Hur länge klarar sig Mört i en hink ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge klarar sig Mört i en hink ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

har fat 8st mörtar 4månader i akvarium som från början va me på 4-5 ismete pass...
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Dom klarar sig ända tills dom é döa....

Kommentera

jag har haft ca. 30 mört i ett antal veckor i en 40l tunna med en vanlig akvariepump och det har funkat finfint. är bara att byta vatten när det börjar se alltför grumligt ut. :-)

Kommentera

jävligt svår fråga att svara på egentligen så många faktorer som spelar in mörtens tålighet spelar ju in också kanske ålder m.m listan kan göras lång hehe. bäst att pröva och se helt enkelt

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotrik
            Då har jag en fråga: Hur länge klarar sig mört i en hink?

Enligt vad jag erfarit, efter att ha läst publikationer den senaste tiden från ej spf-kretsar, finns det en bred folklig opinion mot att ha mört i en hink. Så härmed startar jag ett upprop mot detta.

BJ@

Kommentera

Jag kom på en liten idé, som jag dock ej vet om det fungerar i praktiken. Det finns syretabletter för akvariefisk som heter Oxyletten.

Här finns en tråd på Akvarieguiden.nu gällande transport av fisk. En tablett räcker till 10 liter i en vecka. För en hink om 15-20 liter, med ett tjugotal mörtar (som bor trängre) borde ju en halv tablett dagligen räcka utan problem. Om man dessutom kan tillsätta detta "AquaSafe" som nämns i tråden, som verkar lugna fiskarna, så är mycket löst.

Säljs exempelvis här.

Någon som provat? Det är ju en billig slant för att enkelt tillföra syre.
              Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas
                Jag kom på en liten idé, som jag dock ej vet om det fungerar i praktiken. Det finns syretabletter för akvariefisk som heter Oxyletten.

Här finns en tråd på Akvarieguiden.nu gällande transport av fisk. En tablett räcker till 10 liter i en vecka. För en hink om 15-20 liter, med ett tjugotal mörtar (som bor trängre) borde ju en halv tablett dagligen räcka utan problem. Om man dessutom kan tillsätta detta "AquaSafe" som nämns i tråden, som verkar lugna fiskarna, så är mycket löst.

Säljs exempelvis här.

Någon som provat? Det är ju en billig slant för att enkelt tillföra syre.
                Aldrig provat syretabletter. Vet inte hur kraftiga de är. Det viktiga är att vattnet cirkulerar så att ytvattnet (som tar åt sig syre) kommer ner i botten av kärlet.
                Tabletterna i sig ger alltså inget syre, utan det är vattnets rörelse som ger syre till fiskarna.

Aqua Safe kan vara bra när man startar upp ett nytt akvarium, men jag tror inte att det gör någon skillnad för mörten. Det är klart mycket bättre att byta vatten med jämna mellanrum. (Själv skulle jag m a o inte testa aquasafe).

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                  Aldrig provat syretabletter. Vet inte hur kraftiga de är. Det viktiga är att vattnet cirkulerar så att ytvattnet (som tar åt sig syre) kommer ner i botten av kärlet.
                  Tabletterna i sig ger alltså inget syre, utan det är vattnets rörelse som ger syre till fiskarna.

Aqua Safe kan vara bra när man startar upp ett nytt akvarium, men jag tror inte att det gör någon skillnad för mörten. Det är klart mycket bättre att byta vatten med jämna mellanrum. (Själv skulle jag m a o inte testa aquasafe).

/D
                  Jag trodde det var molekyler som bröts ner till O2, likt väteperoxid (H2O2) blir H2O + O2. Jag har dock inte hittat någon förklaring av pillren. Vad har pillren för funktion om de inte ger syre på det sättet jag trodde och vad har du för källa till det? Om enbart vattnets rörelse syresätter vattnet, så måste deras poäng vara att lättare binda syre till vattnet, annars saknar de ju poäng.
                  Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas
                    Jag trodde det var molekyler som bröts ner till O2, likt väteperoxid (H2O2) blir H2O + O2. Jag har dock inte hittat någon förklaring av pillren. Vad har pillren för funktion om de inte ger syre på det sättet jag trodde och vad har du för källa till det? Om enbart vattnets rörelse syresätter vattnet, så måste deras poäng vara att lättare binda syre till vattnet, annars saknar de ju poäng.
                    Om nu inte enda anledningen är att få vattnet att cirkulera. Sen kan jag inte vara 100% säker på att det inte hjälper till att binda syre vi vattnet, men jag har aldrig hört talas om det tidigare. Dessutom så skulle jag tro att många akvariehandlare skulle använda det i större omfattning om det fungerade på det sättet.
                    Angående att vattnet syresätts på det sätt som jag uttryckte har jag fått till mig via ett gediget akvarieintresse under många år. Har slukat mååånga böcker exempelvis Akvariets lexikon m fl.
                    Ställ gärna en fråga till BeBest om han känner till någonting om det. Tror att han är den mest erfarna akvaristen på det här forumet.

M a o, BeBest! känner du till pillren?

/D

Kommentera

Har förvarat mört i en mindre tunna på 60 liter från RUSTA som jag byter två hinkar vatten ur varje dag efter jobbet. Fick tipset av Juha K. Håller 60 mört utan problem eller syrepump.

99.- på Rusta

Körde ett tag med Rapalas syrepump kopplad till en batterieliminator. Tyvärr är det en simpel 1,5V motor av leksakstyp och efter ett tag nöts "kontaktorerna" som ligger an mot axeln ut och motorn stannar. Har visserligen inte hänt med just Rapalas men med en likadan elmotor som sitter min grillmotor. Tunnan har stått ute i kallförråd och övervakas med trådlös termometer. Håller runt 2-3 grader för det mesta. Även Jula har en bra tunna som skulle passa för ändamålet.

169.- på Jula

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      211 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      167 visningar
                      0 gillar