Hur lång kastar ni med multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lång kastar ni med multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av UT
    Världsrekordet för 18gram med multirulle, ICSF på 114,67m av Peter Thain gjordes med en ABU 2500C.

UK rekordet för 5/8 oz (17,71g), på 120,39m har även det gjorts med en 2500C.

Nej, jag har inte varit på hans rulle, men vi har haft en del kontakter.
    Castingens verklighet skiljer sig i allt väsentligt från det vi fiskare håller på med vid vattnet, även om vissa saker är applicerbara i båda disciplinerna.

Själv kastar jag nog i praktiken kanske 30 - 40 meter vid fiske, och jag använder ofta drag som är hopplösa att kasta, bara för att de fiskar bäst. Zalt-wobblers tillhör inte den kategorin och visst finns det andra lättkastade drag som fiskar bra, men i min förenklade värld tillhör de undantagen.
    Jo, jag måste erkänna. Jag har snöat in på Zaltarna och dessa kan kastas långt med en fantastisk precision, jag lovar.
    Jo det märktes i lördags, själv så kastar jag gärna med Slider´s så det säger
    dunk i klipphällen, magplask är dock att föredra i det långa loppet.
    Senast ändrad av Alessandro; 2006-04-25, 16:23.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ligger väl runt 30 - 40 meter normalt sett med några 'lyckokast' uppåt 50-nånting med mina otrimmade rullar, dock fick min 25 år gamla 5600 ett ryck förra sommaren när jag va ute och låg konstant runt 65 - 70 meter. Nu är den tillbaks till 'normala' längder igen dock. Får se vad som händer när jag väl börjar rulltrimma.

Kommentera

Men min Calcutta TE laddad med 0.32pp och mitt 11´spö upp till 35gr och ett 28gr på så viner det i väg som max C.a 70m. MEn jag slängde på ett 40gr wiggler och då såg jag helt plötsligt nylonen syna luften och hur långt det var kan jag inte gissa men c:a 80-90m och det var vid kusten.

Kommentera

Lite olika längder beroende på bete, men ca 130 meter som bäst...

Kommentera

Bara som en påminnelse alltså, tidigare noterat av ALQ... världsrekord enligt svenska castingförbundet.
            Spinn längd tvåhands 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004. Konstigt att eliten endast fjuttkastar runt 100 m. Misstänker att det lätt slås av många här ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
              Bara som en påminnelse alltså, tidigare noterat av ALQ... världsrekord enligt svenska castingförbundet.
              Spinn längd tvåhands 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004. Konstigt att eliten endast fjuttkastar runt 100 m. Misstänker att det lätt slås av många här ;-)
              Men Kastvikten är 18 gram och linans minimidimension är 0.25 som dom använder...
              Jag har bevisligen dunkat över Ångermanälven nedanför bron i Sollefteå...
              130 grams miljösänke och ABU Boron 12 fotare, utrustad med en Gammal hederlig 7000 rulle... vet inte exakt hur långt det är, men det är förbenat långt!
              Senast ändrad av truttakungen; 2006-04-26, 17:10.

Kommentera

18 g/0.25 lina tror jag...misstänker eftersom det var tävling att de t.o.m mätte kastet ;-)

Kommentera

Tycker denna tråd börjar bli helt absurd. Jag skrev i tråden att jag ville veta ungefär vad folk kastade så jag inte var helt kass

Kommentera

men be din polare släppa på kastvikten lite eller vem fan behöver kastvikter eller kastbromsn eller vad man säger ...

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen
                      Lite olika längder beroende på bete, men ca 130 meter som bäst...

Jo tjena

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                      6 svar
                      10 392 visningar
                      19 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot