Era favorit färger till havsöringen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era favorit färger till havsöringen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Är fisken på hugget spelar inte färgen någon större roll, är min erfarenhet. Detaljer som om ryggen är mörkt grön eller svart osv spelar ingen som helst roll, förutom vårat eget självförtroende. Däremot kan det vara stor skillnad mellan att fiska med naturtrogna kontra grälla färger. Likaså hur mycket glitter och blänk det är i draget.

    Vid bleke och klart vatten använder jag beten som blänker så lite som möjligt och gärna en dov färg. Gärna mer blänk i stökigt vatten med sämre siktdjup.
    Men jag fiskar i ytterskärgården där det ofta är klart vatten. Barnbajs blir det om jag måste välja en färg, apelsin, svart/röd, svart/guld och grön/silver är andra favoriter.

    Kommentera


    • #12
      Sålänge det finns Silver eller vitt så spelar färgerna inte någon roll för mig :-)

      Men måste jag välja en favorit så är det Blå/Lila/Vit Vicke wobbler 20g med orange fluokrok :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Adam Huss Visa inlägg

        Som en groda duhh
        Var nog årets trådlyft inlägget är väl aktuellt idag också men postat 2003

        Kommentera


        • #14
          Säg jag hade bara tagit en om man varit tvungen välja en färg hade nog sagt toby i färgen green glitter.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Vicke.V Visa inlägg
            Ja jo, det där är ju huvudregeln liksom... Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt men tror att många tror sig ha fått hugg pga färgen/betet etc. ungefär samma "ursäkter" man använder sig av vid en bomtur. Jag tror det är enklare än så.

            Jag undrar om inte öringen hugger "bara" man hittar den. Är den "trög" måste man ha lite flyt och dra den framför snoken på den, nästan reta den till hugg. Är den huggvillig tar den baske mig på allt som rör sig inom en betydligt större radie då den är aktivt på jakt.

            Om man nu kan generalisera, finns det väl två karaktäristiska typer av öringhugg. Dels pga den vanliga födojakten, med främst svart/silver och blå/silver eller andra naturtrogna färger. Dels ett mer aggressivt revir/försvarsbeteende som utlöser hugget dvs. starka färger som röd/svart och gul/orange eller liknande.

            Ang. huvudregeln om ljust/mörkt så har jag fått flera öringar som motsäger den, och det beror kanske på att jag istället utgår ifrån ovanstående "teori" om oilka typer av hugg. Samtidigt är det ju ingenting som säger att jag inte fått dem även på andra drag/färger med exakt samma kast.

            Fördelen med favoritdrag är dock att man lär sig fiska med dem på bästa sätt, att de sedan får mer tid i vattnet ger ju också givetvis fler fiskar på den. Detta gäller även färgval, statistikunderlaget är allt annat än empiriskt. Vi vet inte om den huggit med ett annat drag eller färg, men intalar oss att det handlar om färg- och betesval.

            Detta är dock en högst personlig åsikt och de som tittat ned i mina draglådor inser att jag inte lever som jag lär med hundratals öringdrag och färger omvartannat :-)

            Mvh

            Vicke.V
            Håller med till 99.9%

            Kommentera


            • #16
              Prata med H C fiskekosulenten om färger på beten.
              Han berättade att när det är kallt i vattnet då går fisken i sparläge genom minskad blodflöde bla till ögon, vilket gör att fisken ser sämre, HC hade röd/svart som favorit färg och det är även den färgen som har funkat klart bäst för mig med vintertid.

              Kommentera


              • #17
                Snart premiär i skåneland och det gäller att välja " rätt " färg på vapnet : flugan o dobb i mitt fall . Jag går på känslan o erfarenheten när jag kommer ner till mina spots. Det som avgör för min del är : färg på vattnet, mckt vind/vågor.
                Har ibland roat mig ,när det nappar , med att byta runt på 3-4olika flugor och det har gett fisk på alla. Gäller o hitta lokalerna där de står el så får du nöta en sträcka och hoppas att de kommer förbi.
                Har varit med om flera gånger tidigt på säsongen att jag fått 10 öringar på 10-15 kast och sen har det varit över. Mest troligt har de flyttat sig el i värsta fall slutat nappa .
                Det bästa betet är det du har i vattnet.
                Peter b

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Prata med H C fiskekosulenten om färger på beten.
                  Han berättade att när det är kallt i vattnet då går fisken i sparläge genom minskad blodflöde bla till ögon, vilket gör att fisken ser sämre, HC hade röd/svart som favorit färg och det är även den färgen som har funkat klart bäst för mig med vintertid.
                  Röd/svart är nog den färg jag skulle valt om jag endast fick använda en resten av livet om det gällde hö. Intressant är att röd är ju den färg som under ytan försvinner tidigt men hö fisket är ju ofta grunt så det kanske inte är något att bry sig om men betet blir väl svart i fiskens ögon och skapar då bra siluett.

                  Kommentera


                  • #19
                    Just till öring så är jag inte så brydd om färg, men röd/svart, olive diamond och blue diamond sölvpilen har alla gett bra resultat

                    Måste jag välja så blir det olive diamond

                    Kommentera


                    • #20
                      Röd/svart,koppar/svart,grön/silver o blå/silver
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 610 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 268 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 801 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      56 svar
                      13 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Danne 53  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      749 svar
                      64 442 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85
                       
                      Arbetar...
                      X