Hur länge klarar sig Mört i en hink ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge klarar sig Mört i en hink ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Har Ismetat från 06:00 till 16:00 med mörtarna förvarade i en liten 5l Klister"hink". Det är inget problem med att få dom att leva. En vecka hade jag dom i en 20L tunna utan att byta vatten DOm levde fin fint. En förutsättning för detta är givetvis KYLA.
    Tunnan var nog en 30L om jag tänker efter. Dock stod den i ett minuskallt garage. Detta var förstått endast en engångsgrej. Jag brukar byta en tiolitershink/dag, det fungerar toppen. En viktig sak är att det är helt svart för mörten. Då blir den betydligt lugnare. Samt att det inte förekommer några för mörten stressade djur.

Xtremt dålig hållning av affärerna isf! Men jag brukar oftast fiska efter större fisk så det blir väl ofta. 15 mörtar med ut. Varav 8 får simma i djupet till en början medans dom andra "vilar" i hinken. KOmpsien och jag tycker inte det behövs mera eftersom det satsats på stor fisk och då behövs det inte mer än ett par x-tra mörtar.

Men en Syrepump (t.ex. Rapala 99;-) är att rekommendera. OCh du behöver inte ha pumpen i då mörtarna åker i bilen t.ex. Bättre att stänga locket och skona bilden

Kommentera

På den tiden som jag isfiskade brukade jag ha mörten i en 25 liters hink som jag lät stå i duschen med duschslangen nere i vattnet (skruva av duschmunstycket). Sen får kallvattnet stå på över natten så att vattnet byts ut kontinuerligt. Har aldrig förlorat en mört med den strategin. Kom bara ihåg att ha ett lock eller ett nät över hinken så att mörtarna inte hoppar ur!!
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Jag har drygt tio mörtar i en tolvlitershink på en inglasad balkong, där det varit typ nollgradigt de senaste veckorna. De får syre från en nätdriven syrepump köpt i djuraffär. (Min batteridrivna syrepump använder jag endast till längre biltransporter och liknande.) Jag byter 10 liter av vattnet minst varannan dag. På detta sätt har mörtarna mått mycket bra nu i snart tre veckor, även några som har tillbringat en dag försiktigt fjättrade vid två vassa trekrokar... Tänker dock köpa en 25-litershink i en vinaffär så fort jag kommer förbi en, av omtanke om de små liven ;-)

Kommentera

Hmm vet inte om jag lyckades få extrema mörtar men har dom iaf i en 12L hink har haft 10 mört där är iof 4 nu som har överlevt i 2 veckor utan syrepump, byter bara vatten i hinken vid 15-18 tiden varje dag funkar hur bra som helst! Har dom vid trappan ute, har väl varit kanske 5plus - 3 minus där de här 2 veckorna men de har klarat sig bra. 5 av de 10 har dött av gädda/ abborre och en har dött i hinken men annars så har de klarat sig förvånansvärt bra!
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Röde Orm
            På detta sätt har mörtarna mått mycket bra nu i snart tre veckor, även några som har tillbringat en dag försiktigt fjättrade vid två vassa trekrokar...
            Jag brukar avliva de användna mörtarna efter fisketuren är slut, men det kanske bara är jag...

Kommentera

jag avrättar dem innan (oftast) tycker aktivt mete met deadbait är minst lika bra som levande mört. dock ismetar jag inte.
              /Lazinko

Kommentera

Gotrik - som många säger så behöver du bara byta vatten ibland och ha en syrepump så ska det nog gå bra, sen skulle ja bara villja säga att ja har 2 mörtar nu i en balja (typ30liter) som ja har använt 3 gånger och dom har överlevt i mer än 3 veckor nu, men eftersom inget nappar på dom så kanske det är nått skumt me dom hehe, men men ja tror mörtarna är tåligare än vad man tror, hoppas det går bra för dig! / ville
                pike e nice!

Kommentera

ähh fixa en industritunna på 200 liter ställ den ute med en doppvärmare och akvariepump eller en syrespump. går ju hur lätt som helst att hålla igång säkert 400mört om man så vill. går ju så klart att köra med mindre tunna man jag gillar marginaler=) det enda som är viktigt är att du kollar så det inte blir med än max 5*c då knoppar dom lätt av.

en allmän fråga: finns det någon termostat som sträcker sig ner till 1*c akvarie doppvärmarna har ju typ 18*c som lägsta gräns
                  Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

ELFA har ett par elektroniska termostat med givare somkan styra till exempel en doppvärmare. Men då får man punga ut med dryga tusenlappen... Kanske kan nån elektronikkunnig person på FS klura ut en styrning med två (?) billiga elektroniska termometrar med larm där man ställer ena på larm vid 1 grad som startar en doppvärmare och den andra som larmar vid 5 grader som stänger av (via ett relä). Tror inte att det skulle bli så mycket "fladder" iom trögheten i vattenvolymen. Som säkerhet så har ju doppvärmaren för akvarier en egen termostat. Önskade att jag hade ork och tid. Nu blir det fiskesömn och tunn is imorron!

Skitfiske! / Jann

Kommentera

brukar hämta mörten kvällen inna vi skall ut. de förvaras i en 20-30l hink. ca 30 mört under köksbordet brukar inte vara några problem. syrepump i såklart. fler mörtar har inneburit lite problem.
                      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      316 visningar
                      0 gillar