Havsöringsfiske frågor/funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske frågor/funderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjääna
    Har alltid en halvmeter 0,35 fluo eller nylon som tafs.

Har kört utan tafs och tycker inte det är någon bra lösning. Har tappat fisk som gått och bökat bland sten och tång. Flätlinan är inte lika tålig mot nötning. Sen använder jag aldrig håv utan drar upp fisken i linan sista biten eller håller i linan närmast draget när jag krokar loss. Det är mycket smidigare/lättare att hålla 0,35 nylon än 0,17 flät.

Har aldrig testat upphängare när jag fiskat öring, men varför inte.

Trekrok, ser inga nackdelar. Är man rädd för alla hullingar ska skada fisken så är det bara att nypa in dom.

Alltid dubbla ringar, det kanske inte ger så mycket fördelar på kortare/små drag, men på längre typ sandgrävling så är jag övertygad om att hävstångseffekten blir avsevärd mindre ju längre avstånd du har mellan krok och drag. Kanske skulle man testa med tre ringar på en sandgrävling. Oavsett så är det i alla fall inte sämre med två ringar. Och som ni vet så känns det alltid bäst om man får göra som man vill och göra det man tror på.

När det gäller val av spö. Så resonerar jag på följande vis. Båtfiske,av utrymmesskäl aldrig längre än 8 fot. Fiske från land minst 9 fot. Tycker att långa spön ger längre kast och bättre kontroll över betet och kasten.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
      Tjääna
      Har alltid en halvmeter 0,35 fluo eller nylon som tafs.

Har kört utan tafs och tycker inte det är någon bra lösning. Har tappat fisk som gått och bökat bland sten och tång. Flätlinan är inte lika tålig mot nötning. Sen använder jag aldrig håv utan drar upp fisken i linan sista biten eller håller i linan närmast draget när jag krokar loss. Det är mycket smidigare/lättare att hålla 0,35 nylon än 0,17 flät.

Har aldrig testat upphängare när jag fiskat öring, men varför inte.

Trekrok, ser inga nackdelar. Är man rädd för alla hullingar ska skada fisken så är det bara att nypa in dom.

Alltid dubbla ringar, det kanske inte ger så mycket fördelar på kortare/små drag, men på längre typ sandgrävling så är jag övertygad om att hävstångseffekten blir avsevärd mindre ju längre avstånd du har mellan krok och drag. Kanske skulle man testa med tre ringar på en sandgrävling. Oavsett så är det i alla fall inte sämre med två ringar. Och som ni vet så känns det alltid bäst om man får göra som man vill och göra det man tror på.

När det gäller val av spö. Så resonerar jag på följande vis. Båtfiske,av utrymmesskäl aldrig längre än 8 fot. Fiske från land minst 9 fot. Tycker att långa spön ger längre kast och bättre kontroll över betet och kasten.
      På dom igen
      Bb

Har du provat 7 fotsspön med dina Stellarullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Har du provat 7 fotsspön med dina Stellarullar?
        Tjääna
        Nej det har jag inte. Däremot så har fiskat mycket med 7 föttersspön, oftast sådana upp till 20 gr. När jag är på västkusten och fiskar öring så blir det mest 7 och 8 fötters jag använder, Visst, då faller mina argument, men eftersom man sällan får något stort så är det värt det och dessutom blir det roligare att köra fisk. När jag fiskar västkustsk använder sällan drag tyngre än 12 gram, det är också en anledning att gå ner i längd, speciellt om man vill ha lite ryggrad och inte så svajiga spön. Till fjälls är det samma procedur. Rullar jag har kört med är 2500 storlek. Nu har jag några 1000 rullar som jag använder till jiggfisket efter abborre. Jag kommer att använda dom till fjälls och på västkusten i framtiden. Mina Stella är 3000 modeller så de passar nog även fast det känns lite "stort".
        På dom igen
        Bb

Kommentera

Fiskar du från båt behöver du inte samma kastlängder (för att täcka ett så stort vattenområde som möjligt) som när du står på land och då kan du i princip köra med ett sexfotsspö om du trivs med det. Ofta går det, för övrigt, alldeles utmärkt att ta öring från land med tex en lätt sjufotare.

Vill du ha längre spön vid båtfiske så bör de se något annorlunda ut än kustspön i samma längd. Det som gör att ett kustspö känns otympligt när man sitter i en båt är den långa nedre delen av greppet som så att säga kommer i vägen. Det finns niofotare med kortare bakre grepp och de är väl sådär att kasta med från land men mer smidiga vid båtfiske.

Sedan behöver ju inte lätta spön vara korta. Jag har ett antal UL-spön i längder 8-11 fot (och mit "standardspö" för öringspinn är ett niofots för vikter upp till 20 gram (men det kallar jag inte för UL). Så kraftiga doningar som 10-fotare för beten upp till 40 gram tar jag bara till under mer extrema förhållanden (tex vid fiske på öppen kust och rejäl pålands/motvind).

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
            Tjääna
            Nej det har jag inte. Däremot så har fiskat mycket med 7 föttersspön, oftast sådana upp till 20 gr. När jag är på västkusten och fiskar öring så blir det mest 7 och 8 fötters jag använder, Visst, då faller mina argument, men eftersom man sällan får något stort så är det värt det och dessutom blir det roligare att köra fisk. När jag fiskar västkustsk använder sällan drag tyngre än 12 gram, det är också en anledning att gå ner i längd, speciellt om man vill ha lite ryggrad och inte så svajiga spön.
            På dom igen
            Bb
            Menar du att det är låg viktklassning som ger roligare drillning eller den kortare spölängden?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Fiskar du från båt behöver du inte samma kastlängder (för att täcka ett så stort vattenområde som möjligt) som när du står på land och då kan du i princip köra med ett sexfotsspö om du trivs med det. Ofta går det, för övrigt, alldeles utmärkt att ta öring från land med tex en lätt sjufotare.
              Efter att ha bevittnat flugfiskare kroka fisk med 15 meterskast så har jag insett att kastlängd inte är allt och att det går att vada om jag vill komma längre ut med dragen. Däremot så vill jag få in UL-känslan i mitt fiske men det blir alltid kompromisser. Har du fiskat mer öring med ditt Gunki?

Kommentera

Har du fiskat mer öring med ditt Gunki?
                Nope.

Kommentera

Menar du att det är låg viktklassning som ger roligare drillning eller den kortare spölängden?
                  Tjääna
                  Skulle säga kombinationen. Sen tycker jag att drilla en fisk på ett 9 fots på 20gr inte alls är samma sak som att drilla på ett 7 fots på 20 gr. Även fast klassningen är likadan så tycker jag att känslan är att 7 fotaren känns "lättare". Jag menar 60 cm gör en viss skillnad när man skall drilla och trötta fisk. Sen är det visserligen så att 9 fotaren blir "mjukare", men som sagt 60 cm....
                  På dom igen
                  Bb

Kommentera

Jag gillar det lätta fisket och har smugit runt en hel del med sexfots ul-spö och lätta drag. Men jag fiskar mest på sydkusten och alltför ofta känns den korta spölängden begränsande när man drillar. Det är därför som jag i en annan tråd jagar ett lite längre spö till samma sorts fiske. Jag kör som regel med tafs av fc och då är det också skönare med längre spö. (Vevar aldrig in tafsen)
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                      Jag gillar det lätta fisket och har smugit runt en hel del med sexfots ul-spö och lätta drag. Men jag fiskar mest på sydkusten och alltför ofta känns den korta spölängden begränsande när man drillar.
                      På vilket sätt blir den kortare klingan begränsande? Har själv alltid gillat lite längre spön vid drillning då spöt dämpar knyckar bättre, men tycker kontakten med fisken blir lite bättre med kortare spön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 815 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B