20 kg's torskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

20 kg's torskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 20 kg's torskar

Om man kollar på Nordic-Sea-Angling.com så står där en hel del fiskerapporter och de tar massvis med torskar mellan 15-25 kg (ibland större)
    Men där kan ju inte finnas hur många som hellst?
    Havet kan ju inte hålla hur många 20 kg's torskar som hells jag menar det tar ju tid för en torsk att bli uppåt 20 kg och så många som det hivas upp där så borde de ta slut någon gång eller?

Ær en mkt stark førespråkare før C&R, men i det fallet tror jag inte sportfisket har någon som helst betydelse? Om man ser till hur mycket 20kgs torsk som fångas vid yrkesfiske, så ær delen fångad av sportfiskare faktiskt bara en liten droppe i ett stort hav.
    Mængden stor fisk i nord norge måste upplevas før att man ska førstå mængden i vissa områden..
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

hehe ok

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
        Om man kollar på Nordic-Sea-Angling.com så står där en hel del fiskerapporter och de tar massvis med torskar mellan 15-25 kg (ibland större)
        Men där kan ju inte finnas hur många som hellst?
        Havet kan ju inte hålla hur många 20 kg's torskar som hells jag menar det tar ju tid för en torsk att bli uppåt 20 kg och så många som det hivas upp där så borde de ta slut någon gång eller?
        Klart det inte finns hur många som helst men som David påpekade står sportfisket för en bråkdel av vad yrkesfiskarna tar upp. Vidare så rör ju sig torsken över stora områden och är inte lika stationär som t ex havskatt och rödspätta. Havskattbeståndet kan helt klart påverkas av ohämmat spöfiske, dock, själv försöker jag om det går sätta tillbaks all torsk över 10 kg, dom är dessutom sämre matfisk än mindre exemplar.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

T.o.m på naturskyddföreningens lista över vilken fisk som kan ätas med gott samvete finns spöfångad nordnorsk torsk med.
          Gädda & Jäger
          www.gaddajager.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Krumelur Visa inlägg
            T.o.m på naturskyddföreningens lista över vilken fisk som kan ätas med gott samvete finns spöfångad nordnorsk med.
            word

Kommentera

jag vet skräckhistorier...

Jag har en "före" detta bekant som med sina kompisar åker upp till Norra Norge,
              och bedriver ett mindre yrkesfiske för att bekosta resan , de har med 2 st 200 liters frysboxar upp som de fyller med fiskfile , nu vet jag att det är en liten camp de åker till , men det som gör mej upprörd mest är att i år blev de erbjudna säljakt samt backefiske efter hälleflundra vilket de nappade på .
              detta tar jag HELT avstånd till och har försökt prata med killarna , men utan resultat fiske ska vara en njutning och inte en destruktiv jakt på så mycket fisk som möjligt..

jag vet inte vad campen heter men ska göra ett försök att ta reda på det !
              mvh Håkan
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33 Visa inlägg
                Jag har en "före" detta bekant som med sina kompisar åker upp till Norra Norge,
                och bedriver ett mindre yrkesfiske för att bekosta resan , de har med 2 st 200 liters frysboxar upp som de fyller med fiskfile , nu vet jag att det är en liten camp de åker till , men det som gör mej upprörd mest är att i år blev de erbjudna säljakt samt backefiske efter hälleflundra vilket de nappade på .
                detta tar jag HELT avstånd till och har försökt prata med killarna , men utan resultat fiske ska vara en njutning och inte en destruktiv jakt på så mycket fisk som möjligt..

jag vet inte vad campen heter men ska göra ett försök att ta reda på det !
                mvh Håkan
                Backefiske, vad är det? har sökt men hittar inget.
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Backefiske, vad är det? har sökt men hittar inget.

Tror att det är ungefär samma som långlinefiske, d v s Du lägger ut en lång lina varifrån det utgår ett antal mindre "linor", cirka 50-100 stycken från med varsin krok på vilka agnas med fiskfilé..
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

backfiske

stämmer bra BBRF . dessa slingor kan vara upp till 4-500 krok och fördelat på olika djup på samma lina
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    282 visningar
                    0 gillar