Meningen med denna dråd var att veta ungefär hur långt man kastar. inte veta hur långt man kastar då alla förutsättningarna är dom rätta. bara när man fiskar vanligt
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur lång kastar ni med multirulle?
Collapse
X
-
Unregisteredpucko
Ursprungligen postat av rocket5000Jag och en polare snittade på 10 kast 81,8m med en 5500C3, 30g kastvikt, 9' Pro Max spö och 0,30mm abulon. Rullen var helt standard. När vi trimmade rullen och använde 1st svart centrifugalvikt så ökade kastlängden till 91,6m. Allt uppmätt på en fotbollssplan i april 96.
Jag kastade 387,67 meter med 6 fots spö & abumatic (0,30) med 12g droppen. 13 maj 2004 kl 16:34:03.
Den något korta längden kan ju bero på att vi hade 35m/s motvind & det var fullt med nakna brudar som hade picknic på gräsmattan (liiite distraherande)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ALQELITEN kastar med supertrimmade rullar. som vanligt så är pojkar duktiga på att överskatta längder av olika slag. jag vågar nog påstå att snittet bland alla dom jag fiskat med under ganska många år ligger på ca 35-50m.
så mina blyga 100-150 meter är inget jämfört mot dessa gossarna, det känns samtidigt som att man inte ska behöva kasta så långt, jag tar det hellre lite lugnare och spar på krafterna... vill ju inte knäcka spöt iheller.
Kommentera
-
rocket5000
Ingen kan väl påstå att detta är någon slags specialutrustning!! Och hur ska man veta hur långt man kastar om man inte kan mäta det! Lite marigt att ro ut med båten och kolla nedslaget.
Och varför skulle jag ljuga om en sån grej för några jag aldrig träffat och förmodligen aldrig kommer att träffa!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fogelbergVärldsrekordet i casting för 150gram med SC spö ligger på cirka 270 Meter... Men att jämföra surfcasting med spinnfiske är lite som att jämföra en trabant mot en ferrari.
så mina blyga 100-150 meter är inget jämfört mot dessa gossarna, det känns samtidigt som att man inte ska behöva kasta så långt, jag tar det hellre lite lugnare och spar på krafterna... vill ju inte knäcka spöt iheller.
världsrekord enligt svenska castingförbundet.
Spinn längd tvåhands 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004
Beskrivning av grenen:
Man använder samma kast bana som i de båda haspel längd grenarna, dvs. kastsektor, 5 meter ansats. Spöet är valfritt (tvåhands) och rullen är av typen spinnrulle / multi. Kastvikten är 18 gram och linans minimidimension är 0.25 mm. Kastaren har tre kast på sig. De längsta kastet inom kastsektorn mäts. Vanligtvis använder man sig av en så kallad rotationsteknik. Kastlängderna för eliten ligger runt 100 meter.
klippt från svenska castingförbundets hemsida http://www.castingsport.nu/Senast ändrad av ALQ; 2006-02-27, 18:19.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Världsrekordet för 18gram med multirulle, ICSF på 114,67m av Peter Thain gjordes med en ABU 2500C.
UK rekordet för 5/8 oz (17,71g), på 120,39m har även det gjorts med en 2500C.
Nej, jag har inte varit på hans rulle, men vi har haft en del kontakter.
Castingens verklighet skiljer sig i allt väsentligt från det vi fiskare håller på med vid vattnet, även om vissa saker är applicerbara i båda disciplinerna.
Själv kastar jag nog i praktiken kanske 30 - 40 meter vid fiske, och jag använder ofta drag som är hopplösa att kasta, bara för att de fiskar bäst. Zalt-wobblers tillhör inte den kategorin och visst finns det andra lättkastade drag som fiskar bra, men i min förenklade värld tillhör de undantagen.
Jo, jag måste erkänna. Jag har snöat in på Zaltarna och dessa kan kastas långt med en fantastisk precision, jag lovar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UTVärldsrekordet för 18gram med multirulle, ICSF på 114,67m av Peter Thain gjordes med en ABU 2500C.
UK rekordet för 5/8 oz (17,71g), på 120,39m har även det gjorts med en 2500C.
Nej, jag har inte varit på hans rulle, men vi har haft en del kontakter.
Castingens verklighet skiljer sig i allt väsentligt från det vi fiskare håller på med vid vattnet, även om vissa saker är applicerbara i båda disciplinerna.
Själv kastar jag nog i praktiken kanske 30 - 40 meter vid fiske, och jag använder ofta drag som är hopplösa att kasta, bara för att de fiskar bäst. Zalt-wobblers tillhör inte den kategorin och visst finns det andra lättkastade drag som fiskar bra, men i min förenklade värld tillhör de undantagen.
Jo, jag måste erkänna. Jag har snöat in på Zaltarna och dessa kan kastas långt med en fantastisk precision, jag lovar.
kan inte du redogöra för lite av dom modifieringar en tävlingsrulle genomgår för att ett proffs ska kunna uppnå kastlängder runt 100m?achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ALQhåller givetvis med om att castingen har lite andra förutsättningar än vanligt fiske. men det jag ville sätta fingret på är att pojkars förmåga till avståndsbedömning (både inom det ena och det andra) ofta är optimistisk och bygger snarare på önsketänkande än faktiska längder. ibland undrar man om dom inte använt fot istället för cm.
kan inte du redogöra för lite av dom modifieringar en tävlingsrulle genomgår för att ett proffs ska kunna uppnå kastlängder runt 100m?
Nu har jag ingen som helst koll på de olika regelverken inom castingen, men som det har beskrivits för mig och som jag förstått det så:
Bort med linspridare och dess drivarrangemang.
Nya spollager inför varje tävling och dessa är mkt noggrannt utvalda.
Special-oljor som är hopkok jag ställer mig helt främmande inför.
Ny lina inför varje deltävling.
I vissa fall får man lätta på spolen och då lättas det rejält eller så tillverkas det specialgrejor som antagligen är oanvändbara för fiske.
Superhöga utväxlingar för att kunna veva hem så fort det bara går, har det också berättats om.
Jag är inte alls rätt man att svara på det och har som sagt insett att skillnaderna mellan casting och fiske är större än likheterna. Jag skall försöka ta reda på mer och lovar att berätta.
Man kastar i vilket fall lättare beten och får mindre trassel om spolen med sin lina är så lätt som möjligt.Senast ändrad av UT; 2006-02-28, 13:30.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UTHoppla, sorry! Jag ville inte alls klonka ner på några uttalanden, tvärt om, jag håller helt med om att många yngre kamraters bedömningar kanske borde kalibreras bättre.
Nu har jag ingen som helst koll på de olika regelverken inom castingen, men som det har beskrivits för mig och som jag förstått det så:
Bort med linspridare och dess drivarrangemang.
Nya spollager inför varje tävling och dessa är mkt noggrannt utvalda.
Specia***jor som är hopkok jag ställer mig helt främmande inför.
Ny lina inför varje deltävling.
I vissa fall får man lätta på spolen och då lättas det rejält eller så tillverkas det specialgrejor som antagligen är oanvändbara för fiske.
Superhöga utväxlingar för att kunna veva hem så fort det bara går, har det också berättats om.
Jag är inte alls rätt man att svara på det och har som sagt insett att skillnaderna mellan casting och fiske är större än likheterna. Jag skall försöka ta reda på mer och lovar att berätta.
Man kastar i vilket fall lättare beten och får mindre trassel om spolen med sin lina är så lätt som möjligt.
tog det absolut inte som klonk!!! snarare tvärt om.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Klonk?...Tycker nog fiske.nus legendariska team Bojklonkarna förtjänas att nämnas. Teamet klonkar lätt gröna bojen akter om Chapman typ 120-140 m från udden...Oavsett rulle och spö, lämplig kastvikt 18 grs fladdrande plåtbit. Efter mörkrets inbrott hörs av vana öron lät klonket vid träff...*Klonk* ;-))
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-03-14, 18:09 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Cosmoz 08Den är riktigt fin Ge fan i våra vatten rullen, stod 8,30 vid mässan i morse ...2 Foton
-
2025-03-14, 16:01 -
-
Svar till Värdera utrustning - dödsboav AnnawHej igen, här kommer några bilder - verkar mest vara Abu Garcia-prylar. Nåt som sticker ut? Tar tacksamt...19 Foton
-
2025-01-23, 20:31 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
|
6 svar
10 385 visningar
19 gillar