Det ultimata drömspöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det ultimata drömspöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HalvtErfaren Visa inlägg

Intressant! Har varit inne på long rangern mycket innan lipsticken, men det som får mig att tveka lite är att den är 8’6 fot.. är lite rädd för hur transporteringen blir med dom där extra decimeterna. Känner att 8’1 fot som gatorn är, är absoluta maxlängden för ett odelat spö men som sagt, jag har inte haft ett odelat spö innan så kan inte säga så mycket. Kanske går bra ändå
    Blandade ihop Elixir spöna 8,1 den är extremt snabb & toppig & lätt, lite för rapp & snabbför min smak. Den är raka motsatsen mot en lipstick
    Däremot 8,5 var kanon, den hade en lite djupare auktion men ändå snabb & passade mig perfekt.

Vet att många tycker att det är stökigt med odelade spön men det vänjer man sig med, vi har en Seat Leon & det är inga problem, sen är spöna alltid riggade & klara bara att dra av spöstrumpan & fiska. Att ta sig upp & ned till lägenheten med hiss är lite bökigare än med 2 delade spön men det är marginellt kanske är för att man är van det är inget som jag känner är en avgörande faktor när jag tittar på spön.

Om du ska kolla på något 2 delat drömspö, då ska du klämma på Shimano Yasei LTD, på pappret ser den ingen märkvärdig ut men balansen & känslan när du håller i den är bland det trevligaste jag har känt på
    Senast ändrad av Cosmoz 08; 2022-10-12, 11:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Blandade ihop Elixir spöna 8,1 den är extremt snabb & toppig & lätt, lite för rapp & snabbför min smak. Den är raka motsatsen mot en lipstick
      Däremot 8,5 var kanon, den hade en lite djupare auktion men ändå snabb & passade mig perfekt.

Vet att många tycker att det är stökigt med odelade spön men det vänjer man sig med, vi har en Seat Leon & det är inga problem, sen är spöna alltid riggade & klara bara att dra av spöstrumpan & fiska. Att ta sig upp & ned till lägenheten med hiss är lite bökigare än med 2 delade spön men det är marginellt kanske är för att man är van det är inget som jag känner är en avgörande faktor när jag tittar på spön.

Om du ska kolla på något 2 delat drömspö, då ska du klämma på Shimano Yasei LTD, på pappret ser den ingen märkvärdig ut men balansen & känslan när du håller i den är bland det trevligaste jag har känt på
      Har kollat in det shimano spöt också. Det blir ju till 90% ett odelat spö men det ser intressant ut.
      Skulle du säga att gator elixir spöt 200g lämpar sig som ett bra allroundspö? Är lite rädd ifall det blir allt för grovt och kraftigt för att ha som ett spö till allt. Och att det passar mest till det tyngre fisket. Därför jag har varit inne mer på 150 grammarn.

Kommentera

Ursprungligen postat av HalvtErfaren Visa inlägg

Har kollat in det shimano spöt också. Det blir ju till 90% ett odelat spö men det ser intressant ut.
        Skulle du säga att gator elixir spöt 200g lämpar sig som ett bra allroundspö? Är lite rädd ifall det blir allt för grovt och kraftigt för att ha som ett spö till allt. Och att det passar mest till det tyngre fisket. Därför jag har varit inne mer på 150 grammarn.
        8,5 den är ett bättres alternativ, känns inte alls påkig eller tung.
        Kastade allt med den, det spela ingen roll vad man kasta allt från Westin swim till big mc rubber så var super trevlig.

Kommentera

I assume its the Yasei LTD 60-180 gr. model you talk about.
          Looking for a rod only dedicated to 120-150 gr. rubber, you Think it has the backbone for this?
          What reel do you use? Was planning putting s 13 Fishing Concept A3 on it, but it only weighs around 40 gr. more than the rod, so Im not sure about the balance...
          Senast ändrad av Daiwox; 2022-10-13, 11:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg

I assume its the Yasei LTD 60-180 gr. model you talk about.
            Looking for a rod only dedicated to 110-140 gr. rubber, you Think it has the backbone for this?
            Yes thats the one, It have backbone for sure.
            If you buy it i will be envy, I will look for it on blackfriday

Kommentera

Yes thats the one, It have backbone for sure.
              If you buy it i will be envy, I will look for it on blackfriday
              You Think it needs a heavy reel like Tranx 300 or Tatula 300, could lighter reels like Curado 300 and Beast 41 maybe balance the rod out?

Kommentera

Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg

You Think it needs a heavy reel like Tranx 300 or Tatula 300, could lighter reels like Curado 300 and Beast 41 maybe balance the rod out?
                I would go for a 300 size Tranx or Tatula are perfekt Curado i have not tested but its looks the same as a Tranx 300 but its 30gr lighter i think, it should work just as good.
                I wouldn't chose Beast for this rod it feels to small, if you have the chans to test this reels with that rod.

Kommentera

I would go for a 300 size Tranx or Tatula are perfekt Curado i have not tested but its looks the same as a Tranx 300 but its 30gr lighter i think, it should work just as good.
                  I wouldn't chose Beast for this rod it feels to small, if you have the chans to test this reels with that rod.
                  Okay man. Thanks for the info!

Kommentera

Har själv ett Lipstick som jag köpte för ca 1 år sedan. Hade tidigare ett Slingblade men då jag mest kör landfiske tyckte jag det var bättre med ett något kortare spö sen gillar jag en djupare aktion när man fiskar med beten med trekrok.
                    Lipsticken fungerar riktigt bra med beten mellan 50-180g skulle jag säga och längden gör det smidigt när man vill kasta med lite större precision runt träd, buskar och in i vassen osv.
                    Enda jag inte är helt hundra nöjd med är väl utformning av handtaget, hade gärna sett att rullen satt lite längre upp på spöt samt det långa handtaget framför rullen använder jag inte ofta så hade gärna sett en bättre utformning där man kunde hålla runt spöt och rullen samtidigt för att på så sätt lättare kunna föra över rörelse till betet med handledsrörelser enbart.
                    Dock väldigt bra kvalité på spöt och vikten är låg vilket är väldigt positivt i mina ögon.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite i valet.

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                      Har själv ett Lipstick som jag köpte för ca 1 år sedan. Hade tidigare ett Slingblade men då jag mest kör landfiske tyckte jag det var bättre med ett något kortare spö sen gillar jag en djupare aktion när man fiskar med beten med trekrok.
                      Lipsticken fungerar riktigt bra med beten mellan 50-180g skulle jag säga och längden gör det smidigt när man vill kasta med lite större precision runt träd, buskar och in i vassen osv.
                      Enda jag inte är helt hundra nöjd med är väl utformning av handtaget, hade gärna sett att rullen satt lite längre upp på spöt samt det långa handtaget framför rullen använder jag inte ofta så hade gärna sett en bättre utformning där man kunde hålla runt spöt och rullen samtidigt för att på så sätt lättare kunna föra över rörelse till betet med handledsrörelser enbart.
                      Dock väldigt bra kvalité på spöt och vikten är låg vilket är väldigt positivt i mina ögon.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite i valet.
                      Jag tror det blir gator spöt då jag tycker att snabbare aktion passar mig bättre helt enkelt. Men lipsticken lockar ändå med tanke på vad den kastar som du säger 50-180g och att det är st croix, så jag kommer förmodligen inte kunna låta bli att testa ett sådant också någon gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04