Multirulle(lågprofil) till grov abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle(lågprofil) till grov abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Låg vikt är inte allt, balans betyder bekvämare och ditt St C är nog inte i lättaste klassen med kastvikt -35g, dess balans kan bli topptungt med en alltför lätt rulle som t ex 128g (vilken det nu är)

Abus spön Massbeat ll och Hornet Stinger Plus gillas av flera och jag tror man får en bra klingkvalitet för priset. Gillar mitt Svartzonker 7'6" -21g för den slant jag gav men ABU spön är väl inte hippa...
    spöna byter jag ej bort... har varit sugen på st croix i 10 år, nu hade jag möjligheten.
    visst lite för tungklassat och dessutom vet jag att de är underklassade så mer 20-50 gram.....

men rullen?

Jag känner viss toppvikt i spöet med den lätta rullen, men är ju van med 12 fots o baitrunners.

skulle ni byta till dubbla rullvikten ex Salty eller daiwa tatula?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

spöna byter jag ej bort... har varit sugen på st croix i 10 år, nu hade jag möjligheten.
      visst lite för tungklassat och dessutom vet jag att de är underklassade så mer 20-50 gram.....

men rullen?

Jag känner viss toppvikt i spöet med den lätta rullen, men är ju van med 12 fots o baitrunners.

skulle ni byta till dubbla rullvikten ex Salty eller daiwa tatula?
      Jag hade gjort det om ditt spö är något framtungt. Ett trick du kan köra är att ta en fryspåse, fylla den med korresponderande mängd vatten för rulle du vill prova balansen med och sen hänga den mitt på rullfästet och kolla balansen. Så får du ett humm iaf innan du bestämmer dig

Kommentera

St C måtte vara bra om man t o m behåller "fel" spö till borren :-) skulle jag själv aldrig göra, oavsett pris/märke! St C ser man dock på FS säljes till och från...

Kommentera

Jag kör Daiwa Zillion SW TWS med ett Armada Tackle "Golden Feather 7-25g, kanon nöjd!

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
            Stopp nu
            jag har pb på 2,21kg, men ej 100 säker på den vågen,, PB no2 är 1,81 kg

den största i år är på 1,2kg men har knappt fiskat i sommar.

men jag vill att grejerna ej ska balla ur om megaborren på 2,5kg hugger eller gäddan på 11 kg

Nu köpte jag två st croix legend tournament bass 7,3 fot 17-35 gram( kanske lite hårda för 12 grams spinnare men den klarar lätte 50 grams gummibeten, st croix är underklassade...

det fanns bara 1 mgxextreme, men får beställa en på nätet eller om jag ska ta en ex salty för att få ett set med något kraftigare grejer.

lina spiderwira 8 stealth, 13 mm

Kan ju tipsa om kosta outlet har 40% på st croix spöna,, mest mysky kvar.

så mina legend bass kostade ca 1600kr, rullen 2900

mycket pengar men jag har fått nått jag velat ha länge.
            2,21 kg borre är inte dåligt, det är nog inte många ens av de sk proffsen som tagit en sådan - grattis!

Kommentera

Jisses. Många enögna med stora skygglappar i denna tråd. Alla får givetvis tycka vad de vill och använda vilken påk som helst men att använda ett St Croix bara för att det är ett St Croix skulle jag aldrig göra. Mitt eget ligger förresten på vinden. Har andra som är klart skönare. Både billigare och och dyrare. Hör o häpna, har tom ett par spön från bespottade Abu som är ljusår bättre. tex redan nämnda hornet stinger.

När det gäller rullar så har alla tillverkare Ups and downs. Att Abu är skit och de stora är bättre är ett riktigt korkat påstående. Dels så har Abu inte fler skitrullar än resten av tillverkarna, dels så är Abu definitivt en av de stora. Ett gigantföretag genom att de är en del av Pure fishing. En jättefördel med Abu är att de finns i Svängsta. Jag har vid flera tillfällen beställt delar till ovanliga och vanliga rullar och alltid fått prylarna blixtsnabbt. Mer än vad jag kan påstå att jag har fått från de andra 'stora"

Revo 4 ​​från Abu är en kalasserie. Vi som skruvar i dessa hittar sällan några större problem. De är dessutom finfina att använda.

Gen 3 var fina att fiska med men de hade ett par svagheter. Dessa är borta i gen 4. Nu är inte gen 3 någon dålig rulle. Jag har ett par och fungerar finfint.

Jag skulle välja rulle efter tre premisser: betesvikt är viktigast. Sedan ergonomi och sist pris. Alla rullar klarar av de fiskar TS frågar om. Med beten från ca 12 gr. Tex en jigg med en jiggskalle på ca 8-10 gr klarar tom en billig Black Max av galant. Kryper betesviktena nedåt och dessutom blir svårkastade som lätta balsavobblers så krävs andra doningar.

Glöm inte att kombinationen är viktigast när det handlar om multirulle. En kalasrulle på fel spö gör ingen glad.
              Senast ändrad av Mankan G; 2020-08-15, 15:42.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Jisses. Många enögna med stora skygglappar i denna tråd. Alla får givetvis tycka vad de vill och använda vilken påk som helst men att använda ett St Croix bara för att det är ett St Croix skulle jag aldrig göra. Mitt eget ligger förresten på vinden. Har andra som är klart skönare. Både billigare och och dyrare. Hör o häpna, har tom ett par spön från bespottade Abu som är ljusår bättre. tex redan nämnda hornet stinger.

När det gäller rullar så har alla tillverkare Ups and downs. Att Abu är skit och de stora är bättre är ett riktigt korkat påstående. Dels så har Abu inte fler skitrullar än resten av tillverkarna, dels så är Abu definitivt en av de stora. Ett gigantföretag genom att de är en del av Pure fishing. En jättefördel med Abu är att de finns i Svängsta. Jag har vid flera tillfällen beställt delar till ovanliga och vanliga rullar och alltid fått prylarna blixtsnabbt. Mer än vad jag kan påstå att jag har fått från de andra 'stora"

Revo 4 ​​från Abu är en kalasserie. Vi som skruvar i dessa hittar sällan några större problem. De är dessutom finfina att använda.

Gen 3 var fina att fiska med men de hade ett par svagheter. Dessa är borta i gen 4. Nu är inte gen 3 någon dålig rulle. Jag har ett par och fungerar finfint.

Jag skulle välja rulle efter tre premisser: betesvikt är viktigast. Sedan ergonomi och sist pris. Alla rullar klarar av de fiskar TS frågar om. Med beten från ca 12 gr. Tex en jigg med en jiggskalle på ca 8-10 gr klarar tom en billig Black Max av galant. Kryper betesviktena nedåt och dessutom blir svårkastade som lätta balsavobblers så krävs andra doningar.

Glöm inte att kombinationen är viktigast när det handlar om multirulle. En kalasrulle på fel spö gör ingen glad.
                Mycket väl sagt! Alla märken har sin charm enligt mig, och mycket med fiskerullar är det som med bilar. Antingen är man en Volvo-gubbe, eller en Saab-gubbe ;-)
                Lite besviken kan man dock bli av vissa modeller ifrån Abu. Toleranserna med en Revo4SX jag ägde innan, jäntemot en Mörrum ZX för 4 gånger priset, är ingen vidare skillnad. Absolut är det skillnad i kast- och bromssystem, men min förra Revo4SX kände mycket mer gedigen vs. Mörrum ZX. Tumtangenten (och inte bara på ett exemplar i butik) på Mörrum glappar avsevärt mycket mer upp och ner, IAR-lagret känns inte som det tar i då man kan "backa" med veven efter vevstopp, listan kan göras lång.

I slutändan är fisket en prylsport, flest grejer när man dör -- vinner!

Kommentera

Funkar inte tranx 201 ?

Kommentera

Tja kanske men en stadig 200 med rymlig spole lär knappast prestera som bäst från 10g, ffa med lite mer volymiösa beten. För mig klart en kompakt, lätt gäddrulle snarare än en tung borrerulle. Bra pris dock!

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

Mycket väl sagt! Alla märken har sin charm enligt mig, och mycket med fiskerullar är det som med bilar. Antingen är man en Volvo-gubbe, eller en Saab-gubbe ;-)
                      Lite besviken kan man dock bli av vissa modeller ifrån Abu. Toleranserna med en Revo4SX jag ägde innan, jäntemot en Mörrum ZX för 4 gånger priset, är ingen vidare skillnad. Absolut är det skillnad i kast- och bromssystem, men min förra Revo4SX kände mycket mer gedigen vs. Mörrum ZX. Tumtangenten (och inte bara på ett exemplar i butik) på Mörrum glappar avsevärt mycket mer upp och ner, IAR-lagret känns inte som det tar i då man kan "backa" med veven efter vevstopp, listan kan göras lång.

I slutändan är fisket en prylsport, flest grejer när man dör -- vinner!
                      Ok, hade ju fundering på rulle 2,, mörum zx var en ide,, men är knappen sladdrig så kommer jag bli missnöjd.
                      men tror jag köper en annan än mgxrteme på set 2,, salty kanske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 716 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04