Shimano Speedmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Speedmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Speedmaster

Någon som har haft problem med ett speedmaster. Knäckte mitt i lördags vid ett mothugg. Gick av enda inne vid korken så kan ha varit ett fabriksfel?

Jag köpte mig ett Speedmaster 240M 10-30 gram i somras och knäckte det under skarven på kanske 5é turen, butiken hjälpte mig att skicka tillbaka det och jag fick ett nytt utan problem.

Vad jag däremot hört från annat håll efter denna incident är att det tydligen är ganska vanligt att spön med Biofiber går av, dock byts de ut utan problem. Problemet skall tydligen vara att det blir små märken i ytskiktet, typ skrapmärken från krok eller dylikt vilket är omöjligt att inte få på ett spö som man använder, och på dessa ställen går spöna av.
    Detta är dock obekräftade uppgifter så de är väl egentligen inte värda så mycket, men det känns ju rätt ruttet om det skulle vara sant. Spön för nästan 2 lax skall inte ha sådana problem.

Det spö som jag fick i utbyte har hållit bra och jag har fått gädda på över 5 kg på det utan problem.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Har 2st Speedmaster.
      Sköna spön, men på båda så har dom spruckit i framkant där man skruvar fast rullen (korken), dom varnade mig när jag köpte spörna att man skulle hålla med hela handen när man skruvar, vilket jag gjort men vad hjälpte det?

Men som sagt, sköna spön.
      Team Chubby Chasers

Kommentera

Mitt har också spruckit lite längst fram i korken, men jag fyllde igen det med snabblim så sitter ihop nu iaf.
        Jag tycker att de borde satt en tunn aluminiumhylsa i botten som de limmade korken på, förstår faktiskt inte varför de inte gjort någon sådan lösning.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
          Problemet skall tydligen vara att det blir små märken i ytskiktet, typ skrapmärken från krok eller dylikt vilket är omöjligt att inte få på ett spö som man använder, och på dessa ställen går spöna av.
          Detta är dock obekräftade uppgifter så de är väl egentligen inte värda så mycket, men det känns ju rätt ruttet om det skulle vara sant.
          Det kan ju inte vara sant. Jag menar om du har en krok som har skavt på Lacken/epoxin kan det ju inte gå av och om kroken har skavt lite på själva kolfibern så måste den ju göra ett bra hack innan spöt bryts att ett par skrapmärken var orsaken till att ett spö bryts är ju bara löjligt

Kommentera

Låter inget vidare. Jag hade som plan att köpa ett Speedmaster. Men har nu kanske fått kalla fötter. Så dåligt som det låter är ju inte min melodi. Är ju ett spö som ska vara lika stryktåligt som Beastmaster.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
              Det kan ju inte vara sant. Jag menar om du har en krok som har skavt på Lacken/epoxin kan det ju inte gå av och om kroken har skavt lite på själva kolfibern så måste den ju göra ett bra hack innan spöt bryts att ett par skrapmärken var orsaken till att ett spö bryts är ju bara löjligt
              För att hålla nere vikten på spöt så kan de ha ett absolut minimum av lack och att fibrerna ligger väldigt ytligt.
              Men detta är dock vad jag hört genom en handlare söderut, inget bekräftat. Men det är ju inte bara jag som brutit av ett helt nytt spö som förvarats i spötuben mellan fiskepassen.

Jag var själv sugen på att skaffa ett 9 fots speedmaster 20-50 gram för jiggfiske efter gädda m.m. Spöna är ju sjukt sköna och lätta.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ok, och aa visst e dom spöna grymt sköna har bara känt på ett i affären dock

Kommentera

Har ett 180L jag använder till abborre, mycket skönt spö. Det har också blivit några gäddor så spöt har fått bekänna färg. Hittills inga som helst problem.

Har svingat de tyngre/längre modellerna på prov och de känns fina men för tungt fiske med stora wobblers etc skulle jag välja ett lite robustare spö.

Kommentera

Kompisen råkade ut för samma sak. Hans Shimano Speedmaster gick också sönder vid korkhandtaget. Han fick visserligen ett nytt spö men han valde då ett annat. Verkar vara vanligt förekommande tyvärr.
                    Själv är jag fast i jerk-träsket...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 707 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S