Lågprofil (eller mindre multirulle) till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil (eller mindre multirulle) till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofil (eller mindre multirulle) till jerk?

Har idag både en Ambassadeur C4 och Record till jerkfisket. Har ganska små händer så jag blir fort trött i handen av att jerka med dessa rullar. Skulle därför behöva en rulle som inte är lika "hög" som ovan nämnda.
    Jerkar mest med vanliga Buster Jerk, men har några Big Bandit i arsenalen. Finns det lågprofilarare som klarar detta? Dom flesta säger att det är bara Revo Toro som pallar, lite dyrt dock... Hur är det med Calcuttorna i storlek 50/100/200? Är dessa mindre och pallar de för jerk-fisket.
    Tar tacksamt emot förslag. Kommer handla rullen i USA så den måste gå att få tag på "over there" (Helst på Bass Pro då den affären ligger nära). Måste vara vänster vevad.

Tack på förhand.

/D

Ursprungligen postat av Denaxe Visa inlägg
    ... Hur är det med Calcuttorna i storlek 50/100/200? Är dessa mindre och pallar de för jerk-fisket.
    Detta måste vara en av det mest debatterade ämnet här på FS. Jag har fiskat en del med shimano rullar på sistone , så jag kan ge dig lite tips.

Calcutta 100 har begränsat linkapacitet, du kan få i den 100 meter 0.23 och då känns det lite tunt att köra jerkbaitsfiske med beten över 70 gram, men allting går såklart.
    Calcutta 200 håller lite mer tjockare lina upp till kanske 0.30 beroende på tillverkare och frågan är om det blir inte billigare att köpa en revo toro eller en curado istället.

Curado 300 kan vara ett alternativ oxå, fast om det finns mkt skrivet här på FS och då hänvisar jag till sökfunktionen. Detsamma gäller Revo Toro. Anledningen till att jag gör det är att det finns så många bra trådar om just det.

Om man pratar mindre rullar till jerkbaitsfiske, då kan jag tipsa dig om ett par lite äldre rullar som inte så många känner till men de fungerar kanon till jerkbait upp till 90g: Shimano curado 201DHSV alt Shimano Citica 201D. Sök på Revo Inshore oxå, den kan vara ett alternativ om man har små händer.

Häls /T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-09-13, 14:51.

Kommentera

http://www.miekofishing.se/web/Produ...head-4651.aspx <- där har du en lågprofilare som håller bra till jerkfisket.

Kommentera

Har en Chromica som funkar klockers, men jag har bara kört den 2 säsonger så jag kan inte uttala mig om hållbarheten än....

Kommentera

En Calcutta CT201B kostar $200 och är billigare än Revo Toro'n hos BassPro. Är denna calcutta (201B) mindre (i höjd) än C4 & Record'en?

Kommentera

Kan denna Curado funka?
            Finns som G7 eller G6, vilken är att föredra (om den nu funkar).http://m.basspro.com/Shimano®-Curado...0230475/230713

Kommentera

En Calcutta CT201B kostar $200 och är billigare än Revo Toro'n hos BassPro. Är denna calcutta (201B) mindre (i höjd) än C4 & Record'en?
              Ja, något mindre , men inte så jätte mkt. Du får kolla i en butik. Häls /T

Kommentera

Kollat in GUNKI BC 200? Grym rulle med en snygg design. Har en till salu om du är intresserad. Sparsamt använd, ett par turer bara. Råkar ha två st och behöver bara en så.

Hör av dig på min mail isf. alexiz.eriksson@hotmail.com
                TeamBadring www.teambadring.se

Kommentera

Kan denna Curado funka?
                  Finns som G7 eller G6, vilken är att föredra (om den nu funkar).http://m.basspro.com/Shimano®-Curado...0230475/230713
                  Den där är inget som vi "gamla curado fans" kallar för curado. Den sista modellen av curado som hade alla sköna features och var en riktig arbetshäst heter curado E. Curado G är baseras på Caenan design.
                  Den nya curado heter Chronarch E och är nästan samma rulle som en Curado E med små modifikationer och en annan färg.
                  Hur ska klara en curado G jerkbaitsfiske? Det vet jag inte än, men det kanske finns någon annan som har testat.

Häls /T

Kommentera

Lånar den här gamla tråden lite...

Skulle vilja ha en lågprofilare som lirar bra med jerkbeten 40-80 g.
                    Pallar Chronarch 201:an eller Lexa 100, jerk och spinn med beten upp till c:a 80 g tro?
                    Toro och Lexa 300 känns något överdimensionerade, så frågan är om någon av de lite mindre rullarna klarar detta?

Tacksam för svar. /Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 782 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S