Senaste rönen kring deadbait till ismetet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senaste rönen kring deadbait till ismetet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Senaste rönen kring deadbait till ismetet?

Eventuellt blir det ismete nästa helg och om så blir fallet skall jag köra med deadbait som bete. Jag såg att det nu fanns hel sill på Ica vilket jag sett många rekommendera i äldre trådar.

Det finns en hel del äldre trådar som rör deadbait men det kanske är dags för en ny tråd med de senaste rönen på ett och samma ställe.

Vilka fiskarter rekommenderar du som dött bete när det gäller ismete efter gädda, gös & abborre?

Vilka typer av tackel och riggningar använder du? Bilder och foton uppskattas mycket

Har du andra bra tips som kan vara bra att känna till?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Har inte något att bidra med direkt eftersom detta blir min första vinter med ismetet men det kommer för det mesta bli deadbait som gäller. Har ganska mycket hel sill och makrill i frysen och om man ska gå efter vad man har läst verkar dessa vara att föredra över död mört eftersom de är mycket fetare och sprider dofterna bättre i vattnet

Det är helt klart värt att besöka Luis Rasmussens predatorblogg där det skrivs mycket om både mete och ismete efter gädda och ofta med deadbaits.
    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Fiskat med sill, makrill, abborre, mört och id som deadbait.

Bäst gillar jag sill av en rad anledningar. Dels är det hyfsat lätt att få tag på rätt stora exemplar. De luktar mycket. De kostar mindre än makrill.

Mitt PB är dock taget på en halvröten pimplad abborre. Jag antar att det också kan variera en del från vatten till vatten (beroende på hur vattnet ser ut och vad som lever där) men framförallt beroende på vems erfarenhet man frågar efter.

Många anser att levande bete är det bättre men där jag lägger mina ismetepass är det inte fullt självklart, tvärtom verkar deadbait generera större fisk där.

Förr riggade jag mina döda beten med dubbla trekrokar precis likadant som en levande fisk. Idag riggar jag dom med 2 trekrokar fas bara hängandes med huvudet neråt. Dvs främre trekroken under bröstfenan och den bakre på sidan hos betet.

Fiskar oftast med larm när jag fiskar dead bait.

Kommentera

Kan rekommendera ffa sill till ismete efter gädda. Brukar fiska skiten ur polarens döda mörtar. Makrill borde fungera minst lika bra. Har sällan prövat då färsk makrill är bland det bästa som finns så dom brukar slinka ner i magen istället är dock nyfiken på om deadbait fungerar bra på gös så där får gärna någon annan fylla på.

Kommentera

Polarens PB kom på levande mört fiskad över nedklippt makrill som mäsk. Brukar gå att hitta frysta makrill fileer i "torsk-block" i frysarna på stormarknaderna. Dock inte lika billigt som sill.
          Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Död sill är mitt favorit deadbait, billigt och finns i alldeles lagom size (2-3hg) på Feskhandlarn.
            Har både min största ismetade och min största flötestrollade gädda på död sill (båda bara 6kg men men...) och både gångerna har jag/kompisar även fiskat med levande mört.
            Jag ska köpa ett stort lass med död sill nu på fredag och kommer nog alltid att ha både död sill och levande mört på mina ismetepass.

OT: Håller även på att testa cirkelkrok på ismete, bara blivit en fisk hittils men den satt perfekt i mungipan

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg

OT: Håller även på att testa cirkelkrok på ismete, bara blivit en fisk hittils men den satt perfekt i mungipan
              Hur tacklar du då?

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Hur tacklar du då?
                En 4/0 VMC 7381 genom läppen, väldigt löst
                Ska även testa att tackla i ryggen (återigen väldigt löst)

Kommentera

Jag var förbi lokala Ica-butiken (som även har fiskdisk) idag. De kan ta hem hel strömming, sill och makrill på beställning. 3 dagars leveranstid men priserna var ganska saftiga. Ca 50:-/kg för strömming, ca 100:-/kg för makrill och ca 150:-/kg för sillen.

Vad kostar det nere på västkusten? Skall förbi på Ica Maxi och fråga efter lite priser också då 150:-/kg var lite väl saftigt för att använda som bete.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Dead bait till ismete efter framför allt gädda verkar etablerat och bevisligen går det att lura upp gös också. Men är det någon som har fått det att fungera till abborre? Mina egna ganska omfattande försök pekar på att det är näst intill lönlöst för abborre. Live bait rules för abborre, tyvärr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    244 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    332 visningar
                    0 gillar