En fråga om C&R Gädda v/s Lax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om C&R Gädda v/s Lax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kom till att tänka på en sak till. hur stora frysboxar har igentligen en trollingfiskare?

Med tanke på hur mycket kött det blir på en 15kg lax och om man då tar upp 5 fiskar i den storleken varje år fisket inte räcker så kommer det bli väldigt mycket kött...

Låt oss räkna om tex nu stämmer väll inte dessa siffror helt 100% i vikt men inte heller att folk tar endast 5 fiskar per år.
    Låt säga 10kg kött per lax i den storleken.

10*5=50kg

50/52=1Kg/veckan

Slutsats: om jag skulle äta ett kilo lax i veckan så hade jag varit trött på lax efter mindre än ett år så vad sker med alla lax igentligen???

(bli nu inte upprörda över min uträkning men ni kan iaf kommentera den eftersom den är ett exempel)

M.V.H
    Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
      jag har frågat samma sak för länge sen.. fick inte ett enda vettigt svar..
      bonkad tio kilos gädda här i fotoalbumet =lika med mass hatmail o trakaserier.
      en bonkad 20 kgs lax = grattis grym fisk grymt fiske ni har
      Har lite med att man är en liten egoist, en 10 kg gädda har ett antal år kvar av sin levnads tid. Den är ofta ganska så lokal, enkel att hitta igen. En 20 kg lax, kommer oavsett att vara död inom ett år eller så, och chansen att se den igen är obefintlig.

Men det är bara vad jag tror...
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Varför skulle en 20kg lax vara död inom året med tanke på att man har fångat 36kilos laxar och det tar mer än ett år att växa sig så stor??

Och mina c&r har inget med att vara ego att göra ^^
        men att folk blir arga över att man inte släpper tillbaka en stor gädda betyder inte att har ju inget att göra med att man är egoistisk för oftast så säger inte folk var man har tagit fisken

m.v.h

Kommentera

Ursprungligen postat av Drutten Visa inlägg
          Jag tycker det är konstigt att många trollingfiskare inte gör som vi andra fiskare för att bevara ett stort fiskbestånd i framtiden genom att släppa tillbaka alla fiskar som är över typ 5kg och behålla dom som ligger under den vikten...... Är det bara jag som reagerar på alla dessa slaktbilder på stora laxar som pryder stora delar av fotoalbumet??????
          Vad är det som gör det okej att inte köra c&r på stora laxar men om någon inte kör det på en gädda så går det hus i helvete???
          Hej Linus Holmberg;

Att Laxtrollingfiskare liksom de flesta andra flug- och spinnfiskande Lax- och Öringfiskare ofta behåller sina salmonoider har många gånger med dessa fiskarters matnyttighet att göra. Lax och Öring är nyttigt att äta och de kan även frysas in och sparas frysta i cirka ett halvår utan att smaken försämras.

De flesta Gäddfiskare betraktar inte Gäddan på samma sätt från kulinarisk synpunkt som de gör med Laxen eller Öringen. Gäddan har under senare år mer och mer blivit en troféfisk och det fordras också betydligt större skicklighet och erfarenhet att genom åren kunna fånga Gäddor över 12 kilos vikt än vad det gör att trolla upp motsvarande antal tunga Laxar från en välutrustad trollingbåt.

Sedan är trofébilder, eller för att använda ditt uttryck slaktbilder, ofta skrytbilder både för eget välbefinnande och för att väcka avund hos andra fiskare....

Kanske bör du i dina tankegångar ta hänsyn till att 95 % av Laxen i Östersjön är odlad "Put & Take-fisk" och Laxen lever inte speciellt länge jämfört med en Gädda som bevisligen kan leva i mer än trettio år...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Vad jag läst om gäddans livslängd är följande 33 år i Finland. 30 år har konstaterats i England och 16 år i Sverige....

Även om nu laxen skulle för att dö i vattnet blir den i alla fall någon annans levebröd. Varför ska man då istället plåga sig hem med en jävla massa lax som man aldrig kommer äta upp.
            Slänger in dom i frysen för att sedan _KANSKE_ äta upp dom 5 andra som finns kvar efter 10 grillpartajen. Nä, tillbaka med all fisk man inte ska äta.

Dör fisken så dör den och blir någon annans vinning i vårat ekosystem.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Drutten Visa inlägg
              Jag kom till att tänka på en sak till. hur stora frysboxar har igentligen en trollingfiskare?

Med tanke på hur mycket kött det blir på en 15kg lax och om man då tar upp 5 fiskar i den storleken varje år fisket inte räcker så kommer det bli väldigt mycket kött...

Låt oss räkna om tex nu stämmer väll inte dessa siffror helt 100% i vikt men inte heller att folk tar endast 5 fiskar per år.
              Låt säga 10kg kött per lax i den storleken.

10*5=50kg

50/52=1Kg/veckan

Slutsats: om jag skulle äta ett kilo lax i veckan så hade jag varit trött på lax efter mindre än ett år så vad sker med alla lax igentligen???

(bli nu inte upprörda över min uträkning men ni kan iaf kommentera den eftersom den är ett exempel)

M.V.H
              Jag vill rätta dig lite, för det första så är få förunnat att ta en lax på 15 kg och sen ta 5 stycken på ett år, det är nära på omöjligt. Jag har på dessa 15 år som trollingfiskare bara tagit upp ett fåtal över 15 kg, de flesta laxar man får ligger mellan 3-10 kg, min fiskekollega på trollingen har inte under 3 år tagit en lax över 10 kg. Den som jag tror trollingfiskar mest lax i Simrishamn tog det över 20 år innan han fick en på över 20 kg.
              Jag tror att vi trollingfiskare tar upp under en procent av vad yrkesfiskarna tar upp per år så det har inget med C&R att laxen minskar i Sverige för den ökar i övriga delar av Östersjön. Nere vid Bornholm tas det upp lax av trollinfiskarna samt nere vid Rügen. Danskarna har saluförbud på lax över 4-5kg på grund av gifterna liksom övrig EU har totalförbud mot östersjölax. Problemet med laxminskningen är mycket större än att trollingfiskarna tar upp lite lax, nätfiske vid mynningarna kan vara en del av problemet.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Jag är medveten om att ni inte är den stora boven i dramat om laxminskningen i Sverige men min mening med denna tråden var att ge merparten av trollingfiskarna en tankeställare om hur det ser ut när ni visar massa bilder på slaktade fiskar nu när vi kanske ska stå på oss i frågan om hur vida regering mm ska gå tillväga för att få bukt på denna drastiska fiskminskning i hav så väl som sjöar...

sen min uträkning nämde jag även att den aldrig kommer till att vara korrekt hur mycket jag än vänder och vrider på set men.. men tanken var att tar jag en 15kg fisk som är få förunnat så går det kanske 2-5 fiskar på den och då gäller inte gäller antalet fiskar heller för då kan man sänka det till tex. 25fiskar som väger 3kg stycket och ändå få samma svar. Och om det nu är som old firehand säger så blir det inte under 52 veckor utan bara 26 veckor...

Och om ni nu i hälsotänkande tider funderar över det är saluförbud på fiskar över 4kg i Danmark pga gifter i fisken så kanske ni ska fundera över hur mycket gift det finns i en tex en 10kg fisk då detta verkar vara en mer rimlig vikt än 15kg.

M.V:H

Kommentera

1. Lax är gott och smakar lika bra när de är större, det gör inte Gädda.
                  2. En stor lax tar låååång tid att drilla och c&r tar lång tid om det ens går. Har sett försök på c&r i Östersjön och det tar minst 20-30min att få igång laxen. Massor fisketid försvinner. En Gädda simmar oftast tillbaka direkt.
                  3. En Gädda på 15kg har levt ett mycket längre liv än en lax på 15.
                  4. Fiskar man t.ex Röding i vättern så är det svårt att släppa tillbaka dom pga tryckskillnaden/temp som blir från djupet upp till ytan.

Och en sista grej, i Vättern klipps inga fenor på laxarna över huvud taget.

Hade C&R på laxfiskar varit lika enkelt som på en Gädda är jag säker på att det hade varit nästan lika vanligt.

Kommentera

1. Ja lax e gott men inte efter minst ett kilo i veckan...
                    2.Tycker du att fisket är viktigare än att lägga den stunden på fisken som den behöver för att du har utsatt den för lidande så förstår jag inte dina tankegångar riktigt.
                    3.Så du tycker verkligen att det har betydelse? :S så folk åldras snabbare än andra eller kraftigare människor inte betyder lika mycket?
                    4.Hur gör man för att få en fisk att klara av tryckskillnader bäst? jo dra upp fisken i ett lugnare tempo inte bara tokdrilla.

Okej jag tittade närmare nä dom är inte klippta men dom förökar sig iaf...

Som kustfiskare så är dom ända laxfiskar jag har haft problem att återutsätta besor/ragor dvs utlekt fisk och det är sällan dom inte klarar sig...

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
                      1. Lax är gott och smakar lika bra när de är större, det gör inte Gädda.
                      2. En stor lax tar låååång tid att drilla och c&r tar lång tid om det ens går. Har sett försök på c&r i Östersjön och det tar minst 20-30min att få igång laxen. Massor fisketid försvinner. En Gädda simmar oftast tillbaka direkt.
                      3. En Gädda på 15kg har levt ett mycket längre liv än en lax på 15.
                      4. Fiskar man t.ex Röding i vättern så är det svårt att släppa tillbaka dom pga tryckskillnaden/temp som blir från djupet upp till ytan.

Och en sista grej, i Vättern klipps inga fenor på laxarna över huvud taget.

Hade C&R på laxfiskar varit lika enkelt som på en Gädda är jag säker på att det hade varit nästan lika vanligt.
                      Dina fyra punkter är inte förklaringar...det är inget annat än undanflykter...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      419 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X