Beten för grund trolling - synpunkter önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för grund trolling - synpunkter önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten för grund trolling - synpunkter önskas!

Tjena,

Dags att rådfråga expertisen igen! Sitter och inventerar mina beten och funderar hur samlingen ska utökas! Jag är ett blåbär - har visserligen trollat en sommar men har fortfarande ohyggligt mycket kvar att lära. Så för att undvika att hamna helt fel i betesdjungel skulle jag uppskatta lite synpunkter!

För närvarande är fokus havsöring som trollas över grundflader i yttre skärgården (utanför en norrlandsälv). Jag har inte köpt några djupriggar, eftersom fokus är just grund trolling efter havsöring. För närvarande kör jag med Great white paravaner men en mast kommer troligen att införskaffas.

Eftersom den största delen av fisket bedrivs grunt går vissa beten bort direkt, hursomhelst, draglådan innehåller följande, Strike Pro 10.5 / 7.5 cm, X-rap 8.5 cm, Lappi 12 cm / 9 cm, Tomic 4", Bomber 15A/16A, Yo-Zuri 10.5 cm, Invincible 8cm. Störst fokus ligger på X-rap, Strike Pro och Bomber 15. Jag har även en serie NK28 skedar. Hittils har mindre wobblers som X-rap och Invincible varit bäst.

Jag tycker själv att betessamlingen är rätt komplett men överväger att komplettera med någon flasher/dodger eller kanske köra beteshållare.

Problemet med beteshållare kan vara att det ofta är höga dyningar i det område jag kör. I kombination med det ringa djupen gör dyningarna det väldigt svårt att hålla en bra/konstant hastighet. Kan tänka mig att det inte är optimalt för beteshållare?

Då återstår flashers/dodgers! Jag har letat på nätet men inte riktigt förstått om det är lämpligt att köra flashers/dodgers grunt på en spöparavan (jag har förstått att de vanligen körs på djuprigg).

Vad tror ni funkar det?
    Hur djupt tror ni en kombination av en flasher och grizzly-wobblern går?
    Har någon provat köra med flasher och en tubfluga efter?
    Om det är möjligt att köra flasher eller dodger grunt, vilken fart-tolerant modell rekommenderas?
    Något annat som jag borde prova i stället?

Tacksam för input?

/Fredde

Testa ett par Ismo Magnum och kanske Grizzlyskedar med, kommer säkert klokare och mer erfarna svar än detta.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Hur gick det i sommar då? Nyfiken!

Kommentera

Tjena,

Tack ändå joj!

Det gick sådär i sommar, 3 öringar på premiärturen - sen var det dåligt resten av sommaren och hösten. Skiftade område efter premiären (till ett område som enligt alla uppgifter borde vara bättre än premiärområdet). Misstänker att det nya området, tillsammans med den högre vattentemperaturen, var ett dåligt byte.

Lite deprimerande eftersom fisket varit bra i älven.

Hursomhelst, 50 trollingtimmar blev det totalt.

Till sommaren blir det starkt fokus på grunda flader - mitt på dagen under våren och tidigt på morgonen när vattentemperaturen ökar framåt sommaren. Kanske funkar!

Kommentera

testa

testa tormentor, ifall du får tag i gamla modellen, flytande, i camyti collection finns några säkra färger, 110 mm och även 90 mm funkar bra.

Flasher på grunt vatten är nog ingen lyckad komb. , linan måste blyas med de flesta flashers, får att förhindra dem att sträva upp i ytan.

Ser inte varför du skall ha en mast, är ju enkel och smidigt med småparavaner. Sidoparavaner är det bästa anser jag, iallafall inomskärs , med lite svängade och trixande. Kontroll av beten mm, ev rensning av "gräs" mm funkar ypperligt . 4 Spön på varje sida på sidoparavaner är ju inget problem. Kör på , låter som du har kläm på det mesta.

tjoho..

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
          Tjena,

Dags att rådfråga expertisen igen! Sitter och inventerar mina beten och funderar hur samlingen ska utökas! Jag är ett blåbär - har visserligen trollat en sommar men har fortfarande ohyggligt mycket kvar att lära. Så för att undvika att hamna helt fel i betesdjungel skulle jag uppskatta lite synpunkter!

För närvarande är fokus havsöring som trollas över grundflader i yttre skärgården (utanför en norrlandsälv). Jag har inte köpt några djupriggar, eftersom fokus är just grund trolling efter havsöring. För närvarande kör jag med Great white paravaner men en mast kommer troligen att införskaffas.

Eftersom den största delen av fisket bedrivs grunt går vissa beten bort direkt, hursomhelst, draglådan innehåller följande, Strike Pro 10.5 / 7.5 cm, X-rap 8.5 cm, Lappi 12 cm / 9 cm, Tomic 4", Bomber 15A/16A, Yo-Zuri 10.5 cm, Invincible 8cm. Störst fokus ligger på X-rap, Strike Pro och Bomber 15. Jag har även en serie NK28 skedar. Hittils har mindre wobblers som X-rap och Invincible varit bäst.

Jag tycker själv att betessamlingen är rätt komplett men överväger att komplettera med någon flasher/dodger eller kanske köra beteshållare.

Problemet med beteshållare kan vara att det ofta är höga dyningar i det område jag kör. I kombination med det ringa djupen gör dyningarna det väldigt svårt att hålla en bra/konstant hastighet. Kan tänka mig att det inte är optimalt för beteshållare?

Då återstår flashers/dodgers! Jag har letat på nätet men inte riktigt förstått om det är lämpligt att köra flashers/dodgers grunt på en spöparavan (jag har förstått att de vanligen körs på djuprigg).

Vad tror ni funkar det?
          Om det är möjligt att köra flasher eller dodger grunt, vilken fart-tolerant modell rekommenderas?

Tacksam för input?

/Fredde
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Flasher och dodger funkar dåligt att köra ytligt ska med fördel fiskas efter djupriggen.
            En dodger som inte körs efter djupriggen har en tendens till att vilja sträva uppåt.
            En flasher som kanske skull funka är VK vet att endel kör dom tillsamans med löjhuven på pulkorna men har ingen aning om hur mycket dom måste blya framför för att få ned den.
            Beteshållarna går nog bra att köra fast det är dyningar man kan vara tvungen att ta upp och kolla dom med täta intervaler så dom går bra när det går hård sjö så brukar linan somm håller böjen rätt på löjan glida lite och dom börjar snurra för mycket.
            Nk28 med bara 10-20g bly borde funka utmärkt till grund trolling
            Lite mer läsning finns det i Fiske för alla 2008#4 och FJ2008#3

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
              Tjena,

Vad tror ni funkar det?

Tacksam för input?

/Fredde
              Hej Fredde; Havsöringen är en fisk som alltid lockat mig att försöka fånga! För inte alltför många år sedan ägnade jag årligen massor av spinnfiske- och trollingdagar efter havsöring i Gävlebukten och Stockholms skärgård. Även nu blir det enstaka återfall varje år.

På höstarna i slutet av oktober, november och in i december går havsöringen ganska djupt och då är det nästan bara trolling som gäller för säkra fångster.

Tidigt på våren i mars och april går havsöringen grunt och gärna i vikar med något högre vattentemperatur än i omgivningen.Då är det spinnfiske med wobbler och skeddrag som lockar till hugg.

Längre fram i maj och juni ända fram runt midsommar hugger havsöringen där vinden ligger på utefter både grunda och djupa, steniga stränder, i sund, utanför uddar samt runt grynnor. Då är trolling med wobbler och skeddrag riktigt effektiva.

På grunt vatten är Bomber 15A och ledade Bomber B15J helt "outstanding" vid mitt eget havsöringsfiske. På lite djupare vatten brukar trolling med Northern King NK-28 och NK-MAG så gott som alltid fånga havsöring.

I soligt väder brukar jag få havsöringar på Bomber 15A och 15J i i de blå och blänkande färgerna CHLO, XCHO, GPTBRO, MBLPKW, XMK, PLO, PTL, XSICH, XSIL, XSIO, GFCC4 och GFPLO. I finväder åker jag aldrig ut utan att ha med Bomber 15A och 15J i färgerna CHLO, XSIL och "Fegisen" XSIO.

I mulet, regnigt och riktigt blåsigt väder brukar jag kunna locka havsöringarna till hugg på lite tristare, mörkare och murrigare färger som 210, XBBO, XBS, CC7, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL7, XSIG, YP, GFPBO och GFRT(OS). I fulväder åker jag aldrig ut på havsöringsfiske utan Bomber 15A och 15J i färgerna XBBO,XBS, PBO, XRT, RT(OS) och XSIG. Dessa färger är i en egen klass i fulväder!

För att du ska se hur mina rekommenderade färger för olika väder ser ut bör du gå in på www.trumman.com och klicka på BOMBER. Färgerna ligger i bokstavsordning och är lätta att hitta. Kolla i din fiskebox om du har dem eller liknande...annars bör du köpa dem innan havsöringsfisket drar igång på allvar....
              Go for the Big Trouts!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-17, 16:34.

Kommentera

Jag tror inte du behöver fler betesmodeller, bättre att lära sig behärska 3-4 stycken bra. Om du har några blanka, några dova och några skrikiga av varje betestyp så räcker det. Försök lista ut vad fisken äter för tillfället och efterlikna storleken på bytesfisken med dina beten (plus någon/några större och mindre). Flasher och dodger kan vara bra att ha, men i första hand gäller det att hitta fisken, inte ha störst betesbox.
                /Magic

Kommentera

Ett litet inflik i tråden..

Du nämnde att fiska med löjskallar men kände att du hade problem med spridd fart. En variant är ju att du införskaffar några enkla drivankare för att hålla en stabil fart och kunna använda de flesta löjskallar. Annars kan du testa VK löjskallarna, riktigt trevliga skallar som inte alls är lika fartkänsliga som ex anchovy special. Jag har fått riktigt bra på VK skallar i ända upp till 2,6-2,7 knop. Annars är Team TOPP´s egna skallar eller Vuokso Raksi ett bra alternativ. En annan typ av skalle som ger betet en mer wobblerliknande gång, som också klarar relativt hög fart så länge du inte kör för stora betesfiskar.

Hoppas du blev något klokare.

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Jag tror inte du behöver fler betesmodeller, bättre att lära sig behärska 3-4 stycken bra. Om du har några blanka, några dova och några skrikiga av varje betestyp så räcker det. Försök lista ut vad fisken äter för tillfället och efterlikna storleken på bytesfisken med dina beten (plus någon/några större och mindre). Flasher och dodger kan vara bra att ha, men i första hand gäller det att hitta fisken, inte ha störst betesbox.
                    Hej Magic; Grattis till dina, vackra PB-laxar tagna på BOMBER 15A i Vänern och Vättern! Jag vet och jag har med egna ögon sett att du är en sjutusan till laxtrollare och brukar fånga dina laxar på BOMBER 15A och minns speciellt 12- kiloslaxen, vinnarlaxen som team Fettrocka fångade på en BOMBER B15A-XSIG en mulen dag vid Laxcup Vättern, hösten 2004 tror jag det var...

Själv har jag lärt mig att man ska försöka leva som man lär. Inte för en sekund tror jag att du bara har 3 - 4 betesmodeller i alla dina fiskeboxar. Handen på hjärtat, är det inte så att ni brukar ha lätt slagsida på båten när team Fettrockas alla beten är ilastade på babordssidan?
                    Go for the Big Salmons!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman