Abborre känsliga för regn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre känsliga för regn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre känsliga för regn?

Som rubriken lyder:

Är abborre känsliga för regn. Om det regnar, nappar det?

Är det sämre abborrfiske vid regn eller är det rent av bättre?

Någon som kan ge ett bra svar på detta, så är jag tacksam.

Mvh. Mårten.

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
    Som rubriken lyder:

Är abborre känsliga för regn. Om det regnar, nappar det?

Är det sämre abborrfiske vid regn eller är det rent av bättre?

Någon som kan ge ett bra svar på detta, så är jag tacksam.

Mvh. Mårten.
    Abborren har sluten simblåsa och är mer känslig för tryckförändringar än
    regn.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Fast är det inte ofta tryckförändringar vid regn? Kanske inte precis när det börjar, men innan och efter? Därav kopplar man det till regnet än till själva tryckändringen?

Tryckändringar är väl ofta en stor faktor när det gäller att få fisk att nappa. Inte bara borre. I alla fall vad jag har märkt.

ps. Man får kämpa med särskrivningen nu =)
      Mattias
      www.sportfiskare.nu

Kommentera

Regn gör ju också att vattnet i sjön eller hav blir kallare. Och på vintern (speciellt våris) att regnvattnet strilar ner genom isen och kyler ner. Sen kommer just tryckförändringar av ett lågtryck. Ett lågt barometertryck är aldrig bra. Ett fallande barometertryck är heller inget av glädje. Det enda som kan vara bra är ett sommarregn. När det varit hett och varmt kan ett regn pigga upp både fisk och fiskare en stund. Även ett snöoväder på vinteris kan få abborre att bli lite sugen på ett bete. Snön som faller på isen ger en tryckförändring åt det rätta hållet.
        Men vara inte så lång stund det heller.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

"Ett lågt barometertryck är aldrig bra. Ett fallande barometertryck är heller inget av glädje."

Jag skulle vilja hävda att det är just fallande lufttryck som är dåligt. Om det har varit stabilt lågt lufttryck en längre tid har ju abborren hunnit att anpassa simblåsan och därmed återgått till "normal tillståndet" och kan vara lika huggvillig som vid stabilt långvarigt högt lufttryck. Kan dock inte säga att det är så, men tycker att det stämmer med mina erfarenheter.
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ska fiska abborre under morgandagens kväll. Enligt väderleksrapporten ska det regna imorgon, så trycket borde ju ändras tycker man. Har haft lysande fiske stundtals i denna veckan, och det har inte regnat på hela veckan. Så är lite orolig för att regn kan sabba min första HELA fiskekväll på länge.
            Sjysst att stå och kasta på blindo när det är helt mörkt ute och inte se hur stor fisk man fångar förrän den är uppe i handen. Fattar dock inte riktigt hur fisken kan se jiggen så bra. De har väl antagligen väldigt bra syn och ser siluetten mot himlen. Ja ja, bara det funkar och regnet inte stäler till det. Jag ska dra en abborre på 2 kg imorgon hade jag tänkt.

Tack för tipsen om regnets påverkan.

Kommentera

Jiggar du inte längs botten då? Borde vara svårt för fisken att se siluetten, jag tror viberationer och liknande såsom ljud när jiggen studsar i botten oxå spelar roll. Fast om du fiskar in jiggen ovanför botten så kan ju klart siluetten vara det de hugger på.
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Kör vid botten och rejäla ryck uppåt och sen släpper ner den igen. Sen drar jag den över botten också. Bara det funkar så är det ju i och för sig skit samma.

Kommentera

Lex, lång erfarenhet av mitt fiske säger tvärt emot ditt resonemang om långvarigt lågtryck. Ju längre det fortgår och med sjunkande barometer har gett mer än uselt fiske.
                  Av mina fiskekompisar så ger vi oss inte ens ut sådana dagar.
                  Då finns det tid för andra sysselsättningar. Exempelvis åka in till närmsta fiskredskapsäffär och inhandla lite frescha grejer.

Kommentera

Lex, föresten vad menar du med stabilt lågtryck. Finns nog inget som heter det. Inte om du har en barometer. Där ändras det dagligen. Skitväder en vecka eller två är nog kanske vad du menar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B