Beten för grund trolling - synpunkter önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för grund trolling - synpunkter önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Magic; Grattis till dina, vackra PB-laxar tagna på BOMBER 15A i Vänern och Vättern! Jag vet och jag har med egna ögon sett att du är en sjutusan till laxtrollare och brukar fånga dina laxar på BOMBER 15A och minns speciellt 12- kiloslaxen, vinnarlaxen som team Fettrocka fångade på en BOMBER B15A-XSIG en mulen dag vid Laxcup Vättern, hösten 2004 tror jag det var...

Själv har jag lärt mig att man ska försöka leva som man lär. Inte för en sekund tror jag att du bara har 3 - 4 betesmodeller i alla dina fiskeboxar. Handen på hjärtat, är det inte så att ni brukar ha lätt slagsida på båten när team Fettrockas alla beten är ilastade på babordssidan?
    Det var faktiskt Laxupen 2002, tiden går fort när man har roligt...

Jag lever faktiskt som jag lär vad gäller beten. Åker jag ut på Vänern eller Vättern så är det Bomber, Tomic och Strike Pro som gäller till 95%. Kompletterar gör jag med Fuze, Yozuri och NK28. På Vättern även någon fluga. Thats it. Att båten lutar ibland beror nog mer på att vi börjar bli gamla och feta.

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
    Magic, jag delar din uppfattning angående beten - speciellt för ett trollingsblåbär är det knepigt att hålla kolla på vad olika wobbers kräver, och det är lätt att förledas av reklam. Som jag skrev tidigare är mitt basutbud X-rap, Strike-Pro och Bomber, av dessa har jag kanske 6-8 av varje typ. Sen har jag kollat några andra modeller för att kolla om djupgående kan passa min typ av fiske. Lappi och Tomic har jag exempelvis upptäckt går i djupaste laget för mitt fiske. Invincible är ett gränsfall men eftersom de fiskar bra har jag svårt att låta bli dem - även om det ofta blir bottennapp.
    3" Tomic kanske kan vara något?

Jag tänker att rådet gäller nybörjare!?

/F
    I första hand ja, men ibland kan det enkla vara det bästa. (Fan vad mycket floskler jag sprider omkring mig...)
    /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
      Bland vobblers anser även jag att Bomber håller täten, tätt före Nils Master och Emma i olika färger.
      När det är segt på dessa åker fler och fler skedar på som skickas till rätt djup. DK, NK MAG, 28, M80 och flera andra duger beroende på tid på året, dygnet och vädret.
      Hej Jari F1; Det där var både elegant och generöst! Du som är från de "tusen sjöarnas land" borde nog sätta din peng på Lauri och Jarmo och gett mig en ordentlig känga, jag som tillät Johan Abelsson att i vredesmod bryta av en Rapala Husky, när den besegrats av min Bomber-Fegis (15A-XSIO) från annu dazumal....
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-18, 14:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Haha Firehand Johans öring från norra spetsen på korsholmen är en klassiker (som nog aldrig blir slagen iaf inte på kast!) (polisens jätteöring var rapporterad som sådan men jag tvivlar kanske du kan kasta ljus över den saken)
        mvh
        Hej TamTam; Johan Abelsson har jag fiskat tillsammans med många gånger från Hanöbukten i sydost till Hitra i nordväst. Många, som aldrig fiskat med Johan A., tvivlar på hans förmåga att fånga lax och öring. De som fiskat några gånger i samma älv eller i samma båt vet att Johan A. har förmåga att fånga allt silvrigt med prickar som simmar.

Alf Lundins 14,73 kilos, gigantiska havsöring kan jag "kasta ljus" över i samma ögonblick som du går in på www.trumman.com, klickar på BOMBER och bläddrar upp sidan med olika modeller. Nedanför till vänster hittar du Alf Lundin med sin svenska rekordhavsöring. Om den fångades på spinn eller trolling... därom tvista de lärde än idag.
        Drömmar av Silver....
        Old Firehand

Ps. Mr Magic i team Fettrocka har jag sett med Guld i blicken och "famnen full av Silver" både i verkligheten och på en massa bilder. Det vore intressant att se hur du ser ut och få veta vem som döljer sig bakom pseudonymen TamTam... Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-18, 14:23.

Kommentera

Firehand vi har träffats vid några tillfällen!
          Första gången blev jag grundligt tillsammans med kompisen utskälld av dej i sunden mellan Ornö och Utö kustbevakningen var inblandad, va inte igår direkt kan jag säga dej!
          Andra gången blev jag om möjligt ändå mer utskälld pga av hem importerade elektroniska produkter som du hade agenturen på i SWEDEN på den tiden! (för eget bruk!)
          Blev förbannad och skällde tillbaka kraftigt, då blev du faktiskt lite medgörlig! Blev betydligt billigare tyvärr nödvändigt då plånbokem var slimmad på den tiden va inte igår heller.
          Sista gången om jag minns rätt var i butiken på Hornsgatan Trumman stod bakom disken och vi diskuterade Landsort var på våren för ca 10 år sedan.
          Fiskade då ofta ihop med gäddmatadoren K Gustafsson från U Väsby.
          Så man kan väl inte säga att vi är nära bekanta direkt, dock känner jag Krille i Jakobsberg lite vagt har bytt några ord med Palle också då och då.
          Johan är ingen nära bekant men han ingick i det tidiga HÖ gänget runt Dalarö brukar stöta på honom då och då och som du säger det han inte kan om lax och öring är inte värt att veta, bjuder alltid på tips vid tillfälle.
          Tar du illa upp för att jag påpekar att det göres reklam här får du ursäkta visst är det bra med konsument upplysning iofs men då borde andra också inbjudas på samma villkor.
          Senast ändrad av TAMTAM; 2009-01-18, 17:25.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag var otydlig - vad jag egentligen menar är att jag har en känsla av det är lättare att locka till hugg med mindre beten. Utan att veta kan jag tänka mig att det beror på vad de jagar och det skiftar säkert med årstiden.

Förresten, om jag nu har en snöat in mig på något mindre beten, hur är Bomber14?
            Hej Fredde; Bomber 14 A är 9 cm lång, har bara två krokar och går betydligt yvigare än 12 cm Bomber 15A med tre krokar. Båda hänger med i trollingfarter upp till 6 knop utan minsta problem. Någon gång kan det hända att man får justera nosöglan någon tiondels millimeter om wobblern vill skära ut.

När min son John och jag var uppe om somrarna och fiskade lax i Gaula, Namsen och Orkla fick vi många smålaxar i Namsen (Overhalla) på 9 cm Bomber 14A i färgerna XBT, XBBO, CC7, RA och FO vid lågt vatten i fulväder.

I Gaula (Bogen Reppe, Moe, Säter och Fröset) hade vi oftast soligare väder och då fungerade också Bomber 14A vid lågvatten i färgerna MKFOW, FO, RA, SAL141 och XSIL. Vid nattfiske i Gaula fick John flera laxar på en kolsvart Bomber 14A med rött öga. Hans två största Bomber-fångade laxar i Gaula vägde 13 kilo och 15 kilo. Den första var helt silverblank med flera havslöss kvar och den större, 15-kilosen (något färgad) hade stått någon vecka i Gaulaälven innan den högg.

Vid kraftigt flöde och högvatten var det lättare att locka den uppvandrande laxen till hugg på 12 cm Bomber 15A och den betydligt mera lättkastade Bomber 15J (ledad) i färgerna XBBO, XBS, CC7, XM7, MKFOW, RA, SAL19, SAL 25 och "Fegisen" XSIO. Färgerna stämmer än idag, men vårt laxfiske är historia.... .

Vid havsöringsfiske i Stockholms och Gävlebuktens skärgårdar har vi mest trollat med 12 cm Bomber 15A och kastat med 15J tillsammans med diverse skeddrag.

På höstarna har Bomber wobbler med röda, orange, bruna och gråspräckliga inslag lättast lockat flest havsöringar till hugg.

Vid vårfisket efter havsöring har blå/silver, grön/gula och grön/guldfärgade wobbler gjort att vi sluppit komma hem med fulnamnet.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-18, 17:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Firehand vi har träffats vid några tillfällen!
              Första gången blev jag grundligt tillsammans med kompisen utskälld av dej i sunden mellan Ornö och Utö kustbevakningen var inblandad, va inte igår direkt kan jag säga dej!
              Andra gången blev jag om möjligt ändå mer utskälld pga av hem importerade elektroniska produkter som du hade agenturen på i SWEDEN på den tiden! (för eget bruk!)
              Blev förbannad och skällde tillbaka kraftigt, då blev du faktiskt lite medgörlig! Blev betydligt billigare tyvärr nödvändigt då plånbokem var slimmad på den tiden va inte igår heller.
              Sista gången om jag minns rätt var i butiken på Hornsgatan Trumman stod bakom disken och vi diskuterade Landsort var på våren för ca 10 år sedan.
              Fiskade då ofta ihop med gäddmatadoren K Gustafsson från U Väsby.
              Så man kan väl inte säga att vi är nära bekanta direkt, dock känner jag Krille i Jakobsberg lite vagt har bytt några ord med Palle också då och då.
              Johan är ingen nära bekant men han ingick i det tidiga HÖ gänget runt Dalarö brukar stöta på honom då och då och som du säger det han inte kan om lax och öring är inte värt att veta, bjuder alltid på tips vid tillfälle.
              Tar du illa upp för att jag påpekar att det göres reklam här får du ursäkta visst är det bra med konsument upplysning iofs men då borde andra också inbjudas på samma villkor.
              Hej TamTam; Om jag skällde på dig hade du säkert förtjänat det...
              Du vet väl att Långbälingesunden mellan Utö och Ornö efter U-båtsincidenterna i början av 1980-talet var förbjudna att fiska och ankra i. Kustbevakningen var bara på mig en enda gång och det var när Magnus Herou och jag fiskade gädda inne i Varnöfladen norr om Ängsholmen vid Ornö. Vi hade rent mjöl i påsen den gången, eftersom vi fiskade i privata och för oss helt lovliga vatten.

Kenta Gustavsson, Upplands Väsby känner jag till sedan han drog in det elektriska i min butik Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Jaså, du trollar lax med honom?

Krister "Krille" Lindström (svart bälte i karate) brukade fiska med Paul "Palle" Sandberg förr och ibland även med Magnus Herou. De tycks inte vara bästa vänner längre....

Har jag bara skällt på dig några gånger får du väl presentera dig nästa gång vi ses. Är jag på på riktigt bra humör, då ska jag spöa upp dig också...åtminstone innan jag hinner fylla 80.
              One day spent fishing adds another day to your life!
              Old Firehand

Kommentera

Mycket av det jag tänker säga nu är redan bekräftat i denna tråden: kör stora beten vid mycket låga vattentemperaturer (<+2°C) och medelstora beten mellan 3-7°C. I temperaturer över 7°C så kan du köra livligare och mindre beten (typ dem du har haft mest hugg på till nu). Vid typ +10°C så har du öringens trivseltemp och du kan egentligen ha full fart och små beten då.

Då vattentemp närmar sig ca +13°C går havsöringen djupare och då tror jag du har bäst fiske utanför dem grundare områden du normalt har fiskat på. Då är djupen mellan 5-8 m mer givande enl. mina erfarenheter, gärna runt själva termoklinen, den temperaturson som uppstår på försommaren-sommaren.

Under den tiden då du fiskar djupare så kan faktisk en fluga på tafsen vara bättre än en vobbler eller sked. Faktiskt så har jag haft en del intressanta fisken på just en fluga som monterats på en liten tafs på ca 30-40 cm bak ett halvstort skeddrag.
                Kan vara värt att pröva på sommaren.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Mycket av det jag tänker säga nu är redan bekräftat i denna tråden: kör stora beten vid mycket låga vattentemperaturer (<+2°C) och medelstora beten mellan 3-7°C. I temperaturer över 7°C så kan du köra livligare och mindre beten (typ dem du har haft mest hugg på till nu). Vid typ +10°C så har du öringens trivseltemp och du kan egentligen ha full fart och små beten då.

Då vattentemp närmar sig ca +13°C går havsöringen djupare och då tror jag du har bäst fiske utanför dem grundare områden du normalt har fiskat på. Då är djupen mellan 5-8 m mer givande enl. mina erfarenheter, gärna runt själva termoklinen, den temperaturson som uppstår på försommaren-sommaren.

Under den tiden då du fiskar djupare så kan faktisk en fluga på tafsen vara bättre än en vobbler eller sked. Faktiskt så har jag haft en del intressanta fisken på just en fluga som monterats på en liten tafs på ca 30-40 cm bak ett halvstort skeddrag.
                  Hej Ramon; Min svågers släkt bor i Rafsbotn utanför Alta i Finmarks fylke. I början av 1960-talet fram till mitten av 1970-talet, när vid hade laxdygn i Altaälven som inte var sammanhängande, brukade vi trolla efter havsöring vid "fjärasjö" utanför strandkanten västerut mot Russeluft på Altafjordens nordsida. Vi trollade på 2 - 3 meters djup, dvs på så grunt vatten att vi hela tiden såg botten. Det var otroligt gott om mindre havsöring upp till cirka 3 kilos vikt i Altafjorden på den tiden. Vi trollade med fyra laxflugspön, två rakt ut från båtsidan och två snettt bakåt.

Som trollingbeten använde vi enkelkrokade laxflugor och streamers. Bästa tekniken var att sitta och pumpa fram och tillbaka med spötoppen vid långsamt trolling.

Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-18, 18:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej TamTam; Om jag skällde på dig hade du säkert förtjänat det...
                    Du vet väl att Långbälingesunden mellan Utö och Ornö efter U-båtsincidenterna i början av 1980-talet var förbjudna att fiska och ankra i. Kustbevakningen var bara på mig en enda gång och det var när Magnus Herou och jag fiskade gädda inne i Varnöfladen norr om Ängsholmen vid Ornö. Vi hade rent mjöl i påsen den gången, eftersom vi fiskade i privata och för oss helt lovliga vatten.

Kenta Gustavsson, Upplands Väsby känner jag till sedan han drog in det elektriska i min butik Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Jaså, du trollar lax med honom?

Krister "Krille" Lindström (svart bälte i karate) brukade fiska med Paul "Palle" Sandberg förr och ibland även med Magnus Herou. De tycks inte vara bästa vänner längre....

Har jag bara skällt på dig några gånger får du väl presentera dig nästa gång vi ses. Är jag på på riktigt bra humör, då ska jag spöa upp dig också...åtminstone innan jag hinner fylla 80.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand
                    Haha Firehand känner Herou ungefär lika bra som jag känner dej dej dock hittade jag honom bakom disken i en något konstig halvbegagnad fiskebutik på Söder för ett större antal år sedan begåvad grabb som plötsligt försvann från fisket! (Vi hade rent mjöl i påsen den gången, eftersom vi fiskade i privata och för oss helt lovliga vatten. haha tror jag det apropå Varnöfladen!)
                    Nog lika sant som Alfs (polisens kastfångade öring som gällde som svenskt rekord en lång tid) mvh minnen!
                    Återigen ursäkt helt offtopic men ämnat till Firehand
                    Haha Firehand du får en gratis höger med ålderns rätt hoppas du dyker upp vid Landsort våren 2009 om inte har en färgstark gubbtjuv lagt ner fisket.

"
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-01-18, 19:08.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för länkarna till finska tillverkare. Har suttit och dregglat hela eftermiddagen! Emma vobblern ser klart intressant ut - som en blandning mellan plugg och vobbler. Hur djupt sticker en sån vid 2-3 knop?

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg

Att skifta storleken på beten beroende på vattentemp har jag helt missat! Ett nytt råd att lägga på minnet!

Så mycket att tänka på - en utmaning att verkligen försöka lära sig - inte bara lyckas då och då (utan att veta varför), utan verkligen få koll - så långt det nu är möjligt!

/F

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      812 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman