Aborrjerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aborrjerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aborrjerk

Hejsan!

Jag har köpt en lätt jerkbaitset som består av : Slider 60, Shimano Callisto + ca 0.20 mm Powerpro lina. Så nu har jag tänkt handla in lite Jerkisar till aborrjerket och undrar vilka era favoriter är, Namn , Färg ? Jag har fått upp ögonen för Heddonspook , Super spooken , och några små popper som jag inte kommer ihåg namnen på....Och vad tycker ni man ska köra för tafs till Aborrjerkning ? Det finns en stor risk för gäddor så tafs är ett måste.

Mvh Gurra
    bf

Du har bra abborjerkisar och poppers där. Och fler finns såklart. Typ Spit-n-Image o andra godsaker. bara att leta upp o välja o vraka.
    har även fått stor borre på ett bete som Poetail, men där missar man många eftersom det betet bara har en bukkrok och lämpar sig mer för stormunnade gäddor.

I min hand håller jag annars ett prov på ett nytt 9 cm sjunkande abbor/gös/havsöring/gäddjerk som kommer ut senare i år. Provade gången på det lite snabbt igår i en ränna i isen, och måste säga att det är ett litet superbete som kommer skörda i sommar. Så det är något att se fram emot. I varje fall jag blev djupt förälskad i detta bete.

Tafs är mycket viktigt då även gäddan gillar dom här små betena. Gör en liten tunn lätt sak som inte påverkar betenas rörelse så mycket. Små beten är lite känsligare än stora för sådant.

Kommentera

PA: Hur fiskar ace-Tweaky'n? ...som att jerka en vicke eller mer sida-sida? Den verkar ju shysst till nämda fisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
        I min hand håller jag annars ett prov på ett nytt 9 cm sjunkande abbor/gös/havsöring/gäddjerk som kommer ut senare i år. Provade gången på det lite snabbt igår i en ränna i isen, och måste säga att det är ett litet superbete som kommer skörda i sommar. Så det är något att se fram emot. I varje fall jag blev djupt förälskad i detta bete.

.
        Vad är det för nått du har fått prov på? *nyfiken*

Kommentera

kör en tafs så mjuk osm möjligt om du ska fiska med lättare beten än super spooken. Jag själv kör med Canelle supratress 8kg's eller surflon 20lb. Knytbara, smidiga och mkt slitstarka som inte heller kinkar.
          Men en mkt viktig detalj är att inte ha lekande på beteslåset till tafsen, lekande till haken skapar en gångjränseffekt som gör att när du jerkar in betet så viker sig lekandet ner under buken på jerken och den hakar lätt tag i den främre kroken som i sin tur har till följd en upphakad jerk.
          På borre kommer du få mer på det som går i ytan än det som går under ytan i sommar, samt att du kommer höjja snittvikten på abborrarna radikalt, ha't så skojj
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Tweaky´n funkar kalas..Lite som en liten pig ungefär. Men samtidigt som den far i oregelbunden side-to-side rörelse, så rör den sig lite upp o ner lite i vattenlagren också. Så jag skulle snarare kalla den en "Mini-Dikkop" i aktionen. Tok-bete alltså..
            Inte världen enklaste bete att fiska med då den kräver en snabb bestämd teknik med mycket korta rappa jerks för att få rätt rörelse, och den fiskas bäst snabbt med små pauser emellanåt. Men många har fått bra med fisk på den även om den inte varit någon superskördare.
            Som många "outsiderbeten" har den dock några trogna fans..
            Tror jag tog fram den några år för tidigt innan folk varit mogna för den, faktiskt. Var ju först förra året som abborr-jerkandet började komma igång på allvar mycket tack vara den gode Push Up, som trots sin otäcka barnskrämmaruppsyn är en mycket duktig och bra grabb..

Nya betet är en hemlis än så länge..Allt jag vill säga är 9 cm..Slow sink..Lite tillplattad design..28 gram..Och en grym gång...:o)

Väntar även på ett prov på en liten mini-toppie som Aad håller på med. En liten sak med bara en krok i bak. Han säger själv att den funkar skitbra, så vi får välan se om det är något för oss här hemma i Svedala. Men med tanke på hans andra betens grymma fångstkvalitéer så lär den nog bli tok-giftig den med..

Kommentera

Puss på dig PA:o)
              Idiotbeten låter skitkul, en sån vill jag ha. Har kört lite idiotjerkar i form av optimum Cirkling Jerk, där snackar vi idiotjerk, även den där attitude ormen är ju en idiotjerk, far åt alla möjliga håll förutom dit man själv tror....såna är askul, inte ämnade för stora gäddor, men i en lite mindre storlek skulle de få alla abborrar som galna.
              Men för att hålla oss till dem som känner för att i all enkelhet testa på ytfiskejerkandet på borre och gädda så rekomenderar jag varmt Super Spooken det är ett KANONbra bete för alla nybörjare som proffs osv.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

abbore jerkar från fiskefebernr 2 2004

hejsan hej hallå!!!

har testat lite av de som rekomenderades i fiske feber nr 2 2004 och jag kan rekomenderar rapala skitter walk... i grå eller guldfärgad ... man kastar jäkligt långt det går bra och abboren och gäddan är helt tokiga i det .... ett tag fiskade vi bara med dessa i sommras och vi gick aldrig fisklösa hem .... jivetvis c&r
                Bifogade filer
                www.rixman.se
                http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                http://www.miekofishing.se

Kommentera

P-U; Då skulle du absolut gilla Mann´s Tailchaser. Fick en av en polare från Waxholm som tagit bra med borre på den. Här pratar vi tok-bete "en masse"..

Kommentera

Push-up Skulle man kunna få några namn på beten du rekomenderar så man kan kolla upp dom ? Du är ju experten på de här me abborr jerk... det skulle iaf va jätte snäll av dig
                    Och nån som vet

Mvh Gurra
                    bf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 982 visningar