Återutsättning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återutsättning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Instämmer helt med Tummlaren. Om politikerna bara kände till bråkdelen av hur mycket trollingtokar (mig själv inräknat) spenderar i förhållande till fångad fisk skulle yrkesfisket efter lax och havsöring mm förbjudas.
    [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
      Själv tycker jag, helt för sportfiske att i princip att yrkesfiske skullle förbjudas.Ta bara laxfisket i Sverige. Är helt för sportfiske i de svenska älvarna. Yrkesfisket är totalfel. Anti- Sverige.Så ejreu. Totalfel. Släpp upp laxen låt och bygderna leva...De e svenskt...Yrkesfisket är antisverige...Qvislingmentalitet...
      men vad ska finnas i mac fish ?

Kommentera

D ä t å ta i

Att jämföra trollare med yrkesfiske och miljöförstöring, citat- (Jag skyller det på yrkesfiskare, miljöproblemen och trollingfiskarna.)
        Vittnar om en okunskap om alla 3.
        Som laxtrollare tröttnar man fort på frågan. Vad gör ni av all fisk ?
        Oväntat ofta får man skit från flugfiskare, men jag har aldrig hört motsatsen på en trollingtävling - Att trollare skulle prata illa om flugfiske. Märkligt.
        Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Ville bara tillägga att naturligtvis finns det trollingfiskare som missköter sig. Det finns ju rötägg överallt. Men de flesta jag har träffat tar sin hobby på allvar och sköter sig. Men vi blir ofta dragna över samma kant.
          Undrar hur många laxar din trollande flugfiskekollega har fått i år ?
          Det är inte så ofta man fiskar fullt i den verkliga världen.
          Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren
            Själv har jag aldrig tagit upp full pott och inte fiskekompisen heller, vi lägger av efter två fiskar var det räcker länge eller om vi trollar ensamma också då efter två fiskar.
            Tumlaren
            Bra, moget betende! En tvåfiskgräns låter vädligt mycket vettigare än sex stycken.

Jag har ingen aning av flugfiskekompanjonen tagit i år, men det är en hel del lax. Och ni kan ju inte påstå att fotografierna på simrissidan är fejk, eller?
            G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Det här är ju inget som bara trollare gör, havsfiskarna i Norge drar med sig massvis med fisk, en del flugfiskare bonkar allt när dom är i fjällen, Gäddfiskare bonkar ofta allt, abbormetare fyller hinkar.

Jag har aldrig tagit upp mer än två laxar på en dag, frysen är liten.. (ett par torskar kanske åker med samma dag oxå..)
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Just det jag tänkte skirva om härnäst. Rovfisket i norge av "sportfiskare". Det är tragiska mängder fisk dem drar upp vid tex röst, se bara på wildwatercampen. Fy fan

Ursprungligen postat av joj
                Det här är ju inget som bara trollare gör, havsfiskarna i Norge drar med sig massvis med fisk, en del flugfiskare bonkar allt när dom är i fjällen, Gäddfiskare bonkar ofta allt, abbormetare fyller hinkar.

Jag har aldrig tagit upp mer än två laxar på en dag, frysen är liten.. (ett par torskar kanske åker med samma dag oxå..)
                G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man
                  Bra, moget betende! En tvåfiskgräns låter vädligt mycket vettigare än sex stycken.

Jag har ingen aning av flugfiskekompanjonen tagit i år, men det är en hel del lax. Och ni kan ju inte påstå att fotografierna på simrissidan är fejk, eller?
                  Grabben, nu får du ta och ge dig. Jag har fiskat tillräckligt i Mörrumsån för att veta vilket gnölande det varit när man ändrat på reglerna. Kommer du ihåg när man bara fick fiska med enkelkrok för att det skulle vara lättare att återutsätta fisken? Ni står och drar i ragor, utlekta honor och på höstarna är det lekmogen lax i långa banor, svarta laxkalvar. Hur många som dör när dom ska återutsättas eller hur deras lek påverkas vet man inte.

Men jag vet en sak, om en lax har lyckats överleva 3-4 år i havet, lyckats passera dom fasta fiskena i åmynningen så tycker jag inte att den som väljer att fiska på den fisken på deras lekplatser ska hacka på andra. Rikta din ilska åt något håll där det kan göra nytta.

Jag tar inte mer fisk än vad jag och min familj kan äta upp men det gör jag för att jag själv har valt det inte för att någon annan har talat om det för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man

Ett tips. Om Du nu vill bedriva ett korståg tag då kontakt med berörd myndighet eller politiker och driv frågan om ändrade kvoter gentemot dem, företrädesvis tillsammans med verifierbara uttalanden om hur situationen ser ut och varför kvoterna ska ändras. Det enda du uppnår genom att hacka på folk som följer gällande regler är att urholka ditt eget förtroendekapital.

Lycka till.
                    Nils
                    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Jag försvarar inte dumdristiga tyskar och andra flugfiskare som bonkar ragor och svartlax i stora högar... Men faktum är att trenden har ändrat sig så otroligt mycket dem senaste åren, att rador, svartfisk och även blankfisk har börjat återutsättas mer och mer. Fisken klarar sig bra, så till vidare att man utfört återsläppandet redigt och det inte är allt för varmt i vattnet.

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                      Grabben, nu får du ta och ge dig. Jag har fiskat tillräckligt i Mörrumsån för att veta vilket gnölande det varit när man ändrat på reglerna. Kommer du ihåg när man bara fick fiska med enkelkrok för att det skulle vara lättare att återutsätta fisken? Ni står och drar i ragor, utlekta honor och på höstarna är det lekmogen lax i långa banor, svarta laxkalvar. Hur många som dör när dom ska återutsättas eller hur deras lek påverkas vet man inte.

Men jag vet en sak, om en lax har lyckats överleva 3-4 år i havet, lyckats passera dom fasta fiskena i åmynningen så tycker jag inte att den som väljer att fiska på den fisken på deras lekplatser ska hacka på andra. Rikta din ilska åt något håll där det kan göra nytta.

Jag tar inte mer fisk än vad jag och min familj kan äta upp men det gör jag för att jag själv har valt det inte för att någon annan har talat om det för mig.
                      1
                      G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      422 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X