Senaste rönen kring deadbait till ismetet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senaste rönen kring deadbait till ismetet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
    Hehe, tänkte inte på det, då kanske det finns någon vänlig själ som vill buda upp ett isblock med sill till en Stockholmare i nöd
    Eller så fyller ni en bil med stockholmare och tar en roadtrip till Sveriges framsida och säkrar agnförrådet för i vinter på en dag. Polaren fick ett hundratal sillar i bra storlek i helgen på Gullmarn och jag hörde liknande rapporter från andra samt ett 30-tal makrillar som brukar övervintra i fjorden. Borde bli billigare än att köpa från fiskbilen då 100 silar blir ca 20 kg. Dock vill vi inte ha för många stockholmare hit och ha kvar sillen i framtiden med bra bestånd så vi får begränsa oss till 1 bil i vinter

Kommentera

Ni som kör med deadbait, mäskar ni samtidigt i hålen? Det finns en tråd från 2010 som handlar om mäskning för gädda/gös så det vore kanon om ni även tog en kik i den tråden:
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Eventuellt blir det ismete nästa helg och om så blir fallet skall jag köra med deadbait som bete. Jag såg att det nu fanns hel sill på Ica vilket jag sett många rekommendera i äldre trådar.

Det finns en hel del äldre trådar som rör deadbait men det kanske är dags för en ny tråd med de senaste rönen på ett och samma ställe.

Vilka fiskarter rekommenderar du som dött bete när det gäller ismete efter gädda, gös & abborre?

Vilka typer av tackel och riggningar använder du? Bilder och foton uppskattas mycket

Har du andra bra tips som kan vara bra att känna till?
        Jag har inte praktiserat mycket men jag har utvecklat ett stor intresse för deadbait mete och läst en del engelsk-baserat litteratur samt louis rasmussens artiklar/böcker. Sill är ett bra val men absolut bästa skulle vara makrill. Sardin även bra val. Jag kan tillägga att i förgångna säsongen körde jag fyra pass med deadbait;
        1) Sillfilé - fick på en stor gädda hemma i danmark men bristande erfarenhet gjorde att jag efter några minuters fight tappade huvudet och tålamodet och justerade slirbromsan för hårt och linan sprack! Dammit - men jag var på väg att landa min första gädda någonsin efter 17 års paus i fisken (Silkeborg Langsö)
        2) Testade mete med några små bäcköringar men fick inget och igen bristande kunskap på deadbait gjorde även att när jag kastade ut tappade jag några stycken för att jag hade taget ur dem från frysen så tidigt och även nu vet jag att det är lätt händ om man använder öring som bete - att de lossnar lätt från kroken och om man använder det som bete ska det minst vara halvfruset (generellt så med mjukt bete) (Nydalasjön, Umeå)
        3) Pass med död mört täckt i olja med sardindoft. Fick en mindre gädda som jag släppte men med till historien hör också att den hög när jag började veva in (Umeälven)
        4) Ännu en pass med död mört som även var min sista fisketur innan jag ställde spöt i skåpet för i år (jag är ingen vinterfiskare brrrrrrrrr) men som inte gav något (Nydalasjön, Umeå).

Men deadbait är det jag kommer köra mest tillsammans med livebait när våren kommer till norrland. Hur som helst har jag lärd mig att eftersom jag ser fiske som förutom en kul grej, och skönt att kunna njuta av dagens fångest, då ska fiske vara avslappning för mig och den ro jag eftersträvar får jag genom metet. Och att jag gillar ha det bekvämt också när jag fiskar av samma orsak. Kommer aldrig fånga 150 gäddor på ett dygn som andra som är villig att släppa bekvämligheten men det bryr jag mig inte om - jag fångar ändå så att jag är fullt nöjd och täcker mina behov, och förutom det roliga att fånga en fisk får jag den avslappning och ro som jag gillar med metet. Därför är jag mycket tänt på deadbaitmetet.

Kan förövrigt upplysa dig om att hästmakrill nu är det mest trendiga betet i Storbritannien just nu.

Men som sagt:
        Makrill
        Sill
        Sardin
        Poppad mört (med doft av mycket aromatisk fisk)

Alla klassiska beten som man aldrig går fel med.

Kan även tillägga att filéer där skinnet finns kvar eller där huvudet är borttaget funkar utmärkt enligt litteraturen och jag upptäckte ju att sillfilé funkar skönt - det var ju min egen dumhet som gjorde jag mistade fisken. Det enda jag ångrar av fiskåret 2012 är att jag för sent fick det stora intresset för deadbait mete och alla de timmar jag spillde med ett drag av något slag även om det har gett mig fisk (inte att det är spill av tid i sig men nu när jag vet att metet är min grej kunde jag har praktiserat det mer framför diverse softbait och wobblers)

Jag gillar även hålla det enkelt så vanlig glidande päronsänke om jag bottenmeter. Har inte helt bestämd mig för rigg med flötmete men det funkar fint med kiss-principen (keep it simple and stupid) för mig- gäddan som jag tappade det var klassisk vanligt flöte, ett vanligt litet sänke och 2 X 30 cm ståltafs satt ihop med en enkelt trekrok genom ryggen på sillen. Men jag fundera på ett glidande sänke och flötesstoppar så man kan justera djupet (jag är annars inte så mycket för driftmete så en förinställd djup räcker fint för mig istället för komplicerade rigg där det själv justera djup medan det glidar fram över vattnet) jag fiskar på och hålla det kvar under tiden och enast justera det om jag kastar ut annanstans. Annars ett 2-3 grams sänke bara, 30 cm ståltafs och ännu en 30 cm ståltafs med två monterade trekrokar på.

Annars kan jag tipsa om färgning av beten (visst samma färgar som använder för boilies) som får betet att skilja sig från mängden och om du bottenmetar är det klassiskt att injicera luft i betet så betet läggar sig strax över botten och blir mer synlig för fisken och mer levande då det svävar i vattnet och några knyck då och då. Annars vad gäller själva deadbait-mete rekommendera jag fox guide to pike fishing (finns på youtube i tre delar):

Jag påstår inte vara expert och jag beter mig som pro då jag vill hålla fisket enkelt och bekväm även om det innebär mindre fisk i förhållande till nördarna men jag fångar tillräckligt och jag har en brinnande passion för fiske och särskild deadbait-mete :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
          Kan rekommendera ffa sill till ismete efter gädda. Brukar fiska skiten ur polarens döda mörtar. Makrill borde fungera minst lika bra. Har sällan prövat då färsk makrill är bland det bästa som finns så dom brukar slinka ner i magen istället är dock nyfiken på om deadbait fungerar bra på gös så där får gärna någon annan fylla på.
          Har ej testat med läst att gös tas lika lätt med deadbait som med levande. Dock skulle de vara skugga mot ståltafs men hur stor effekt det har kan jag absolut inte säga och jag har läst om andra som haft tafs på när de fångade en gös så det kan vara en fråga som hör hemma i milimeter-demokrati skåpet :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Det där med sjöar nära havet låter lite långsökt, om vi inte pratar om sjöar som så att säga är I havet (läs skärgård), där sill/strömming ju ofta är en naturlig del av gäddans föda.

Intressant ändå tycker jag att deadbaitfisket är så gigantiskt i England, det är ju typ det som ÄR gäddfiske där, men att det är så litet här. Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan de brittiska och skandinaviska gäddorna i deras beteende? Eller är det så att gäddorna där har lärt sig gilla död fisk av allt mäskande?
            innan vi fick tuffa regler kring fisket i silkeborg sjöarna i danmark (mäskning absolut förbjudet nu och man får inte sprida ut sig för mycket) såg jag ändå hur engelsmännen drog upp den ena gädda efter den andra på deadbait. De kommer fortfarande till våra sjöar och fångar fortfarande där på deadbait. Förklaringen skulle vara att de större gäddorna lärt sig att förutom att jaga födan finns det ofta ätbar föda på botten (död fisk) som bara kan ta.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Jag vet inte hur jag tänker kanske att feta fiskar som sill och makrill är så långt ifrån normalt i sjöar längre in i landet.
              Gäddor är som andra fisk nyfikna och något avvikande kan tricka en gädda - t.ex är färgade mört injicerad med flavour och luft ett mycket vanligt och effektivt bete :-)

Kommentera

måste man ha hela fiskar eller går det om man delar typ en makrill i två delar?

Kommentera

Ni som kör med deadbait, mäskar ni samtidigt i hålen? Det finns en tråd från 2010 som handlar om mäskning för gädda/gös så det vore kanon om ni även tog en kik i den tråden:
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...d-ismete-efter
                  Mäskar inte men vet folk som gör det både till DB och till levande. Hört folk som har tydliga resultat på det med.

Ursprungligen postat av jeppe99 Visa inlägg
                  måste man ha hela fiskar eller går det om man delar typ en makrill i två delar?
                  2delade fiskar fungerar också men då får man ju ett mindre bete så frågan är vad man är ute efter

Kommentera

en makrill värkar ju litte stort jag fiskar i en liten sjö ca.2-3 m djup o mitt pb är bara 2,9. käns inte som det finns så stora :/

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe99 Visa inlägg
                      en makrill värkar ju litte stort jag fiskar i en liten sjö ca.2-3 m djup o mitt pb är bara 2,9. käns inte som det finns så stora :/
                      Större beten ger större fisk. Är min erfarenhet

Sen kan givetvis makrillar och sillar vara olika stora men i mitt fall ser jag en stor sill som en fördel.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      466 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      280 visningar