Multirulle(lågprofil) till grov abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle(lågprofil) till grov abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

Jag skulle aldrig lägga mina pengar på en rulle (eller spö för den delen) från ABU. Undermålig kvalité och alldeles för högt pris för det man får. Satsa på något ifrån de stora tillverkarna så blir du nöjd i längden (läs Shimano eller Daiwa).
    Min cardinal 55a funkar fortfarande efter ca 35 år
    shimano baitrunner känns bräckligare trots bar 2 år.....men dom funkar ännu.

men vilken rulle är shimanos svar på mgxextreme?

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

Jag skulle aldrig lägga mina pengar på en rulle (eller spö för den delen) från ABU. Undermålig kvalité och alldeles för högt pris för det man får. Satsa på något ifrån de stora tillverkarna så blir du nöjd i längden (läs Shimano eller Daiwa).
      Haha. Antar att du läst trådarna om nya conquest, tranx, Stella.
      Men visst! Pratar vi om rullar från Daiwa och shimano guldålder. Då stämmer det verkligen. Men nu...

Kommentera

Cardinal 55 är nog från den svunna tid när haspelrullar tillverkades i Sverige och kvalitet innebar lång livslängd... sånt är uppenbarligen inte producenternas primära fokus numera...

Känner MGXextreme dåligt men en dito Shimano är kanske en högutväxlad Aldebaran MGL 30/50 (?) ... eller t ex Daiwa Alphas CT SV 70 typ, den senare är inte tung men lite tyngre.
        Googla dem om de kan passa dig.

Ingen av den "behövs" för >10g men lär prestera bra där och de är nog inte optimerade för 25g även om de nog klarar det galant. Kolla att du får på den mängd lina du vill ha om någon av de grundare alternativen ovan väljs...

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

Min cardinal 55a funkar fortfarande efter ca 35 år
          shimano baitrunner känns bräckligare trots bar 2 år.....men dom funkar ännu.

men vilken rulle är shimanos svar på mgxextreme?
          Jag antog att vi pratade om lågprofilsrullar men ja, gamla svensktillverkade ABU-rullar är det inget som kan ge sig på (och det är detta ABU lever på fortfarande). I dagsläget görs bara några rundgavlade i Sverige och allt annat skräp i Sydkorea.

Shimanos motsvarighet skulle nog vara en Alderbaren 50/51 skulle jag säga även om Nordmark lägger på en extra slant på priset (men inte så länge till)!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Cardinal 55 är nog från den svunna tid när haspelrullar tillverkades i Sverige och kvalitet innebar lång livslängd... sånt är uppenbarligen inte producenternas primära fokus numera...

Känner MGXextreme dåligt men en dito Shimano är kanske en högutväxlad Aldebaran MGL 30/50 (?) ... eller t ex Daiwa Alphas CT SV 70 typ, den senare är inte tung men lite tyngre.
            Googla dem om de kan passa dig.

Ingen av den "behövs" för >10g men lär prestera bra där och de är nog inte optimerade för 25g även om de nog klarar det galant. Kolla att du får på den mängd lina du vill ha om någon av de grundare alternativen ovan väljs...
            haha
            jo, men 3000kr är rätt mycket pengar,, så finns bättre rullar i daiwa eller shimano så får jag kolla dem.
            men på tal om abu, vilken är deras senaste rulle, salty????

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Haha. Antar att du läst trådarna om nya conquest, tranx, Stella.
              Men visst! Pratar vi om rullar från Daiwa och shimano guldålder. Då stämmer det verkligen. Men nu...
              Inte kollat åt Shimanohållet sedan jag gick över till Daiwa och enda anledningen är egentligen priset i sverige då Nordmark tar ut alldeles för höga prispåslag som grossist varav dem förlorat kontraktet med Shimano från och med oktober i år! Men vet dem gör bättre grejer än det ABU köper in till 100%.

Kommentera

haha
                jo, men 3000kr är rätt mycket pengar,, så finns bättre rullar i daiwa eller shimano så får jag kolla dem.
                men på tal om abu, vilken är deras senaste rulle, salty????
                Just Daiwa har ju Tatula/prorex-serien som är väldigt mycket rulle för pengarna. Se bara till att få en modell med t-wing och SV-spole!

Kommentera

Tatula väger 200-325 gram, är det typ likvärdigt med 128 gram,,, alltså oväsäntligt?
                  tatula 100 , 200 gram, är den bättre än abus?

Kommentera

Tatula väger 200-325 gram, är det typ likvärdigt med 128 gram,,, alltså oväsäntligt?
                    tatula 100 , 200 gram, är den bättre än abus?
                    Vikten spelar mindre roll så länge utrustningen är balanserad. En setup som väger 450g och är perfekt balanserad kommer fiska bättre och kännas lättare än en setup som väger under 300g som är obalanserad.

Kommentera

Låg vikt är inte allt, balans betyder bekvämare och ditt St C är nog inte i lättaste klassen med kastvikt -35g, dess balans kan bli topptungt med en alltför lätt rulle som t ex 128g (vilken det nu är)

Abus spön Massbeat ll och Hornet Stinger Plus gillas av flera och jag tror man får en bra klingkvalitet för priset. Gillar mitt Svartzonker 7'6" -21g för den slant jag gav men ABU spön är väl inte hippa...
                      Senast ändrad av anteman; 2020-08-14, 16:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04