Det ultimata drömspöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det ultimata drömspöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det ultimata drömspöt?

Tjena! Jag är ute efter ett så kallat drömspö men lite osäker på vilket jag ska välja. Kom gärna med lite input. Det står nu mellan Gator Elixir 150g och St croix Lipstick. Detta spöt ska jag ha till allt. Lazy och buster jerk, mcrubber, westin swim 15, osv.. men även scout shad XL, pig shad 26 m.m. Beten från 70-140g helt enkelt. Har några 170grams gummi som jag fiskar med väldigt sällan så spöt behöver inte alls kunna kasta dessa bekvämt, så länge det går att få iväg är det lugnt!

Själv är jag 50/50 på dessa två spön nu. Lipstick vet jag är ett kraftigare spö som klarar större gummin bättre men osäker på om det bli lite överdrivet att ha det spöt till det mer ”normala” fisket. Gator spöt tänker jag mig är perfekt till det fisket men där är jag osäker om det blir en aning för vekt för det lite tyngre.. vet inte om det är helt rättklassat heller. Tyvärr har jag inte tillgång till att känna på någon av dessa spön då jag bor långt bort från någon som har dem, så det blir ju även lite svårt att bedöma dem helt personligt.

Ni kanske tycker att jag borde ha 2 spön istället så att jag täcker in allt. Och det har jag nu, men har funderat ett tag på att sälja båda och istället ha ett riktigt grymt allroundspö istället. Då jag som sagt inte kastar mycket alls över 140g

Lipstick har muskiegrip vilket jag föredrar men gatorn har ju snabbare aktion vilket jag föredrar :p vilket gör det ännu mer svårare att välja. Såklart måste jag inte köpa just dessa 2 men det är dom jag har snöat in på allra mest. Även kollat lite på Wolfcreeks 170grammare

Hursomhelst har någon av er fiskat med dessa spön? Vilket skulle ni rekommendera. Hört rätt mycket om lipstick men väldigt lite om elixir 150g. Kom med allt ni kan!!

Har tyvärr ingen erfarenhet av just de två du nämner. Också varit inne på elixir tidigare men det föll på Gator Explorer 8,1” 140g och det är mitt go to spö just nu. Riktigt snyggt, bra ryggrad, snabb aktion och bra rullfäste. En riktig favorit!

Dessutom 2 delad till skillnad från Elixir. Klassad till 140g men klarar lätt 180g.

Om du inte spanat in det spöt, gör det!

Mvh

Kommentera

St croix har en egen fabrik, egen utveckling av material och 100 % koll på allt i produktionsledet. De har galet bra garantier. Sånt spelar stor roll över tid

just lipstick är inte mitt favoritspö. Jag föredrar längre spön och gillar t ex long ranger. Men jag kan verkligen förstå om man gillar lip stick och det är nog ett spö med brett användningsområde.

Kommentera

Har haft 2 Elixir spön 150gr & någon stl under & många St Croix spön bla Lipstick & det är premium spön så vad du än väljer är det grymma spön.
        I detta fall hade mitt val blivit 150gr Elixir spöt än St Croix Lipstip, personligen tycker jag Lipsticken har en för djup auktion medans Elixir passar mig perfekt, den är lagom djup auktion som funkar till allt, kastar mkt swim & gummibeten. Hade jag velat ha ett renodlat spö för gummi då kanske jag hade valt Lipstick

Hade du däremot valt mellan Elixir 150 eller St Croix Longranger eller Slingblade då hade jag lagt pengarna på St Croix

Min favorit idag är St Croix Legend Elit 8,6 3oz (som en Longranger) ihop med en Tatlua 300 med den kastar jag allt från Big Mcrubber & ned till Westin Swim.

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
          Har tyvärr ingen erfarenhet av just de två du nämner. Också varit inne på elixir tidigare men det föll på Gator Explorer 8,1” 140g och det är mitt go to spö just nu. Riktigt snyggt, bra ryggrad, snabb aktion och bra rullfäste. En riktig favorit!

Dessutom 2 delad till skillnad från Elixir. Klassad till 140g men klarar lätt 180g.

Om du inte spanat in det spöt, gör det!

Mvh
          Har kollat in lite på dom med! Ser fina ut, men det som lockar mig allra mest nu är odelade spön då jag inte prövat på det innan

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Har haft 2 Elixir spön 150gr & någon stl under & många St Croix spön bla Lipstick & det är premium spön så vad du än väljer är det grymma spön.
            I detta fall hade mitt val blivit 150gr Elixir spöt än St Croix Lipstip, personligen tycker jag Lipsticken har en för djup auktion medans Elixir passar mig perfekt, den är lagom djup auktion som funkar till allt, kastar mkt swim & gummibeten. Hade jag velat ha ett renodlat spö för gummi då kanske jag hade valt Lipstick

Hade du däremot valt mellan Elixir 150 eller St Croix Longranger eller Slingblade då hade jag lagt pengarna på St Croix

Min favorit idag är St Croix Legend Elit 8,6 3oz (som en Longranger) ihop med en Tatlua 300 med den kastar jag allt från Big Mcrubber & ned till Westin Swim.
            Intressant! Har varit inne på long rangern mycket innan lipsticken, men det som får mig att tveka lite är att den är 8’6 fot.. är lite rädd för hur transporteringen blir med dom där extra decimeterna. Känner att 8’1 fot som gatorn är, är absoluta maxlängden för ett odelat spö men som sagt, jag har inte haft ett odelat spö innan så kan inte säga så mycket. Kanske går bra ändå

Kommentera

Jag har ett Gator Elixir 150gr och ett Gator Titanium 180gr. Och jag skulle inte köpa ett Elixir 150gr igen men däremot ett elle till och me flera Titanium som är helt magiskt. Elixir sitter på avbytare bänken och kommer fram enstaka tillfällen medans Titanium är Kapten och åker me på alla turer. Kastar allt från Westin swim 12cm å Mchybrid Jr till beten runt 200gr som en kung. Och du som gillar Westin 100gram skulle älska Titanium.

Kommentera

Ursprungligen postat av HalvtErfaren Visa inlägg

Intressant! Har varit inne på long rangern mycket innan lipsticken, men det som får mig att tveka lite är att den är 8’6 fot.. är lite rädd för hur transporteringen blir med dom där extra decimeterna. Känner att 8’1 fot som gatorn är, är absoluta maxlängden för ett odelat spö men som sagt, jag har inte haft ett odelat spö innan så kan inte säga så mycket. Kanske går bra ändå
                Tror inte det är några större problem om duinte har en jätteliten bil. Har ett stcroix Lil dawg 8,6 odelat och det kör jag i min Duster utan problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Tror inte det är några större problem om duinte har en jätteliten bil. Har ett stcroix Lil dawg 8,6 odelat och det kör jag i min Duster utan problem.
                  Tyvärr en väldigt liten bil :p Men det är nog inte nå större problem som du säger. Vet att mitt 7’9 spö får plats hyfsat lätt. Sen kan man ju frakta spöt i båten också iförsig

Kommentera

Du har ett angenämnt problem men behöver väl främst komma fram till vilket av spöna som passar just dig bäst. Alla alternativen är ju erkänt bra spön. Som ex. så gillar jag St.croix spön och man kan väl säga att de har ett spö för vilken fiskesituation/fiskare som helst vilket gör att det går att hitta ett spö som passar en själv samtidigt som det är svårt med tanke på alla variationer. Jag tycker t.ex. att deras underklassade 8,6 fots 3 oz premier-spö (bakhandtag, rullfäste) med sin rätt höga vikt passar min fiskestil bättre än det klart lättare och smäckrare legend elite 8,6 3 oz (har svårt för delade bakhandtag, samt pistolgreppet). Kan dock förstå prisskillnaden och varför andra tycker precis tvärtom (aktion, känsla, vikt). Jag hade åtminstone sneglat på och försökt att iaf torrsvinga ett Gator-spö. Har kastat lite med ett av deras abborspön för spinn och den aktionen och känslan var i mina ögon en riktig jävla fullträff. Har de en liknande aktion/känsla på gäddspöna vilket jag misstänker att de har i t.ex. titanium- eller Explorer-serien som nämnts i tråden, och med tanke på lovorden bland Gator-ägarna så har jag svårt att se att man kommer bli besviken.
                    Senast ändrad av gabbu; 2022-10-11, 21:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04