Doftmedel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Doftmedel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Doftmedel

Doftmedel på dragen, är det något att ha? Funkar det verkligen? Ökar egentligen antalet hugg som de påstår?
    Känns lite tveksamt och smått överdrivet. Men jag har kanske fel?

Någon som brukar använda doftmedel på sina drag och märker någon skillnad?

Jag brukar inte använda det men använde det innan vid kustspinn. Det är svårt att säga om just det doftmedlet gav så mycket mer landade fiskar.
    Rent logisk sett borde det vara en fördel att reta ännu ett av fiskens sinnen. Kanske ett ess i rockärmen de dagar fisken är svårflörtad?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har använt ett doftmedel från BioEdge, ser ut som ett limstift. Det har använts vid vertikal efter gös, dropshot efter abborre och jerk/spinn efter gädda. Jag kan inte påstå att jag märkt någon nämnvärd skillnad någon gång.
      Men i teorin borde det helt klart vara en fördel. Dessvärre kan inte mina praktiska erfarenheter bekräfta den teorin.

Kommentera

Har testat doftmedel, såg ut som en deostick typ, vet inte vad det var för märke. Märkte inte att det högg mer än utan och det lämnade dessutom en fet yta på dragen som man var tvungen att gnugga bort då det drog åt sig smuts.
        Nej tack till allt det jobbet, hade det huggit hela tiden dock så visst

Kommentera

Låter med andra ord som det är en relativt onödig produkt.

I teorin borde det ju vara en fördel. Men i praktiken tycks det med andra ord inte spela någon större roll.

Kommentera

Jag och barabajare har diskuterat detta varje gång vi är ute. Vet inte vart han köpte sitt doftmedel. Det luktar iaf som matlagning Det vi har märkt med 2 tillfällen vid tex gäddfiske är. 4" relaxjiggar gäddorna tog dem längst ut på läppen satt krokarna på 4 gäddor. vi smetade på doftmedel. Då tog de mycket bättre hårdare hugg och krokarna sätt längre in.

Även vid abborre när det e lite segt så drar vi på doften då märker vi en liten ökning i antalet som vill vara med och lattja.

Kommentera

Jag använder doftmedel på jiggarna vid pelagiskt gösfiske och vissa dagar verkar det inte spela nån roll om man har det eller inte, men ganska ofta märker man stor skillnad om man har diftmedel på. Skulle faktiskt inte åka utan!

Kommentera

Jag hade små snabba hugg som inte gick att kroka vid gäddfiske med tail i en svinkall vårvik, när jag smort in gummistjärten med doftmedel med smak av strömming fick jag genast ett tydligare hugg som gick att kroka på. Gäddan vägde strax under 7kg och var min enda den dagen om jag inte missminner mig, nackdelen med doftmedlet är att betets stjärt blir klibbig och kan trassla ihop sig.
                gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

jag köpte på mig lite sån där doft skit förra året och har sällan använt det.
                  har trigger X gel och bombix spray.

trigger X skiten är kletig och jiggarna blir bara geggiga.
                  bombix sprayen luktar... jadu, pest.

funkar dom då?
                  nja va ska man säga. riktigt jäkla tröga dagar så kan det kanske ha betydelse men jag tror mest att det blir en psykisk grej i fiskarens huvud.

fånga mer fisk med våran super bra spray, lätta stålar för tillverkaren då många går på sån där reklam. det gjorde ju iaf jag

jag skulle rekomendera en välldigt simpel sak som slår alla sånna där sprayer och gel prylar.

om du nu envisas att köra med jigg eller annan typ av artificiell bete, ta en dö betesfisk och gnugga in draget med den, eller skär en tunn liten strimma av betesfisken och fäst på draget.
                  det funkar, jag lovar.

Kommentera

Jag är absolut för gördetsjälv på alla vis, fram för mer hemmagjort och mindre köpt. Man skulle exempelvis kunna köra en strömming i mixern med en olja som behåller sin smidighet även i kylan om man vill kunna applicera smeten på sjön. Annars kan man hoppa över oljan och lägga beten i strömmingsmoset över natten innan fisket. Jag tror doftmedel kan spela större roll om ens beten kontaminerats med dofter som fisken kan skygga för, exempelvis: tobak, bensin m.m.

Använd huvudet istället för plånboken så lovar jag att lyckan kommer kännas större ;-)

// Anders
                    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 774 visningar