"Ta upp" gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Ta upp" gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
    Jag hade aldrig fått för mig att ta en 7-10 kg gädda med gälgrepp i landningen. Risken att få en krok i fingret med 7-10kg i andra änden i full rulle är för stor och avskräckande.

Då satsar jag på en välplaserad huggkrok i underläppen! Skall införskaffa lipgrip och testa, kanske är nice!

Cheers
    Det är enligt mig betydligt lättare att ta en lite större gädda i g-l-greppet än en liten. Rejäla utrymmen, lättare att komma åt. Dessutom är större gäddor, enlig min erfarenhet, ofta bättre krokade eftersom betet oftast får plats i munnen och inte sitter med en krok i käken och en i ryggen, tafsen snodd runt hela ekipaget med mera... Då är det bara att driva in näven och bärga fångsten.

Nackgreppet på snärtor - gällocksgreppet på madamer!

Kommentera

Ursprungligen postat av Floodster Visa inlägg
      Det är enligt mig betydligt lättare att ta en lite större gädda i g-l-greppet än en liten. Rejäla utrymmen, lättare att komma åt. Dessutom är större gäddor, enlig min erfarenhet, ofta bättre krokade eftersom betet oftast får plats i munnen och inte sitter med en krok i käken och en i ryggen, tafsen snodd runt hela ekipaget med mera... Då är det bara att driva in näven och bärga fångsten.

Nackgreppet på snärtor - gällocksgreppet på madamer!
      håller helt och hållet med.

Kommentera

Knutlös håv

Använder alltid gälgreppet vid gäddmete då man har bra koll på de relativt små krokarna som sitter i inne i käften. Däremot känns det väldigt vanskligt med wobblers, då 1-2 stora krokar sitter utanför och lätt kan lätt gå in i fingrarna. Har testat med knutlös håv. men en gädda som lyfts med håv gör ofta våldsamma rörelser vilket resulterar i att krokarna och därmed gädda sitter fast alldeles för länge. Har hänt att jag måste bonka gäddan för jag inte fått loss den. Många knutösa håvar är väldigt finmaskiga vilket gör det än svårare att få loss fisken. Finns det knutlösa som är lika grovmaskiga som laxhåvar (lättare att trassla ut)? Läste något i denna tråd om kevlarhåvar? Har någon studerat C&R gäddor som tagits med håv som har knutar eller är det bara ett antagande att de blir slemskadade, sånt blir snabbt en sanning!?

Kommentera

Jag tar alla mina fiskar med händerna....pysslar ju me SPORTFISKE!
          /Richard

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 983 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B