Återutsättning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återutsättning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återutsättning

Ni som är i trollingsvängen, hur vanligt är det med c&r på ÖSTERSJÖ-lax? Och nu menar jag inte dem små kring måttgränsen.

Jag har bekanta som varit i Simrishamn och sett hur båtar kommer in med "fullpott" a 6st laxar med en medelvikt på 8kg, och sedan nästkommande dagar kommit in med lika många. Jag tycker inte det låter rimligt... vi säger på en säsong att en båt har tre superdagar med fullpott där fiskarna väger 8kg stycket. Det är 48kg om dagen och 144kg totalt. Hur fanken gör man av med så mycket lax även om man är tre personer som delar?

när det vart som bäst fick en flugfiskekollega till mig över 100laxar den våren på trolling i simris, sicket pucko han slaktade dem alla. Och han tillhör inte någon av dem bättre.

Och nej, kom inte med påstående "det är ytters sällan man får fullt pott, fler afiskar osv", OK må dem vara duktiga, men fan korten på simris hemsida bevisar att flera båtar kommer in med massiva fångster OFTA.

Hur fan kan man kalla sig sportfiskare när man tar upp så mycket fisk? jag har hört många skrönor om folk som säljer laxen till minkfoder osv.

Att man sedan inte skulle kunna återutsätta en 10kgs trollinglax är rent urlöjligt. Skyll inte på stora krokar och håvar med knutar.

MEN det får inte heller gå åt andra hållet, som jag såg en känd reporter från FFA på en bild på internet, där han väger en stor 15-20kgs blanklax i stjärtspolen och sedan återutsätter fisken. Fisken vart fångad på trolling. Hur fan tror han att den laxen kommer att överleva? Knäckt ryggrad... han simmar 3meter sedan är det kört. Och ja, det är Tapsa jag talar om. Försvara dig gärna.

Jag äter fisk, och har inget problem med att bonka. Men hur fan är folk funtade igentligen?
    G.Loomis - Fear No Fish

fortsättning...

visst fan är Östersjön ett enda stort p&t vatten, men tänk fan på att det är ett utdöende sådant. Den självproducerade fisken som tex i Mörrumsån finns knappt kvar. Tack för nya fenklippningsreglen! Hoppars att det blir lag på att återutsätta all lax och havsöring med fenan kvar. Vi behöver hjälpas åt om vi skall kunna ha nå bra fiske i framtiden.

Jag skyller det på yrkesfiskare, miljöproblemen och trollingfiskarna.

Trolling i sig är en metod jag tycker ser skitkul ut. Båtar, prylar och dem öppna vidderna. Men vart är det som går snett, när i princip alla trollingfiskare bonkar skiten ur all lax dem får?

OCH JA Trolling är ett 100ggn större hot mot laxen än vad älv/å-svingarna är. Det är ju bara att se på fångstresultaten.
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

håller helt med va fan ska man med så mycket lax till?

Kommentera

Bra tänk... men Laxen är en utomordentligt god matfisk =)

Kommentera

ja självklart, men inte fan slevar du upp 100 kilo på en talrik nee men det är klart man får ta upp fisk, men sånna som kommer in med sex st 20 kg förstår jag mig inte, bara min åsikt.

Kommentera

Intressant fråga...tänkte på en sak, de är ju proppade med miljögifter. Sverige har ju förhandlat sig till dispens hos EU att använda den som människoföda..

Kommentera

Snarare att Sverige förhandlat sig till ett undantag av EU att svenska yrkesfiskare även kan sälja lax över 4 kg från östersjön som människoföda..misstänker att få äts upp av trollingfiskarna..Påminner mig uppgiften från Fj att danska yrkesfiskare sålde ALLA av laxar över 4 kg till minkfoder a/60 öret/kg..

Kommentera

Undrar vad en 10 pannorslax (en 6 kronors) är värd om den kommer upp i älven. Snacka om stålar. Läste en uppgift om att enbart laxfisket i mörrum är mer värt än hela det svenska yrkeslaxfisket totalt. Men tror att trollingfiskarna tar en bråkdel av vad yrkesfiskarna tar. Förstå mig rätt tycker det verkar drömfiske att ta storlax på trolling i havet, outstanding...Ett av värdens mest häftiga fisken. Inte alls emot det. Så...funkar c&r ? Och vad händer med de fångade?

Kommentera

c&r funkar om det utförs på rätt sätt.

hur svårt kan det va med en avkrokningsmatta istället för den hårda båtdurken och ett vänligt knutlöst håvgarn?

det skulle vara intressant att räkna lite på vad en 10kgs i mörrum är värd gentimot en fångad i havet är. skall se vad jag kan få fram.
                  G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

skall inte fisket med drivgarn förbjudas i östersjön??, tycker mig ha läst om det.

Jag tror i ärlighetens namn inte att sportfiskarna utgör något hot emot laxbeståndet överhuvudtaget... ännu mindre om yrkesfisket efter laxen försvinner. Så länge inte man tar ut mer fisk än det produceras ny så är det ingen fara.. och sådana summor fisk kommer nog aldrig sportfiskarna att komma upp i...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    1 svar
                    287 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg hnkm
                    av hnkm

Arbetar...
                    X