Hur lyckas man få fisk i en sjö, är småabborrar det lättaste? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lyckas man få fisk i en sjö, är småabborrar det lättaste?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur lyckas man få fisk i en sjö, är småabborrar det lättaste?

Var för en tid sedan vid en sjö som ska ha en del abborre och kanske lite gädda och fiskade i hur många timmar som helst runt hela sjön utan att få ett endaste napp.

Har kollat sjöns provfiskestatistik från www.slu.se och det var småabborre runt 10-15 cm som var vanligast förekommande.
    Hur lyckas man få sådana att hugga? Jag är som sagt inte så kräsen på att det är jätteabborrar eller gammelgäddan som hugger, men att få *någon* fisk hade ju varit roligt.

Jag fiskade mestadels med spinnare, men provade även en liten wobbler.

Fiskade som sagt runt hela sjön, men koncentrerade mig mest på ställen där det fanns lite näckrosor etc. där man kan tänka sig att fisken skulle stå. Dock märkte jag att man väldigt ofta då hakade i näckrosorna, så det var svårfiskat. Märkte även att med en liten spinnare (10 gram) är det ganska svårt att kasta långt, så man kommer inte så jättelångt ut i sjön, kan det vara ett problem?

Så var i sjön ska man leta, och vilka drag ska jag använda? Är det noga hur snabbt man vevar (jag provade både konstant hastighet och varierad, snabbt och långsamt) men inget resutlat.

Ett sätt att ta reda på om det finns fisk är att köra med flöte och mask.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Ja, jag har satt ihop ett enkelt "tackel" med ett flöte, sänke och en liten krok och tänkte prova med det också. Så mete ger generellt bättre utdelning än spinnfiske?

Kommentera

Mepps och Vibrax i storlek 1, Droppen etc i samma storlek funkar bra, likaså Rapala Mini Fat Rap och Salmo Hornet i minsta storleken. nackdelen är att de är lätta men man får anpassa grejerna och lindimensionen efter det. Plus att ovan nämnda beten passar utmärkt för Öring, Regnbåge och Harr.

Kommentera

Den utrustning som kastar hornet den minsta med acceptabel längd köper jag direkt oavsett pris

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
            Ja, jag har satt ihop ett enkelt "tackel" med ett flöte, sänke och en liten krok och tänkte prova med det också. Så mete ger generellt bättre utdelning än spinnfiske?
            Jag skulle säga ja, att mete är bättre, oavsett storlek på abborren. Är de små räcker en mask. Är de större får man fresta med flera stora maskar, löja eller mindre mört.

I ditt fall skulle jag pröva med ett känsligt flöte (2-3 g), krok Kamasan B983 strl. 10 och en nylonlina på 0.20-0.25.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

B983 måste va en av dom bästa krokarna ever. Den sviker aldrig. O gaalet vassa. Men skulle ta en strl 8 ist så slipper man djupa krokningar. För även dom små borrarna e ju galet glupska!

Kommentera

Tidpunkten kan också ha stor betydelse, särskilt sommartid har man större chans att få fisk om man är på plats vid soluppgången jämfört med tex mitt på eftermiddagen.

Kommentera

Du måste lära känna ditt vatten, att lokalisera fisken är alltid det viktigaste som finns. Sedan gäller det också att använda rätt fiskemetod och bete. Om spinnare och kastfiske inte fungerat så måste du prova ett annat fiskesätt. Min rekommendation är att du först försöker att hitta mörten, ta en krok storlek 12 och sänke, sätt på en bit deg och försök att känna efter nafs och mindre hugg med linan i handen. Driv sedan omkring och loda olika platser och djup. När du fått din första mört är på god väg att lokalisera abborren också. Fiske nära land och där du finner vegetation.

Kommentera

Mete ger i stort sett fångstgaranti om det finns fisk i sjön, däremot är det ju en smakfråga om det är det roligaste fisket. Själv tycker jag fiske med articifiella beten är roligast eftersom det innehåller momentet att man lurar fisken att hugga och känner hugget direkt i spöt. Vill man mängdfiska skulle jag säga att mete och lägga all fisk i sump/keepnet så man inte splittrar stimmet är det effektivaste.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 876 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B