Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var inne på Lundgrens idag och klämde på ett tiraphene 4-19g. Måste medge att det trots EVA-handtaget (vilket jag instinktivt ofta tycker känns billigt) väckte visst ha-begär. Påeldad av denna tråd kom jag dock att inspektera infästningen av klingan lite extra noga. Upplevde inget direkt glapp, men däremot att det flexade mer än jag vänta mig. Jag vet inte om oroväckande är rätt ord, eftersom jag sällan varit med om abborrar som pressat spön till bristningsgränsen. Men en flex jag reagerade på. det kändes liksom som att det var för lite gods i hondelen av skarven. Nåväl. Nu när Lundgrens äntligen öppnat igen får jag väl gå dit klämma på det igen. Blev rätt sugen på det trots att det kändes jävligt o-premium för pengarna.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Jag hoppas verkligen att glappet inte känns vid praktiskt fiske' vilket är huvudsaken. Vad gäller spöbalans så är jag inte så känslig. Om jag ändå ville ändra spöbalans så vore det i min mening långt bättre att placera lite vikt i spöbutten än i rullen. 10-20g där torde göra avgjort mer verkan än en rulle 10-40g tyngre precis bakom balanspunkten givet hävstångsprincipen....
      Nu har jag förvisso inte hunnit att inviga det ännu,men jag tror inte att det kommer och vara märkbart vid fisket. Personligen så lägger jag stor vikt vid spöbalans, dels för att jag fiskar mycket botten med små knyck och vill känna minsta respons, men också för att spöet ska kännas så lite som möjligt i handen när jag är ute på sjön. Beträffande vikter i spöbutten så är det också en preferens och med tanke på att klinga till spö är ihåligt så väljer jag hellre en något tyngre rulle i samma klass än att sätta fast gummibuttar som i värsta fall "dämpar" känsligheten.

Kommentera

• Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Var inne på Lundgrens idag och klämde på ett tiraphene 4-19g. Måste medge att det trots EVA-handtaget (vilket jag instinktivt ofta tycker känns billigt) väckte visst ha-begär. Påeldad av denna tråd kom jag dock att inspektera infästningen av klingan lite extra noga. Upplevde inget direkt glapp, men däremot att det flexade mer än jag vänta mig. Jag vet inte om oroväckande är rätt ord, eftersom jag sällan varit med om abborrar som pressat spön till bristningsgränsen. Men en flex jag reagerade på. det kändes liksom som att det var för lite gods i hondelen av skarven. Nåväl. Nu när Lundgrens äntligen öppnat igen får jag väl gå dit klämma på det igen. Blev rätt sugen på det trots att det kändes jävligt o-premium för pengarna.
        Kul att tråden drog dig till minnes! Om du har vägarna förbi igen så prova att håll ett stadigt grepp om handtaget medans du viftar med klingan så blir det mer påtagligt. Jag tror att svajet är en kombination av godset i hondelen tillsammans med spöets aktion. Har gjort en liten filmsnutt som (jag hoppas) visar just detta vid klingans infästning. Det ska tilläggas att jag håller ett stadigt grepp om handtaget och låter det inte följa spöets rörelser.

Record you and your screen to clarify your points. Get vidoes organized as mind map, calendar, or any layout. And share it with a link to boost your productivity.

Beträffande premiumkänslan så är den obefintlig men man har i stället valt att satsa hårt på det "tekniska" utan en massa lull-lull. Ungefär som att blåsa omkring i en gammal mazda 323 med 500 hästar under huven.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mudwater Visa inlägg

Nu har jag förvisso inte hunnit att inviga det ännu,men jag tror inte att det kommer och vara märkbart vid fisket. Personligen så lägger jag stor vikt vid spöbalans, dels för att jag fiskar mycket botten med små knyck och vill känna minsta respons, men också för att spöet ska kännas så lite som möjligt i handen när jag är ute på sjön. Beträffande vikter i spöbutten så är det också en preferens och med tanke på att klinga till spö är ihåligt så väljer jag hellre en något tyngre rulle i samma klass än att sätta fast gummibuttar som i värsta fall "dämpar" känsligheten.
          Nu var det verkligen inte gummibuttar jag hade i åtanke, men smaken är som baken. Hur mycket flyttas för övrigt en balanspunkt av en "något tyngre rulle" ?

Kommentera

Kul att tråden drog dig till minnes! Om du har vägarna förbi igen så prova att håll ett stadigt grepp om handtaget medans du viftar med klingan så blir det mer påtagligt. Jag tror att svajet är en kombination av godset i hondelen tillsammans med spöets aktion. Har gjort en liten filmsnutt som (jag hoppas) visar just detta vid klingans infästning. Det ska tilläggas att jag håller ett stadigt grepp om handtaget och låter det inte följa spöets rörelser.

Record you and your screen to clarify your points. Get vidoes organized as mind map, calendar, or any layout. And share it with a link to boost your productivity.

Beträffande premiumkänslan så är den obefintlig men man har i stället valt att satsa hårt på det "tekniska" utan en massa lull-lull. Ungefär som att blåsa omkring i en gammal mazda 323 med 500 hästar under huven.
            Tack! Hade dessvärre lite svårt att se på filmen och butiken var lite för full för redigt spöviftande. Men jag tror klingan satt djupare i fästet på spöt jag testade, trots det kändes skarven ändå klen. Nu har jag ju bara denna typen av skarv på gäddspön, som inte har någon flex överhuvud taget i denna del av klingan. Men ändå. Kanske är en vanesak, eller en "trust issue". Men jag gillade det inte och det kändes tyvärr inte förtroendeingivande i sammanhanget. Hoppas därför på lite fiskerapporter från er early adopters som skingrar orosmolnen. För som sagt; Det lilla jag han känna på klingan kändes juste. Lätt med oväntat djupare flex som en medium fast klinga obelastad.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Aava använder Kigan-ringar och då troligtvis rullfästen från samma tillverkare. Så, det är definitivt inte no-name komponenter.
              Konstigt att Aava inte tror att målgruppen för deras spön bryr sig vad som sitter på. När de inte själva skriver ut det.

Kommentera

• Undrar varför de inte valde använda en spigot skarv istället för den nuvarande lösningen som påminner om ett 20€ trollingspö med topp-i skarv.Typ som på det här Westinspöet: https://www.kurre.fi/sv/spinnfiske/w...5707549336960/ fast med delningen närmare handtaget.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Nu var det verkligen inte gummibuttar jag hade i åtanke, men smaken är som baken. Hur mycket flyttas för övrigt en balanspunkt av en "något tyngre rulle" ?
                  Ursäktar mig på förhand för eventuella beräkningsfel, mina mattekunskaper har legat på hyllan sen skolbänken.. Tumstocken ligger dessutom i garaget,men jag gjorde ett tafatt försök med hjälp av mobilen och mätte upp balanspunkten till 46 cm från änden på handtaget. Vi utgår från Aava's information och väljer en valfri vikt på rullen för att beräkna den nya balanspunkten.

Rulllvikt: 200g
                  Spövikt: 83 gram

Ny balanspunkt (från änden av handtaget) = (46 cm) - ((0,083 kg * 0,46 m + 0,2 kg * avståndet från ände A) / (0,083 kg + 0,2 kg))

Ny balanspunkt = 32,6 cm

VIlket då blir precis vid främre delen av handtaget där jag håller mina fingrar framför rullen. Hoppas att det besvarar din fråga!

​​​​​​
                  Senast ändrad av Mudwater; 2024-04-22, 01:11.

Kommentera

Ursäktar mig på förhand för eventuella beräkningsfel, mina mattekunskaper har legat på hyllan sen skolbänken.. Tumstocken ligger dessutom i garaget,men jag gjorde ett tafatt försök med hjälp av mobilen och mätte upp balanspunkten till 46 cm från änden på handtaget. Vi utgår från Aava's information och väljer en valfri vikt på rullen för att beräkna den nya balanspunkten.

Rulllvikt: 200g
                    Spövikt: 83 gram

Ny balanspunkt (från änden av handtaget) = (46 cm) - ((0,083 kg * 0,46 m + 0,2 kg * avståndet från ände A) / (0,083 kg + 0,2 kg))

Ny balanspunkt = 32,6 cm

VIlket då blir precis vid främre delen av handtaget där jag håller mina fingrar framför rullen. Hoppas att det besvarar din fråga!

​​​​​​
                    Hmm. Det gäller väl för en cylindrisk stav, snarare än ett taperat spö. Dvs endast om spöt väger lika mycket över hela sin längd, eller? Liksom att rullen var utsmetad över hela handagsdelen ;-)

Men fråga inte mig. Jag är barnmorska, inte ingenjör, haha

Kommentera

• Tror nog anteman menade att man skulle balansera för den rulle man vill ha och inte välja en tyngre rulle -går man på ett premiumspö och vill ha matchande rulle så är dom ju i regel lätta också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 603 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57