Köpråd haspelspö med rulle (all around) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd haspelspö med rulle (all around)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd haspelspö med rulle (all around)

Hej,
    Ny på forumet och fast besluten att fiska med lite vänner så frågar jag er efter lite råd.
    Jag har sneglat på utrustning för att fiska lite aborre, gös, öring och kanske lite lättare typ av gäddfiske. De råd jag fått hittills har handlat om ett haspelspö i storlek 240cm, med 10-30g samt en haspelrulle i storlek 2500.

Vad tycker ni? Verkar detta vettigt? Skulle också vilja höra lite vilken typ av lina som kan motsvara denna typ av fiske.

0,15 Fireline skulle funka bra...och ja, det verkar vettigt

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Du har fått goda råd.

Kommentera

Tack för era svar. Finns det något fabrikat eller prissegment på rullar och spön man bör hålla sig utanför?
        Jag har t.ex. tittat på följande rullar;
        Abu Revo S30
        Shimano Exage 2500RC
        Shimano Stradic CI4 2500F

Och följande spön;
        ABU Garcia Vendetta 802 8' 10-30g
        Berkley Skeletor Pro SES 802 8' 15-40g
        SG Bushwhacker XLNT 8' 10-40g
        Shimano Catana CX 240M 8' 10-30g
        Shimano Catana CX 240MH 8' 14-40g

Kommentera

Tjenare
          Har kört med samma Spec redskap. ett shimano Forcemaster 10-30 2.40m och en shimano twinpower xt-rb 2500. Men dessa var ju lite dyrare men skulle tro att dessa som du nämner funkar lika bra (då mina har 6 år på nacken ). och utvecklingen går j u framåt. i vilket fall som helst ,så det du tittat på är ett riktigt bra allround kit.

//Mattias

Kommentera

Skeletor Pro är i alla fall väldigt najsa spöm, och Bushwacker verkar folk också vara nöjda med. Vendetta och Catana är väl då något mer basic spön.

Sedan har du då att välja mellan 10-30 eller 15-40 klass... Där tycker jag du ska tänka vad du tror du kommer använda spöet till mest: Om abborre, hade jag valt 10-30 gram och om gös och gädda 15-40 gram.

Sedan tror jag du kommer bli nöjd med vilken som helst av rullarna du nämner, dock tycker jag att du ska välja en frambromsad. Det är så gott som alla bättre haspelrullar idag, så lika bra att vänja sig vid att ha bromsen där redan från början.

Kommentera

Men är det inte lite så att det går att fiska aborre med 15-40 spö, men inte tvärtom?
              Eftersom mina vänner fiskar gädda och gös, men då med separata jerkbaitsystem är det kanske en bättre idé att satsa på ett 15-40?

Kommentera

Personligen tror jag du får ett roligare fiske med 10-30, blir lite mer action. började med 10-30 sen gick jag ner till 5-20 och har inte varit några problen att drilla en 4 kg gädda iaf och, sen som Barramundi skrev så frambromsat är att bra alternativ min egen uppfattning är att den är fler steg och "segare".

Kommentera

Okej, funkar ett 10-30 även för lite kustfiske vid pir?
                  Stort tack för era svar förresten, det hjälper mig mycket.

Kommentera

Det vågar jag inte svara på då jag aldrig fiskat någe på kusten . Men jag hade gjort det iaf om jag fick chansen. Jag menar redskapen pallar mycket om man bara har is i magen om något stort kliver på, och inte har för bråttom, sen vad det gäller lin val så skulle jag köra 0,17-0,20 flätlina (bästa linan diskutionen ger jag mig inte in i) av valfritt märke.

Sen är ju fiske en jäkla matrial sport där man ska ha 10 spön och rullar för alla olika sorters fiske, men jag tror du är på rätt väg att hitta någon form av "gyllene medelväg". till ett kul allround fiske

//Mattias

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 390 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot