Den stora tråden om hårdbeten abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om hårdbeten abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någon som haft framgång med små swimbaits? (minsta westin swim, minsta bustern, minsta slidern, minsta sg 4-play etc...)
    Isåfall, vilken tid på året (temp) och i vilken situation?
    Senast ändrad av Kolnej; 2024-01-31, 12:08.

Kommentera

Ni som köper ifrån Japan, Kina eller USA. Hur mycket billigare är det? "hur lång tid tar det innan man får det man har köpt..,
      Mån som tipsar om hårdheten som finns i USA eller Japan

Och om jag handlar något så brukar det vara för typ 1000 kr om jag handlar spö eller rulle så blir det mer.. Men det är inte så ofta..

Kanske bättre för mig att handla begnat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
        Någon som haft framgång med små swimbaits? (minsta westin swim, minsta bustern, minsta slidern, minsta sg 4-play etc...)
        Haft framgång med slider 7 cm sinking. Mestadels fiskat med den under sommar och tidig höst. Oftast på lite grundare fiske 0-2 m. Lättkastad och går fint att kasta i motvind om man så vill. Fiskar med korta snabba knyckar och som varvas med spinnstopp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          Jag. Jag har en utrustning till det här fisket. Jag kör Gan Craft Jointed Claw 128 mm, Savage Gear Roach Shine Glider 135 mm och Baby Buster. Jag har lagt flr lite tid men har haft påslag av en garanterad 40 cm+ abborre. Det funkar, men jag måste ge det mer tid. Precis som vid fiske med twitch och jerkbaits är det viktigt med att få till betet till svävande, eller sakta sjunkande om man fiskar lite djupare.

Kommentera

Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
            Ni som köper ifrån Japan, Kina eller USA. Hur mycket billigare är det? "hur lång tid tar det innan man får det man har köpt..,
            Mån som tipsar om hårdheten som finns i USA eller Japan

Och om jag handlar något så brukar det vara för typ 1000 kr om jag handlar spö eller rulle så blir det mer.. Men det är inte så ofta..

Kanske bättre för mig att handla begnat.
            Jag handlar en hel del från Amazon Japan och Digitaka. Det är ibland upp mot 75% billigare där, medräknat frakt och tullkostnader. Exempelvis Jackall (Illex) Deracoup som jag beställde åt kompisarna. Det hamnade på ca 75-88 kr när de kom till Sverige. Alltså i minsta fall mindre än hälften av priset i Sverige. Även krok som kostar ca 70 kr i Sverige kostar under 20 kr i Japan och hamnar på ca 35 kr medräknat frakt (uppdelat på varor och ibland flera personer). Så, räkna med hälften av priset, eller mindre i bästa fall. Beställ med kompisar så blir det bra mycket billigare då ni delar på frakt och hanteringskostnad.

Kommentera

Favoriter till borren. Fatrap, shadrap och mindre rapala orginal både flytande och sjunkande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Jag. Jag har en utrustning till det här fisket. Jag kör Gan Craft Jointed Claw 128 mm, Savage Gear Roach Shine Glider 135 mm och Baby Buster. Jag har lagt flr lite tid men har haft påslag av en garanterad 40 cm+ abborre. Det funkar, men jag måste ge det mer tid. Precis som vid fiske med twitch och jerkbaits är det viktigt med att få till betet till svävande, eller sakta sjunkande om man fiskar lite djupare.
                Eftersom det är viktigt med att det svävar, har "häng", är det ett kallvattenbete, där borren behöver lite tid att triggas? Eller när använder du dem?

Kommentera

Mina erfarenheter av hårdbeten till abborre är väl rätt så kylslagna överlag. Jag äger minst ett par av varje sort och tycker att jag ger dem en hel del tid och fiskar dem efter alla konstens regler, men har aldrig haft nåt superfiske med nåt hårdbete egentligen varken i sjö eller skärgård. Jag kan få sådär en 3-4 fiskar under en kortare huggperiod på typ ett jerkbait eller ett bladebait, men det är aldrig BARA det det hugger på, det är aldrig så att jag byter till ett mjukbete och det går betydligt sämre. Har aldrig riktigt känt med en hårdbetestyp att "idag är det tydligen det här som gäller".

Lägg därtill att de generellt är dyrare, mer svårkastade i många fall, lättare fastnar i bråte och gräs, bökigare att kroka loss om man inte bytt till enkelkrok, osv. Skulle gärna bli upplyst om hur jag lyckas bättre med mitt hårdbetesfiske, men som det är nu går det samtidigt ingen direkt nöd på mig om jag är ute en hel dag och inte kastar ett enda hårdbete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                    Mina erfarenheter av hårdbeten till abborre är väl rätt så kylslagna överlag. Jag äger minst ett par av varje sort och tycker att jag ger dem en hel del tid och fiskar dem efter alla konstens regler, men har aldrig haft nåt superfiske med nåt hårdbete egentligen varken i sjö eller skärgård. Jag kan få sådär en 3-4 fiskar under en kortare huggperiod på typ ett jerkbait eller ett bladebait, men det är aldrig BARA det det hugger på, det är aldrig så att jag byter till ett mjukbete och det går betydligt sämre. Har aldrig riktigt känt med en hårdbetestyp att "idag är det tydligen det här som gäller".

Lägg därtill att de generellt är dyrare, mer svårkastade i många fall, lättare fastnar i bråte och gräs, bökigare att kroka loss om man inte bytt till enkelkrok, osv. Skulle gärna bli upplyst om hur jag lyckas bättre med mitt hårdbetesfiske, men som det är nu går det samtidigt ingen direkt nöd på mig om jag är ute en hel dag och inte kastar ett enda hårdbete.
                    I varmt vatten är det svårt att misslyckas helt om man fiskar jerkbaits på ställen där det finns fisk, tveklöst mitt mesta go-to bete på aktiv fisk och ofta även på inaktiv utom när det är riktigt dåliga förhållanden/lufttryck/temperatur. Cranks kan funka kanon ibland men är mycket mer på/av enligt min erfarenhet. Nöta jigg och annat krafs på botten är sista utvägen som jag ser det. Chatterbaits är trevliga att åka och dänga när man vill ha kasta-veva beten och sorterar i regel bort småfisk, antar det är det som kallas powerfiske på tuben.
                    Senast ändrad av holden; 2024-02-01, 17:58.

Kommentera

Min erfarenhet av hårdbeten är ungefär desamma som för Bernie K. Den enda gången jag har haft riktigt bra fiske på ett hårdbete (Shadow Rap) var under ett tidigt vårfiske utanför en vass på c:a 1,5 till 2 meters djup. I övrigt har jag bara fått enstaka ströfiskar på hårdbeten trots att jag fiskar en hel del med dem, särskilt förra året.

I mitt fall tror jag det kan bero på att abborrarna i sjön jag huvudsakligen fiskar i har ett beteende som gör att de svåra att fiska på ett effektivt sätt med hårdbeten. Sjön är ganska djup och i stort sett utan växtlighet annat än vasskanter. Det är ett helt annan fiskemiljö än t ex Stockholms skärgård där fisket vad jag förstår oftast sker på grunt vatten med kraftig växtlighet. I dessa vatten kan jag förstå att snabbt twitchade jerkbaits etc som går på 0,5 - 1 m djup kan vara effektiva.

Det mesta fisket i min sjö sker i branter på 4-6 meters djup, ofta i anslutning till uddar. Under dessa förhållanden verkar helt enkelt inte hårdbeten vara särskilt effektiva jämfört med bladebeten och jiggar. Jag har också försökt en del med djupgående cranks, men de har inte heller gett annat än någon enstaka ströfisk.

Summa summarum tror jag helt enkelt att olika betestyper passar olika bra i olika vatten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 710 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04