Tyngre flugor, kastteknik och rätt material.? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyngre flugor, kastteknik och rätt material.?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tyngre flugor, kastteknik och rätt material.?

Vad gör jag för fel?

När jag kastar med torrfluga är allting frid och fröjd, Får fina linbågar och acceptabel kastlängd.

Men när jag väl sätter på en lite tyngre fluga går allt åt skogen. Får varken till en ordentlig linbåge eller kastlängd, plus ökad risk för att sätta kroken i huden, speciellt om tafsen är lång. Blir oxo helt trött i kast-armen.

Har tre olika spön, klass #5/6, #6, #7 (samtliga mediumfast). Två olika linklasser WF flyt #6 och WF intermediate #8.

Vart ligger felet? Först och främst tänker jag på kasttekniken, (som annars funkar med torrfluga), därefter tafsmaterialet. Sist linklass.

Tacksam för tips och råd,

Kan vara så att du kör för stor rörelse. Rörelsen ska vara 11 till 1 och ska vara en bestämd snärt/stopp spötoppen ska föras i en rak linje. Sen är det viktigt med timingen i bakåtkastet också. Följ flugan med blicken för att få rätt timing. Linan ska räta ut sig från linbågen innan det är dags att ladda framåtkastet.

Kommentera

problemet då du kastar med förtyngda nymfer osv, är att dom har en högre densitet, mindre luftmotstånd. Så tex om du börjar framkastet lite tidigt, kommer nymfen att gå ner djupare pga den nedåtgående kraften i vändningen, och möjligen svepa förbi ditt huvud, eller träffa klingan..
      Rådet är att kasta lite lugnare.. vänta lite längre i bakkastet så att tafsen hinner sträcka ut, plus att du har en något längre "upphämtningssträcka"..
      Det borde fixa problemet..

Kommentera

Som Trutta säger. Det gäller att våga vänta ut kasten ordentligt och korta ner tafsen.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Då får jag helt enkelt gå ut och träna. Är inte så duktig att titta bakåt när jag kasttränar. Får se till att göra det oftare.

Någon som känner till en pedagogisk hemsida eller youtube klipp som kan rekommenderas gällande kastteknik?

Kommentera

Ursprungligen postat av H.Al Visa inlägg
            Då får jag helt enkelt gå ut och träna. Är inte så duktig att titta bakåt när jag kasttränar. Får se till att göra det oftare.

Någon som känner till en pedagogisk hemsida eller youtube klipp som kan rekommenderas gällande kastteknik?
            GA gjorde en undervisningsfilm för sportfiskarna som heter "Bättre flugfiske", Den kan vara ide' att spana in.. Har brukat den som del av undervisningsmaterial under mina kurser..finns att ladda på det vanliga stället..
            Ofta så känner man då linan vänder i bakkastet, speciellt då du har en tung nymf, så det kan du säkerligen öva på, så slipper du kolla bakåt hela tiden.
            Senast ändrad av truttakungen; 2012-09-05, 06:06. Anledning: glömsk

Kommentera

Här är en You Tube kurs i 3 delar som är bra: http://www.youtube.com/watch?v=kLfJBTctA4Q

Men annars vore det nog bättre om du hörde dig för med din lokala fiske klubb om de anordnar kurser?
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tycker bakåt tittandet är klart överskattat. Okej, om man är bland träd eller vänner och vänder men kolla bakåt varje gång är ju ingen höjdare och är väl inte bra för vare sig kast eller nacke. Tycker dessutom det är betydligt lättare att pricka rätt om ögonen är på målet.

Kommentera

Hej,

Det känns skönt att jag är inte ensam med mina brister gällande kastteknik med lite tyngre flugor!

Jag tycker som wadman att bakåt tittandet är lite överskattat. Det jag brukar göra är att jag tar en kompis som gisslan och han för rätta till rörelse från 11 till 1 och även tajmingen , dvs vänta tills tafsen sträcker sig, sen det är bara och öva.

Det jag håller på med och tränar just nu (när jag får tid över till det) är att få in dubbeldraget ordentligt. Jag har fått höra om att det kan hjälpa till en hel del när man ska kasta de lite tyngre flugorna.

Häls /T
                  Senast ändrad av tonyex; 2012-09-06, 07:40.

Kommentera

Tills att man kan kasta ordentligt? Så bör man kolla över axeln i bak kastet. Har sett allt för många nybörjare som står och stirrar stint rakt fram och har inte en aning om hur linan / lin bågen ser ut bakom dem? Med div. missöden som följd. Sedan när man är van, då känner man ju i spöt när linan har sträckt ut så att man kan påbörja framkastet på ett säkrare sätt utan att allt för ofta behöva kika bakom sig.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-05, 20:50.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    194 visningar