Kigan-ringar och då troligtvis rullfästen från samma tillverkare. Så, det är definitivt inte no-name komponenter.
- Gillar 1
Kommentera
-
Undrar varför de inte valde använda en spigot skarv istället för den nuvarande lösningen som påminner om ett 20€ trollingspö med topp-i skarv.Typ som på det här Westinspöet: https://www.kurre.fi/sv/spinnfiske/w...5707549336960/ fast med delningen närmare handtaget.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Nu var det verkligen inte gummibuttar jag hade i åtanke, men smaken är som baken. Hur mycket flyttas för övrigt en balanspunkt av en "något tyngre rulle" ?
Rulllvikt: 200g
Spövikt: 83 gram
Ny balanspunkt (från änden av handtaget) = (46 cm) - ((0,083 kg * 0,46 m + 0,2 kg * avståndet från ände A) / (0,083 kg + 0,2 kg))
Ny balanspunkt = 32,6 cm
VIlket då blir precis vid främre delen av handtaget där jag håller mina fingrar framför rullen. Hoppas att det besvarar din fråga!
Senast ändrad av Mudwater; 2024-04-22, 01:11.
Kommentera
-
Ursäktar mig på förhand för eventuella beräkningsfel, mina mattekunskaper har legat på hyllan sen skolbänken.. Tumstocken ligger dessutom i garaget,men jag gjorde ett tafatt försök med hjälp av mobilen och mätte upp balanspunkten till 46 cm från änden på handtaget. Vi utgår från Aava's information och väljer en valfri vikt på rullen för att beräkna den nya balanspunkten.
Rulllvikt: 200g
Spövikt: 83 gram
Ny balanspunkt (från änden av handtaget) = (46 cm) - ((0,083 kg * 0,46 m + 0,2 kg * avståndet från ände A) / (0,083 kg + 0,2 kg))
Ny balanspunkt = 32,6 cm
VIlket då blir precis vid främre delen av handtaget där jag håller mina fingrar framför rullen. Hoppas att det besvarar din fråga!
Men fråga inte mig. Jag är barnmorska, inte ingenjör, haha
- Gillar 2
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 603 visningar
0 gillar