"Ta upp" gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Ta upp" gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
    Jag har haft mina handskar i ungefär ett år (inköpta direkt från USA) och de har hållit bra för mig, så de är inga engångshandskar. De är gjorda av ett mycket tunt men smidigt material (de är dock icke kroksäkra eller vattentäta, utan är tänkta att skydda händerna mot gälbågarna). PA har förmodligen testat dessa själv skulle jag kunna tänka mig, eftersom han numera säljer dem. Och folk på amerikanska muskieforum som testat dem har också varit nöjda med dem, så vi är flera stycken som rekommenderar dem. Så köp gärna några par åt dina gäster, tror att det skulle uppskattas!

De är förresten framtagna av en välkänd amerikansk muskyguide vid namn Chad Cain, här är hans hemsida.

http://www.chadcain.com/
    Hej Petey 21; Tack för alla fina tips! Nästa gång jag besöker Lundgrens ska jag införskaffa några par "Amore" muskiehandskar. Jag var inne på Chad Cain´s sida och såg också hans spinnerbaits för muskie. De såg mer än högintressanta ut...kanske något att testa nere runt Mörkö eller vid Stockholms Spinnkastarklubbs och Stockholms Sportfiskeklubbs gamla klubbvatten utanför Gålö och Värmdö? Vi får se hur länge skutan kan gå och hur långt mitt Ugly Stik Muskie Rod kan nå?
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Huggkrok! Gör betydligt mindre skada än vissa tycks tro om man använder den på rätt sätt och med förstånd!

Självklart skall man inte hugga tag i gäddan utan ta det lugnt och fint.
      Ett par trekrokar i strorlek 2/0 orsakar betydligt mer skada än själv huggkroken. Tänk på det!

Skulle kanske kalla det för lyftkrok istället, det är så den skall användas! Den behöver inte ens vara vass.

Kommentera

Trubbig huggkrok har jag faktiskt funderat på. Borde vara tryggt för fiskaren och skonsamt för fisken som slipper onödigt mycket främmande element (fingrar...) inne i gälarna. Finns det att köpa? Skulle gärna vilja ha en med modell med ordentlig bredd i böjen (där gäddan kommer att hänga) i så fall.
        Senast ändrad av bastard; 2007-05-08, 16:59.

Kommentera

Varför inte använda en lipgrip istället för huggkrok, det torde vara lite mindre risk för skador vid "gaffningen".
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av bastard Visa inlägg
            Trubbig huggkrok har jag faktiskt funderat på. Borde vara tryggt för fiskaren och skonsamt för fisken som slipper onödigt mycket främmande element (fingrar...) inne i gälarna. Finns det att köpa? Skulle gärna vilja ha en med modell med ordentlig bredd i böjen (där gäddan kommer att hänga) i så fall.
            Vet inte om det finns att köpa, men ett alternativ är ju att tillverka en själv eller kanske modifiera en "vanlig" köpt huggkrok.

Kommentera

Nackdelen med en trubbig huggkrok är att man har noll koll på om den hamnar mellan gälarna eller längst ut där den inte skadar nåt. Använd en seriös håv eller kör med gälgrepp och stödjande hand! Glöm allt annat. Förstår egentligen inte problemet, om man lägger ner tid för att lära sig alla möjliga tekniker inom fiske så kan man väl anstränga sig sig lite för att lära sig det viktigaste, att returnera fisk på ett bra vis.

Kommentera

Två problem för mig med att använda gälgrepp:
                1. Det kan finnas risk att kroka sig själv om betet sitter tokigt till.

2. Under ensamfiske så vill jag gärna fota mina gäddor och vill inte gärna smeta ner min kamera med gäddslem (tyck gärna att det är larvigt men sån är jag). därav enkelt att hålla den med lipgripen (oftast i vattnet) och plocka fram kameran med andra handen och fota.
                Och visst, det får ofta ett hål i underkäken men det händer ju också att betet gör en reva i överkäken o.s.v.

Om dessa två punkter inte behöver tas i beaktande så tycker jag att gälgreppet är suveränt, gäddan håller sig mycket lugnare och man känner sig mer säkrare.

Ibland så håller jag gäddan i lipgripen och krokar av för att sedan ta ett gälgrepp.
                Senast ändrad av Ola; 2007-05-08, 22:36. Anledning: blev ej färdig
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Två problem för mig med att använda gälgrepp:
                  1. Det kan finnas risk att kroka sig själv om betet sitter tokigt till.

2. Under ensamfiske så vill jag gärna fota mina gäddor och vill inte gärna smeta ner min kamera med gäddslem (tyck gärna att det är larvigt men sån är jag). därav enkelt att hålla den med lipgripen (oftast i vattnet) och plocka fram kameran med andra handen och fota.
                  Och visst, det får ofta ett hål i underkäken men det händer ju också att betet gör en reva i överkäken o.s.v.
                  Om du vill använda lipgripp för att hålla gäddan i vattnet så tar det fem minuter att montera på gummislangar på metallgreppet. Då kan det inte bli hål i gäddan. Känns det för jobbigt så ska man inte syssla med C&R.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Om du vill använda lipgripp för att hålla gäddan i vattnet så tar det fem minuter att montera på gummislangar på metallgreppet. Då kan det inte bli hål i gäddan. Känns det för jobbigt så ska man inte syssla med C&R.

Näe det är ju klart, kanske ska bonka alla gäddor istället?

Det finns faktiskt fler alternativ än att bonka och att fiska kroklöst.

Men jag ska testa att montera dit skydd fungerar det så är det ju ett alternativ, men finns det risk för att gäddan lossnar så är jag tveksam, för jg vill ju inte gärna tappa en gädda som ger mig nytt PB.
                    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                      Näe det är ju klart, kanske ska bonka alla gäddor istället?

Det finns faktiskt fler alternativ än att bonka och att fiska kroklöst.

Men jag ska testa att montera dit skydd fungerar det så är det ju ett alternativ, men finns det risk för att gäddan lossnar så är jag tveksam, för jg vill ju inte gärna tappa en gädda som ger mig nytt PB.
                      Man tappar inga gäddor för att man monterar skydd på lipgrippen. Använder lipgripp då och då när är det krokar ivägen för att lugnt och säkert kunna ta ett gälgrepp. Det funkar utmärkt, men det är bra om man kan undvika lyft med en lipgripp.

Och, ja. Man kan lika gärna bonka fisken om man inte orkar genomföra C&R på ett bra vis. En fångad storfisk som dör av pga klantig hantering är inte imponerande. Ska man syssla med C&R ska man göra det så bra som möjligt. Som jag skrev tidigare är C&R-delen av fisket minst lika viktig som bete eller spö och rulle.
                      Vill man äta eller montera fisken så gör man givetvis det så bra man kan. Det samma gäller när man släpper tillbaka fisken. Man ska anstränga sig för att göra det bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 980 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B