Tyngre flugor, kastteknik och rätt material.? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyngre flugor, kastteknik och rätt material.?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sen en annan sak som har betydelse i orginalfrågeställningen: Knyck inte till då du startar kastet fram eller bak. Det ska vara en accelererande rörelse som slutar i ett tvärstopp i kastets ändlägen... vid en knyck så dippar spötoppen och ger upphov till de välkända tailingloops..

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Tills att man kan kasta ordentligt? Så bör man kolla över axeln i bak kastet. Har sett allt för många nybörjare som står och stirrar stint rakt fram och har inte en aning om hur linan / lin bågen ser ut bakom dem? Med div. missöden som följd. Sedan när man är van, då känner man ju i spöt när linan har sträckt ut så att man kan påbörja framkastet på ett säkrare sätt utan att allt för ofta behöva kika bakom sig.
      Har fått med mig några kompisar in i flugfisket i år och ingen av dem är bakåt tittare ( om inte situationen kräver det ). Är nog lika bra att lära sig "känna" när linan sträcker och laddar upp spöt redan från början. Risken finns väl att man annars får svårt att kasta utan att följa linan med blicken hela tiden. ( Är ju inte helt sällan man ser folk som både vrider kropp, kikar bakåt och dubbeldrar varenda kast de gör, oavsett kastlängd eller läge, vilket både sliter på lina och fysik) Går riktigt bra för dem och två flugar dessutom med lite tyngre grejjer efter gädda.

Kommentera

Focus framåt. tittar man bakåt i varje kast blir man obalanserad samt att spötoppen lätt får en oval bana. Själv dubbeldrar jag bara vid dom lite längre kasten....

Kommentera

Att kolla i bakkastet är ju för att man ska lära känna känslan när man har sträckt ut linan. Jag säger inte att man alltid ska göra det, men man bör göra det för att lära sig känna när linan är uträtad så det är dags att ladda framkastet. och när man väl kan känslan så kan man skippa att kolla bakåt.

Kommentera

Ursprungligen postat av carpenter Visa inlägg
            Focus framåt. tittar man bakåt i varje kast blir man obalanserad samt att spötoppen lätt får en oval bana. Själv dubbeldrar jag bara vid dom lite längre kasten....
            Om man börjar vingla när man kollar bak kastet? Då står du inte tillräckligt stadigt helt enkelt.

Dubbel drag, är nyttigt i motvind också.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
            8 svar
            541 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
            3 svar
            575 visningar
            0 gillar