Hur lyckas man få fisk i en sjö, är småabborrar det lättaste? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lyckas man få fisk i en sjö, är småabborrar det lättaste?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Myran Mira så liten som går å kasta me, ner i botten å låååååångsamt som bara går så ska de nog nappa, även större borrar älskar denna relativt billiga men sjukt effektiva spinnare,men förvänta dig inte att de hugger hela tiden då stimmen rör sig å blir lätt störda efter några kamrater har fått krok i munnen, oxå fördel att använda beten om du ska lokalisera vart de står annars kan de ta låååååång tid innan du hittar dina hotspots. Steniga grund å samlingar av grenar /bråte brukar alltid funka som gömställe /jaktmark för större stim å framförallt större fisk, så här på sommaren då abborren ska va som mest aktiv så hade ja oxå provat fria grunda vatten utan växter med stenig botten då de e riktigt heta jaktmarker, erfarenheter tagna från mina vatten såklart men man måste ju prova allt, lycka till

Kommentera

Instämmer med ovan inlägg men glöm inte att tillräcligt med tid på vattnet är ofta den viktigaste faktorn l man ska få napp....

Kommentera

Såhär års, kolla vart det är mest aktivitet på ytan, där är oxå jägarna.

Kommentera

Jag håller med tidigare inlägget om att Adet där med att fiska länge är en viktig parameter. Speciellt när vattnet är okänt. Jag fiskar huvudsakligen med en femåringen och en sexåring (ibland även en ännu yngre). Då är det viktigt att få fisk ofta för att det skall vara kul. Min erfarenhet är då (som inofficiell fiskeguide) att man kan nå en bit med situationsanpassat fiske. Blanda utforskande av nya platser med lite säkrare kort. Det finns ofta småabborre under bryggor och båtar. Dessa metar vi efter med mask under dagtid. Så här på sommaren ser vi sedan till att vi mellan 19 och 21 kastar efter abborre på olika ställen med små spinnare typ myran eller Meps alternativt med småwobbler eller jiggar. (Gult och vitt var väldigt hett i bårt vatten förra veckan) Abborren har åtminstone där vi fiskar en mycket aktivare huggperiod/jaktperiod under 15-30 minuter under kvällen. Som det står i tidigare inlägg ser man ofta på ytan vart småfisken finns eller t.o.m. var abborren jagar. Stilla kvällar jagar abborren (i alla fal där vi fiskat) ofta nära ytan. Vi tar hem betena mellan en dryg meters djup upp till ytan. På dagen fiskar vi ibland djupare och så mycket som möjligt. Det finns i vårt fiskegäng större koppling mellan antal fångade fiskar och tid med bete i vattnet än mellan erfarenhet och antalet fångade fiskar. 6 åringen fiskar ungefär dubbelt så mycket som mig och får oftast mest fisk. 5-åringen fiskar minst tid och får oftast inte så många fiskar. Tidigare kunde jag fånga flest fiskar på erfarenhet, men sexåringen tar nu fler per dag nästan varje dag genom att helt enkelt fiska flera timmar per dag. Samtidigt lär han sig fiskeplatserna och förbättrar tekniken.

Kommentera

Gjorde ett nytt försök igår, i en annan sjö den här gången. Mellan fyra och fem timmars fiskande, inte ett enda napp på spinnfisket. Däremot blir det jäkligt dyrt märker jag, blev av med sex stycken drag. Antingen fastnar de i botten (antar att det är trädstammar eller något), eller vanligast, när jag försöker kasta i närheten av vassen så missar jag lite ibland och hamnar *i* vassen och så är det kört. :/

Även i denna sjö känns det som att det är svårfiskat från land, tror det hade varit betydligt lättare att komma åt intressanta ställen med båt.

Försökte även meta, men det är ju rätt hopplöst då flöte+sänke+krok väger i princip ingenting så det går ju inte att kasta ut det någon längre sträcka alls., tror inte jag fick ut det längre än att det var max 1 meter djupt där.
            Misslyckades även med att gräva upp mask till abborr-bete (trodde man bara skulle behöva gräva lite i jorden för att hitta sådana, men icke!) så jag fick agna med bröd. Lyckades få upp några mörtar i alla fall, så det var inte helt tomt.

Håller dock med tidigare talare om att det känns som om att få fisk på spinn på något sätt känns roligare och mer involverat än att meta.
            Men, efter att ha fiskat nästan tio timmar totalt nu utan att ha fått tillstymmelse till napp börjar jag tvivla på att det verkligen får att få fisk från land i de sjöar jag har tillgång till alltså...

Kommentera

Tusenbröder och ingen mask. Det låter som att du fiskar i sjöar med värdelöst pH värde och granskog runtomkring, brukar va helt värdelöst fiske i såna sjöar tyvärr. Sen det där med tappade drag, hoppa i vattnet å rädda dom, kliv rätt ut i vassen bara/ sketfiske

Kommentera

Instämmer med ovan om näringsfattigt vatten, e vattnet av lite rödare natur så är det för surt,botten kan oxå vara bra att kolla de ställen man får /inte får napp på, mycket dy å enformig flora runt om sjön kan vara bra kännetecken på dåliga förhållanden, fiskade en gång i Småland med Google maps som guide å hamnade i en riktig sur håla me granskog där abborren va brun å väldigt slö å som sagt tusenbröder på 2 hg å inte ett tecken på gädda eller mört , 300 m längre bort låg en annan sjö men med lövträd å klippor runt å jodå där va de betydligt bättre med fisk ��

Kommentera

Har glömt att tacka alla för era svar, det uppskattas!

Dessvärre kan det kanske stämma att det helt enkelt är dåliga sjöar, vid den sjö jag fiskade nu senast träffade jag en annan fiskare som också gick runt och kastade från land, han hade inte fått något och inte heller vid ett tidigare besök. Senare stötte jag även på ett par killar som precis skulle ut och fiska med flytring (tror det heter så i alla fall, en slags "halv gummibåt" där man sitter med benen ner i vattnet) och de hade tydligen fått en gädda på 2kg förra gången de fiskade, och precis vid vassen där jag stod och kastade också tydligen!

Svårt det här med insjöfiske, jag är mest uppvuxen med havsfiske från båt, det här verkar betydligt klurigare!

Jag hade ju gärna velat hitta något vatten inom rimligt köravstånd (så man kan åka dit en sväng efter jobbet några timmar och inte behöver göra en heldag av det) men samtidigt också ha en rimlig chans att få någon fisk.
                  Vet inte om jag ska fortsätta försöka i de två sjöar jag hittat eller leta vidare, har sett ett par andra mindre sjöar på Google maps, men inte hittat om de säljs några fiskekort, och man vet ju inte ens om det finns fisk där.
                  Annars finns ju Nissan i närheten, men det verkar mest vara lax/öring som gäller + att det är väldigt dyrt med fiskekort.

Tror jag behöver komma i kontakt med någon med lokalkännedom som kan tipsa om rätt vatten, och därefter får jag börja lära mig alla tekniker också!

Kommentera

Återvände till den första sjön beväpnad med ett metspö och mask. Fick upp ett ca. ett dussin små abborrar, mellan 10-15cm. Tror inte jag insett riktigt innan hur liten en 10cm fisk är alltså, inte så konstigt att det inte hugger på spinnare - den är ju knappt större själv!

Kommentera

Jag sade ju det, mete är det enklaste sättet att undersöka vad som finns i sjön.
                      http://enamatorfiskare.blogspot.se
                      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 914 visningar
                      1 gilla