brax och sutare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

brax och sutare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

blir arg när man läser grabbar! ezox vill ha tipps till sutar / braxen mete med larm.... har ni inga tipps skit i och skriv, istället för att tjata om q tip och flöte!

är själv sugen på att meta med larm då det blir segt att sitta och glo på en topp i ngra nätter..så dela med er av det ni har att ge.
    (=

Kommentera

Varför blir ni "sura" på varandra?

Att vara ung och "nybörjare" på fiske kan inte vara lätt eftersom man då inte har egna erfarenheter att bygga sina teorier kring. Då måste man läsa sig till sin kunskap eller fiska med någon som visar en hur man gör. Med tanke på vad som som skrivs i tidningar och böcker är det inte konstigt om man vill testa att fiska med larm. Det tas många stora fiskar med hjälp av elektroniska larm, det råder det ingen tvekan om. Jag är däremot övertygad om att larm inte alltid är den bästa metoden eftersom den metoden har en tendens att göra fisket väldigt passivt. Man kastar ut för att sedan vänta ut fisken, förr eller senare kommer en fisk att hitta betet. (Alla larmfiskare fiskar inte passivt, men jag tror att flertalet gör det)

Som tips till nybörjare, eller för all del lite mer erfarna fiskare också, skulle jag vilja ge rådet att TÄNKA. Hur ska du fiska, efter vad, var någonstans, hur länge etc. Kan du motivera för dig själv VARFÖR du ska ha larm och inte swingtip så räcker det (t ex som någon skrev att fiska flera dygn i sträck, eller på natten). Du behöver inte förklara för andra. VARFÖR ska jag ha boilies som bete och inte mask som är ett mycket bättre bete för braxen? Jo småfisken kommer att plåga mig och äta upp min mask därför måste jag ha boilies.

Kan du motivera dina val på detta sätt är det bara att köra på och lita på dig själv och dina metoder. Med mer erfarenhet kommer du att komma på att vissa saker fungerar bättre, andra sämre och nästa gång du ställer dina frågor kommer du att ha andra svar.

För att avsluta detta långa inlägg kan jag bara konstatera att många av de tidigare inläggen i denna tråd handlar om att man dragit olika slutsatser (kanske beroende på att man kommit olika långt i sin utveckling som fiskare), och att ni säkert har rätt. Var och en på sitt lilla vis. Fast jag vet ju att mina teorier och mina metoder är de bästa...
      Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

hur orkar ni gagga ?

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos
          Fiske handlar om att trivas. Om man trivs med larm, så varför inte? Man ser ju mer av naturen då iaf. Själv föredrar jag ett flöte, även ifall jag ska fiska 4 dygn i sträck - det är faktiskt årets höjdpunkt för mig att sitta i en båt och vara så trött att jag nästan svimmar. Tillslut faller jag in i någon slags koma, där jag är helt avkopplad och samtidigt 100% fokuserad (konstigt tillstånd) - ibland halvsover jag, men vaknar direkt när flötet reser sig sakta lägger sig platt! Det negativa är alla konstiga saker jag ser längs vägarna när jag åker hem. Eller vad sägs om en tomte som står vid sidan av vägen och viftar på armarna? Den rackarn gömde sig i en vägkon med en blinkande lampa på när jag kom nära, dock...

Blir nog en FET WORD på den! Jag har fiskat sutare med både larm och flötmete. Visst, larmfiske är bekvämt. Man kan sitta o sutta på sin bira eller läsa sin moore tidning i väntan på nappet. Trivs man med det så visst. Jag fiskade larm efter sutare för att vattnet krävde det.
          Själv så föredrar jag flötmetet. Att höra naturen vakna och att se bubblorna komma närmare flötet en riktigt tidig junimorgon slår ingenting enligt mig. Men det är ju så klart min åsikt... Vad andra väljer och tycker bryr jag mig inte om! Ha en skön sutarsommar alla metefantaster! Det ska jag ha iaf

jerka

Kommentera

hur kan en sjö kräva larm jerka??
            UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
            minken.bloggsida.se/

Kommentera

jag tycker det beror på.. får man mycket fisk i vattnet så fiskar jag med flötmete.. kan det ta dagar mellan huggen och det är lite aktivitet i sjön så skulle jag satsa på larm.. men det är ju upp till var och en

Kommentera

Ursprungligen postat av minken
                hur kan en sjö kräva larm jerka??
                1. Få fiskar i sjön.

2. fult vatten. flötmete ska bedrivas i fina miljöer. Du vet vad jag talar om!

3. mainstream.

Kommentera

Hur blir det med hans tips han ville ha????
                  Fan vill han prova med larm så gör han det...vill han prova med swingtip så gör han det.
                  Alla e vi olika.... Jag bedriver larmfiske och jag e ingen Wannabejagahelasverigeruntspecimenhunter. Tycker det är smidigt. Kan sova när jag vill eller läsa en bok... Kan även flötmeta lite under tiden. Smidigt va?

Kommentera

hörru bengan varför får han inga tips av dej då som är larmmetare??
                    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Opps glömde det!!
                      1,75lb spö. Swimfeeder. Som bete går det fint med några fina daggmaskar.
                      Majs är ju inte heller fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 918 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76