Den stora tråden om hårdbeten abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om hårdbeten abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Går fisken djupt är det förstås svårare att få dom att stiga upp till ett grundgående bete oavsett betestyp. Nyckeln till framgångsrikt jerkbaitfiske är inte betet i sig utan att hitta vilken hastighet och hur långa spinnstopp som funkar just då, kan också variera under dagen så man får inte bli för statisk i hemtagningen.

    Kommentera


    • #32
      Vilka hårdbeten fiskar ni med till abborre på våren? Jag använder ganska få olika typer till mitt vårfiske, men de jag använder är främst följande: Jerkbaits, bladebaits, tailspinnare och chatterbaits. Hårdbeten funkar väldigt bra på vårfisk om man prickar rätt, men generellt sett får jag både fler och större på finessemetoder. Däremot har ibland hårdbeten utklassat finesse helt under några timmar här och där, så det är garanterat värt att ha med ut. Det här är vad jag kommer ha med i min låda nu under våren:
      Click image for larger version  Name:	image0 (kopia).jpeg Views:	0 Size:	822,8 KB ID:	2635750
      Tailspinnarna: Armada Eyecatcher 8 g med större spinnarsked baktill och lyskrok storlek 10.

      Jerbaits: Rapala Maverick SW (högst upp) som jag lagt till en egentillverkad flashkrok baktill på, Strike Pro Inqusitor, DUO Realis 85SP och två DUO Realis 100DR (de går ner riktigt djupt).

      Bladebaits: Powerbalde 11 g där jag klippt av en av krokspetsarna, samt riktat krokspetsarna bakåt. På så sätt kan man fiska väldigt bottennära utan att fastna alls. Även en Rattling Powerblade i minsta storleken får hänga med och testfiskas. Jag fiskar ofta in dessa beten väldigt nära botten med pauser där bladet bara får ligga på botten. Abborrarna plockar ofta upp det.

      Chatterbaits: Savage Gear Crazy Swim Jig 7 g för att fiska långsamt och riktigt grunt. Kuusamo Viekas 12 g som är lite mindre och har ett väldigt litet chatterbaitblad. Det kan vara riktigt bra när man inte vill ha allt för mycket vibrationer.

      Jerkbaits och bladebaits brukar få mest tid, men jag ska försöka fiska lite mer med chatterbaits på vårkanten i år.

      Kommentera


      • #33
        Det blir jerkbaits och om det inte funkar bottenknack med jigg eller ned. Chatterbaits har jag aldrig lyckats med på våren, tyvärr för jag gillar betestypen särskilt högsommar/höst.

        Kommentera


        • #34
          Är lite halvsåld på chatterbaits.
          Vanliga chatterbaits är , i mitt tycke, för stora för svensk borre men tydligen har "marknaden" också upptäckt det så alternativ kommer för fullt.
          Blir att testa z-man mindre alternativ i sommar.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
            Är lite halvsåld på chatterbaits.
            Vanliga chatterbaits är , i mitt tycke, för stora för svensk borre men tydligen har "marknaden" också upptäckt det så alternativ kommer för fullt.
            Blir att testa z-man mindre alternativ i sommar.
            Z-man original är ju perfekt för att sortera bort tusenbröderna, gärna med en diezel minnowz trailer. Har själv två pb:n på den kombon.

            Kommentera


            • #36
              Det kan jag förvisso hålla med om.
              Men dom är ju egentligen byggda för bass så tycker 4/0 och 5/0 krok blir lite grovt.
              Fast sålla bort småfisken funkar ju bra. , samtidigt vill ungarna få fisk hela tiden..

              Kommentera


              • #37
                Någon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Någon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?
                  Kört en del med Duo SpinBait Alpha 72, dvs den lite bulligare modellen. Kan inte påstå att betet / typen i fråga, gett mig nämnvärt i fångst.
                  Precis som med allt annat, så kan det säkert leverera under rätt förutsättningar, vid rätt tillfällen.
                  Har generellt haft bättre utdelning på ”vanliga” tailspinnare, där jag i mindre grad bytt ut skedarna till större/mindre, annan form/färg osv.
                  Annars har spybaitet Gan Craft Kaiten i båda storlekarna fungerat bra till till riktat gädderi.
                  Då talar vi rejäl upsize i både storlek och pris.
                  Men oavsett fiskart, så har inte spybait en plats i min startfemma, tia eller tjuga.
                  Senast ändrad av MFEGFT; 2024-03-06, 16:50.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                    Hej har fråga om storlek på betet, när fiskar med Jerkbait och Crank. Har inte fiskat så mycket med hårdheten, när jag fiskar Abborre speciellt inte på vintern, Och vad tycker ni om Jerkbait som man använder till Gädda fast små, tex Buster eller swim beten finns ju dom som är 5-10 cm, eller använder ni bara wobblers som går att jerka,
                    Kör både traditionella jerks typ rappala shadow rap och tiny buster som är mer av ett swimbait, som också går att jerka. Var ute en dag och inget funkade. Trog på en tiny buster och borren vart som tokig. Använde det som ett swimbait och inte jerk. Funkade kannon och landade många borrar i båten.

                    Kommentera


                    • #40
                      Vad tror ni om Berkley Krej till borren?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 691 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 336 svar
                      266 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 356 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 317 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X