Jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Personligen så får jag fler gäddor när jag kör med ex. buster jerk på haspelspöt istället för på jerkspöt av någon anledning. Men andra beten som kräver snärtigare ryck går inte så bra att fiska med haspel dels för att spöt fjädrar mer, dels för att vissa haspelrullar har ett litet glapp till stoppet och så är ju oftast jerkbeten för tunga för "vanliga" spön.

Kommentera

Små lätta jerkbaits kör man enkelt med haspel, tunga beten med multirulle. Personligen tycker jag kast-tekniken med haspel ofta gör att en wobbler (även jerkbaits) häktar sig och man blir irriterad.
      Ska du köra tunga jerkbaits på haspel så krävs riktigt bra skinn på pekfingret, linan skär snart sönder en blöt-kall fingertopp.
      Sommarens abborrfiske med yt-jerkar är perfekt på ett haspelspö, vem vill stå och dänga med en multirulle en stilla fin sommarkväll när största fisken väger kilot?!

Var öppen för allt, testa, alla situtioner kräver sin stil. Det finns inget fel så länge man fångar fisk!

I'm homemade
      ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Jag tycker att jerkar som slider, topper, walk the dog beten och buster jerk(den mindre modellen) går bra att använda till haspeljerkningen. Andra beten som exempelvis pig har jag inte lyckats få någon vettig gång på. Men det kanske beror mer på mig än på utrustningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 986 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B