Abborre känsliga för regn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre känsliga för regn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Stabilt lågt lufttryck var det jag skrev, givetvis pendlar lufttrycket mer eller mindre hela tiden. Men dock kan det ju finnas, som du själv påpekar, perioder där det är skitväder i någon vecka och det är detta jag menar med stablit lågt lufttryck. Angående dina erfarenheter så tror jag dig men jag kan ändå säga att jag inte har märkt någon nämnbar skillnad så länge lufttrycket har varit stabilt en längre tid, olika erfarenheter utvecklar bara teorierna. Det är just anomalierna som gör att teorier utvecklas och eventuellt blir nya och mer korrekta teorier.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Sen tror jag att det inte finns något som heter barometertryck utan lufttryck
      KNÆK OG BRÆK

Kommentera

Luftryck då och även ibland huvudvärk. Det är ju som bekant bara fiskar med sluten blåsa som påverkas mest. All annan fisk kan du garanterat fånga lättare.
        Det som däremot har visat sig stämma för bra fiske, är när luftrycket lättar (barometern stiger). Har tre barometrar hemma och glor på dom titt som tätt.
        Man får ju inte glömma att en barometer bara fungerar lokalt.
        Åker jag en massa mil så är det att ta med sig den.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Lex, lång erfarenhet av mitt fiske säger tvärt emot ditt resonemang om långvarigt lågtryck. Ju längre det fortgår och med sjunkande barometer har gett mer än uselt fiske.
          Av mina fiskekompisar så ger vi oss inte ens ut sådana dagar.
          Då finns det tid för andra sysselsättningar. Exempelvis åka in till närmsta fiskredskapsäffär och inhandla lite frescha grejer.
          Enig med dig elanen. På vinterisarna t.ex. så har vi alltid haft skitfiske på abborre då det varit annalkande lågtryck, lågtryck över oss, och fallande barometer. Det är ett rent h.....e att hitta abborren då den oftast går rätt under isen på de dagarna och inte vid botten som annars är vanligast.
          Det är min erfarenhet.
          Vid laxfiske derimot, kan det betyda bra fiske om fisket varit segt innan.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag trodde abborrar helt enkelt flyttade sig på olika djup för att kompensera mot skiftande lufftyck.
            Och att just under tryckförändringen kan det vara svårt att få dem att nappa men när det är relativt jämnt så är de lika pigga på mat som vanligt.

Kommentera

Nu tänkte jag berätta hur det gick.

Det har regnat som fan sedan i natt. Regnat hela dagen och hela kvällen. har ingen barometer, så lufttrycken vet jag inget om.

I morse vid 08.30 fiskade jag i 10 minuter och fick 10 abborrar. Detta var ju lysande. Sen fiskade jag ikväll från 17-22. Tycker att det nappade lite mindre bra än vad det gjorde i förra veckan vid samma tid. Men dock så nappade det. Totalt 15 fiskar. Ganska trögt mellan huggen och mestadels mindre fiskar. Ju senare på kvällen, ju mindre hugg.
              Jag kan ju inte dra någon slutsats av detta, mer än att jag är dyngsur och kall som fan av allt jävla regn.

Kommentera

”Jag kan ju inte dra någon slutsats av detta, mer än att jag är dyngsur och kall som fan av allt jävla regn.”

Men något måste man ju offra för konsten också! Grattis tilll lyckat fiske!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ja grattis som f*n

Själv tycker jag inte alls om att fiska ensam så det blir inte fiske så ofta för min del.

Kommentera

Så det blev ingen 2 kilos då Mårten
                    KNÆK OG BRÆK

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                      Nu tänkte jag berätta hur det gick.

Det har regnat som fan sedan i natt. Regnat hela dagen och hela kvällen. har ingen barometer, så lufttrycken vet jag inget om.

I morse vid 08.30 fiskade jag i 10 minuter och fick 10 abborrar. Detta var ju lysande. Sen fiskade jag ikväll från 17-22. Tycker att det nappade lite mindre bra än vad det gjorde i förra veckan vid samma tid. Men dock så nappade det. Totalt 15 fiskar. Ganska trögt mellan huggen och mestadels mindre fiskar. Ju senare på kvällen, ju mindre hugg.
                      Jag kan ju inte dra någon slutsats av detta, mer än att jag är dyngsur och kall som fan av allt jävla regn.
                      Investera i en bra flytoverall som är vattentät. Nån storlek på de randiga?
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 143 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B