Era favorit färger till havsöringen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era favorit färger till havsöringen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag gör mitt fiske så enkelt som möjligt i alla lägen så naturtrogna färger säger jag. När jag fiskar har jag bara 3 typer av beten med mig, 1 skeddrag 18-20g, en tobisimitation/kustwobbler ca 20g och en spinnare.

    Kommentera


    • #22
      Kör vanligen naturlika färger (mer grälla fäger om kallt/grumligt vatten) men har (tyvärr...) inga favoriter. För att få favoriter behövs det i min mening många hugg och gärna under samma halvår, förlåt fisketur... fiskar tyvärr HÖ för sällan för att finna favoriter.
      Så favoriter är verkligen inte min kopp te vad gäller färger. Beten jag gillar är sådana som är stabila i vind med en multirulle utan att kantra eller rotera; finns ganska många...

      Jag byter beten några, flera gånger under en fisketur, vanligen för att anpassa till "omständigheter", i ibland för att "röra om i grytan" men vete sjutton om det hugger pga det eller om det var att öringen kom in i min fiskevik eller udde ungefär när betesbytet skedde...
      Senast ändrad av anteman; 2024-07-05, 08:31.

      Kommentera


      • #23
        Finns ju några generella regler som brukar kunna ge en vägledning.
        1. Kallt vatten - lite mer skrikiga färger. Rödsvart är ju en klassiker vintertid, iaf i Sthlm
        2. Varmt vatten (senvår och höst)- mer naturtrogna färger. Gärna tobis eller strömmingliknande färger.
        3. Kvälls/nattfiske - Mörka färger, gärna svart, som ger en bra siluett.
        4. När inget fungerar gör tvärtom eller fiska med den färgen du har mest förtroende för.

        Mina två favoritfärger kommer från OGP och är
        Albino: ett svart och vitt drag, perfekt för nattfiske eller vid mulet väder.
        Purple DS: ett lila drag med glitter och rödgul undersida.

        Kommentera


        • #24
          En betraktelse från i onsdags kväll. Jag o polarn körde ett kvällspass 19.30-22.30 efter öring ( även makrill). Metoden dobb o fluga .
          Frågan är om jag någonsin bytt fluga så många ggr som denna kväll under ganska kort tid. Kan inte säg att nån var bättre el sämre . Rätt var det var så nappade det och sen dog det ut öringen kom o gick.
          Körde följande arsenal : grön/silver tobisimit.,
          räkfluga transparent, räkfluga brun, svart fluga med lite foam, helt vit fluga , " agent" orange ,.
          Det blev 7-8 mindre öringar och flera stötar och en sommarfet 50cm öring . Polarn körde samma metod flera byten hade på en bra öring fick några mindre och en stor makrill.
          Vad lär vi oss av detta : fiska mckt , kasta mckt , byt för o skapa ny energi : TÅLAMOD.
          Peter b

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 610 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B
           
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
          40 svar
          3 268 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 668 svar
          361 801 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
          56 svar
          13 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Danne 53  
          Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
          749 svar
          64 442 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85
           
          Arbetar...
          X