20 kg's torskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

20 kg's torskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

backefiske igen

backefiske är speciellt bra om man fiskar på ojämna bottnar där det inte går att ha effektivt fiske med nät och dyl .edit.
    sigpic

Kommentera

Förjävligt med backefiske ju, Låter inte så trevligt

Kommentera

fiske rent allmänt

det är ju så att när fisken minskar i antal så förfinas fiskemetoderna för inkomsterna ska hålla sig på en rimlig nivå (vad det nu är?) när ex torsken e slut så övergår fiskarna till andra arter och fiskemetoder vilket inte leder till en gynnsam framtid rent allmänt i havet , det handlar om att ta eget ansvar
        och respekt för ett hållbart fiske .och det gäller över allt !!
        sigpic

Kommentera

Om du går igenom fångststatistiken på Jimmys sida och jämför den med rapporterna så upptäcker du att det i fångststatistiken saknas massor av fisk. Det beror inte på att Jimmy skulle skrävla i sina rapporter utan att folk inte rapporterar in exakta vikter och inte bryr sig om att skriva upp sina fiskar i listorna. Viktgränsen för torsk i listan är 15 kg men resenärerna bryr sig inte om att rapportera då de fångar massor av fisk över denna vikt. Det finns helt enkelt så mycket stor torsk att de blir mätta på det och då helt riktigt återutsätter en hel del av fisken. Det är många torskar över 20 kg som blivit återutsatta utan vägning...
          Det finns enorma mängder fisk i nordnorge men det betyder ju inte att man ska vara fiskesvin för det. Det hade varit önskvärt om alla fiskecamper, precis som Jimmy, går ut och rekomenderar återutsättning av fisken. Det är ju faktiskt pga av att bl.a. tyska men också svenska fisketurister tjänat pengar på sin semester och kommit upp med stora frysboxar och asat hem hundratals kilo fiskfilé, som Norska staten införde utförselkvoten på fisk.
          Några puckon förstör för många. Det diskuteras ju nu också i Norska regeringen om att införa rapporteringstvång för all ilandförd fisk. Ett helt omöjligt merarbete för alla fiskecampsägare. Går det förslaget igenom är det säkert många som kommer att avveckla sin verksamhet. Norge må vara sista kommuniststaten som inte ser sitt eget bästa när de hackar på fisketurismen men det beror ju helt och hållet på missbruk från en del sylthuven. Tack för det!
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hur är det i sundet med utländska fiskare? Kommer ju busslaster med tyskar till bl.a Helsingborg,på dom svenska båtarna kan väl skepparna se till att det rek. minimåttet hålls. Men tror det var förra året som två stora tyska turbåtar låg där och fiskade några veckor, undrar vad dom tog upp?
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Om det är tyskar eller svenskar som fiskar från de svenska turbåtarna gör ju ingen skillnad.
              När det gäller de tyska turbåtarna så har jag också sett dem här en del. De brukar komma under hösten till sillfisket och vara kvar under vinterfisket. Kan inte påminna mig om att jag sett dem under sommaren. Kanske är de på södra Öresund då. Men det jag sett av dem tyder på att det knappast är några duktiga skeppare på de båtarna. Jag tror Lilla My är mer ett hot mot torskbeståndet i Sundet än en sådan turbåt...
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                Om du går igenom fångststatistiken på Jimmys sida och jämför den med rapporterna så upptäcker du att det i fångststatistiken saknas massor av fisk. Det beror inte på att Jimmy skulle skrävla i sina rapporter utan att folk inte rapporterar in exakta vikter och inte bryr sig om att skriva upp sina fiskar i listorna. Viktgränsen för torsk i listan är 15 kg men resenärerna bryr sig inte om att rapportera då de fångar massor av fisk över denna vikt. Det finns helt enkelt så mycket stor torsk att de blir mätta på det och då helt riktigt återutsätter en hel del av fisken. Det är många torskar över 20 kg som blivit återutsatta utan vägning...
                Det finns enorma mängder fisk i nordnorge men det betyder ju inte att man ska vara fiskesvin för det. Det hade varit önskvärt om alla fiskecamper, precis som Jimmy, går ut och rekomenderar återutsättning av fisken. Det är ju faktiskt pga av att bl.a. tyska men också svenska fisketurister tjänat pengar på sin semester och kommit upp med stora frysboxar och asat hem hundratals kilo fiskfilé, som Norska staten införde utförselkvoten på fisk.
                Några puckon förstör för många. Det diskuteras ju nu också i Norska regeringen om att införa rapporteringstvång för all ilandförd fisk. Ett helt omöjligt merarbete för alla fiskecampsägare. Går det förslaget igenom är det säkert många som kommer att avveckla sin verksamhet. Norge må vara sista kommuniststaten som inte ser sitt eget bästa när de hackar på fisketurismen men det beror ju helt och hållet på missbruk från en del sylthuven. Tack för det!
                Fisketuristerna kommer ändå, det är min slutsats, sen är väl tillsynen av sportfiskare lite sisådär, alla som kör båt i Norge skall t.ex ha skepparexamen. På WW i Röst har dom ett frivilligt 1meters gräns (60cm är officiella) på hällis, som hålls hårt på. Jo, spöfiske kan vara riktigt effektivt, så även spöfiske ger utslag i fiskebestånden.
                Senast ändrad av Alessandro; 2007-10-13, 16:46.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  Fisketuristerna kommer ändå, det är min slutsats, sen är väl tillsynen av sportfiskare lite sisådär, alla som kör båt i Norge skall t.ex ha skepparexamen. På WW i Röst har dom ett frivilligt 1meters gräns (60cm är officiella) på hällis, som hålls hårt på. Jo, spöfiske kan vara riktigt effektivt, så även spöfiske ger utslag i fiskebestånden.

Skepparexamen i norge är väl inget krav för utlänningar har jag för mig att jag läste, men det kommer att bli. Skälet var att turismen inte skulle dyka i botten.

Men jag kan ha fel.
                  Ola

Kommentera

Norge har ju nu infört en utförselkvot på max 15 kg fisk ur landet, det är väl inte så konstigt med tanke på sådan idioti som du beskriver ! jag vet att det tyvärr förekommer i väldigt stor utsträckning att frysar förs med för att fyllas med fiskfile ! det är dom vi har att tacka för 15-kilos gränsen !

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                      Skepparexamen i norge är väl inget krav för utlänningar har jag för mig att jag läste, men det kommer att bli. Skälet var att turismen inte skulle dyka i botten.

Men jag kan ha fel.
                      Med skepparexamen menas väl det som populärt kallas "förarbevis"? Ser inget märkligt med att kräva förarbevis för att få köra hyrbåt..Klarar man inte av att fixa något så tämligen enkelt som basal navigationskunskap har man inte på havet att göra.
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      100 visningar