En fråga om C&R Gädda v/s Lax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om C&R Gädda v/s Lax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En fråga om C&R Gädda v/s Lax

Jag tycker det är konstigt att många trollingfiskare inte gör som vi andra fiskare för att bevara ett stort fiskbestånd i framtiden genom att släppa tillbaka alla fiskar som är över typ 5kg och behålla dom som ligger under den vikten...... Är det bara jag som reagerar på alla dessa slaktbilder på stora laxar som pryder stora delar av fotoalbumet??????
    Vad är det som gör det okej att inte köra c&r på stora laxar men om någon inte kör det på en gädda så går det hus i helvete???
    Senast ändrad av Quivertip; 2011-06-20, 08:34.
    Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Oj det blev mer än en fråga

Kommentera

Ja du. Den frågan har jag också ställt mig, men svaret lyser med sin frånvaro... Kan dubbelmoral vara en nära tanke kanske!!! ?

Kommentera

En lax på 10kg är fortfarande god mat medans gäddan inte bör ätas vid större än 2-3kg.. Därav onödigt att klubba de gröna, Kanske? Har inte funderat så mycket. på det?
        sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Kommentera

Sensmoralen i att inte döda en gädda över 10kg ligger inte i om det är en bra matfisk eller inte utan i om man vill ha ett bra fiske i framtiden

Kommentera

jag har frågat samma sak för länge sen.. fick inte ett enda vettigt svar..
            bonkad tio kilos gädda här i fotoalbumet =lika med mass hatmail o trakaserier.
            en bonkad 20 kgs lax = grattis grym fisk grymt fiske ni har

Kommentera

jag har hört att till exempel laxen i vättern inte leker, då kan man ju ta upp stora individer också utan att känna skam.
              Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Det påstås väl att Lax är så utarbetad efter drillningen att den ändå inte skulle överleva.
                Om det är så eller ej har jag ingen aning om.
                Ola

Kommentera

Svaret kan vara så enkelt att den lilla del lax som sportfiskarna tar upp är bara en bråkdel av vad yrkesfiskarna tar upp. För en månad sen när jag var ute och trollade gick det två stycken trålare fram och tillbaka över våra fiskeplatser och tog upp all fiske som finns där, när jag sedan kom dit för två veckor senare fanns det inte ens några betesfiskar kvar, hur meningsfullt är det då att släppa tillbaks all fisk som man får.
                  En del fisk får ju gå i retur, man tar ju inte upp allt är ju självklart lika självklart som att man slutar fiskar när man fått några fiskar, vi har ju en frivillig gräns på tre fiskar per man eller max 6 fiskar per båt härnere, så när jag jag har fått mina tre slutar jag fisket antigen jag har tagit upp laxarna eller satt tillbaka dem. Oftast blir det bommeturer, så tro inte att det bara är att gå ut och plocka massvis med lax.
                  Tumlaren
                  Senast ändrad av Tumlaren; 2011-06-19, 12:10.
                  trolling är livet

Kommentera

Först och främst i vättern så gäller det att man max får ta upp 3 fiskar enligt svensk lag men någon sådan regel gäller inte öresund mm..

Men en tankeställare till Ola, varför klipper man då fettfenan på odlad fisk för att man ska veta om den är odlad eller ej??? ^^

Om nu laxen är så slut efter att ni har drillat den så kanske ni ska fundera över om ni kan göra på något annat sätt än att pumpa slut på laxen under fighten.
                    Och om det nu är så att ni knappt får någon fisk kanske inte enbart beror på att yrkesfiskarna tar så mycket fisk utan på att ingen har kört C&R under trollingfiske förr...
                    Jag vet även att det inte är att bara gå och hämta så mycket fisk som man vill....och om jag inte minns fel så har jag även sett bilder på trollingfiskare med hela rensbordet fullt med döda laxar...

Och sist men inte minst så är jag jäkligt glad att det finns trollingfiskare som dig Tumlaren som sätter tillbaka fisk samt slutar när du tycker att det räcker...

m.v.h

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...