Hälleflundra 2007 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälleflundra 2007

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

PB, http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=30973
    den vägde 315 kilo.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
      Skall också lägga krutet på djupare fiske nästa år. Av ett antal 100 tals flundror (ej fångade av mig, utan totalt) vid grundfiske på röst, så väger ingen över ca 80kg.
      Verkar som dom större går djupare? Laddat rullarna med 0,23 power pro, för att kunna hålla botten på djupet med mänskliga vikter (trots att jag tidigare på forum påstått att du BBRF, var fel ute med 0,20)

Jiggarna har numera stingerkrok, en trekrok 3/0 på en bit 1mm nylon som sätts i jiggens ögla. Av 15-16flundror som vi fick på 5dagar på röst i somras fångades ca 1/3 på jigg, resten på sill. Av de jiggfångade satt endast en på enkelkroken. Högg när vi terroriserades av ett småtorskstimm, kompisen krokade aldrig, utan var bara tvungen att veva upp när den förmodade torsken krokat sig själv, visade sig vara en 4kgs flundra..
      Personligen är jag övertygad om att om fler satsade på djupfiske t ex utanför Söröya där det finns lämpliga bottnar relativt nära land så skulle rekordet kunna slås...Mer krok i vattnet = större fisk..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Flundran.. en fantastisk fisk i våra vatten dvs Norge var försiktig i fisket av den men dock yrkesfiskarna har bedrivit backefiske efter den åtsklilligt lång tid och än är den inte utrotad men som sagt högst på näringskedjan också den mest lättstörda finns inte så många visst vore den en dröm på krok en riktig upplevelse definitivt!
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tror man skall lägga mesta fisket några meter ovanför botten. På botten blir det trakaserat innan flundrorna hittar det om man fiskar i fisktäta vatten?
          Snabbt och aggresivt fiske, då man bara sänker ner ibland för att känna var man har botten, därimellan aktivt arbete med betet 5-10m över botten?

Missade 3flundror i sommras på frilina 16/0 cirkelkrok (man hoppas ju på de stora.. med levande 1kg sej. Flundrorna som högg var för små för att få in bete och krok i munnen innan vi sträckte upp. Dock riktigt vandringslaxhugg så det skrek i rullen. I vilket fall så fiskade sejarna högst ngn meter under ytan över ca 20m djup. Hade sejen på släp, medan vi driftade med sill och jigg på botten.. Det är aktiva rovfiskar.

Garys tog grunt, men det var djupt vatten runtomkring.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
            Tror man skall lägga mesta fisket några meter ovanför botten. På botten blir det trakaserat innan flundrorna hittar det om man fiskar i fisktäta vatten?
            Snabbt och aggresivt fiske, då man bara sänker ner ibland för att känna var man har botten, därimellan aktivt arbete med betet 5-10m över botten?

Missade 3flundror i sommras på frilina 16/0 cirkelkrok (man hoppas ju på de stora.. med levande 1kg sej. Flundrorna som högg var för små för att få in bete och krok i munnen innan vi sträckte upp. Dock riktigt vandringslaxhugg så det skrek i rullen. I vilket fall så fiskade sejarna högst ngn meter under ytan över ca 20m djup. Hade sejen på släp, medan vi driftade med sill och jigg på botten.. Det är aktiva rovfiskar.

Garys tog grunt, men det var djupt vatten runtomkring.

Det är säkert rätt metod för att slippa lubben, fast räkna med att storuern som också kan gå en bit upp klipper en kilossej, i o f s hyfsad bifångst..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tack, och framförallt tack till er som bidragit med era egna upplevelser!

Syftet med tråden är som sagt att göra väntan på nästa år mer uthärdlig samt att dela med sig av erfarenheter, lärdomar och iakttagelse vad gäller sportfiske efter hälleflundra och här är inget bidrag för litet.

Har du fångat en enda flundra i år, eller varit med i en båt där det fångades flundra – tala om det och skriv gärna lite om hur fångsten/erna skedde. Ju mer detaljer, desto roligare tycker jag och alltid kan man lära sig någonting. Så kom igen nu – dela med er!

/DaButt

Kommentera

Hälleflundra Röst -07

Jag fick min hälleflundra söder om Röst (nilspersa skallen). Vi fiskade efter torsk på 50-60 m djup.Jag fiskade med röd/gul shadjigg 23 cm (wiggler), när jag varit vid botten ett tag var det dags att hitta på nått,jag bestämde mig för att fiska högre upp i vattnet typ på 20 m djup. Vevade på rätt snabbt för att ta mig upp, kompisen bredvid mig och jag hade korsat våra linor, eftersom han hade fisk på så stannade jag helt någon sekund och tog mitt spö över hans för att inte riskera hans fisk med linbrott eller större trassel. Det var nog det som var melodin för mitt hugg. Förmodligen hade jag flundran efter jiggen på väg upp, när jag gjorde stoppet så kom hugget.Det blev en skön fight med härligt spöböj, första rusningen kom när den var kanske 3 meter från ytan.Tillbaks mot botten, sen var det bara att börja om. Upp kom den och efter 2 gaffnings försök låg den i båten. 28,3 kg vägde den. Gul/röd 23 cm jigg, 200 grams skalle, 0,21 whiplash pro, 20 lb spö och Ambassadeur 7000 classic var utrustningen. Kan det inte vara Maj/Juni -08 snart, för då är det dags igen. Robban

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                129 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                322 visningar
                0 gillar