Ursprungligen postat av Jock Scott
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett litet flug experiment.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggJa, en bra fluga är det helt klart. Sjöar som Kalvsjön, där fisken är mer selektiv är en kul utmaning helt klart. Önskar att det fanns fler sådana vatten inom lämpligt res avstånd här.
Kommentera
-
Låter som en mycket spännande sjö!
Intressant detta med att firren tar en viss fluga på ett visst ställe men inte längre bort.
Kan det vara så tror du ? Att just i området där firren gärna tar flugan, är det frekvent större kläckningar och i andra delar av vattnet är det mer sparsamt med insekten i fråga?
Man kan se detta med Fjädermyggen i Björka dammen. Att i en vik är det ofta stora kläckningar av myggan. Men i andra delar så är det mindre med dessa.
Tack för en trevlig och intressant läsning!Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-13, 19:39.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
Kan det vara så tror du ? Att just i området där firren gärna tar flugan, är det frekvent större kläckningar och i andra delar av vattnet är det mer sparsamt med insekten i fråga?
Man kan se detta med Fjädermyggen i Björka dammen. Att i en vik är det ofta stora kläckningar av myggan. Men i andra delar så är det mindre med dessa.
Kommentera
-
Väldigt intressant läsning Jock
Men har det någon gång hänt att du inte följt de flugorna du valde ut och satt på någon helt annan fluga på tafsen? eller du har lyckats hålla dig till de flugorna helt och hållet?
Ursäkta om det tagits upp tidigare i tråden för jag har inte läst genom varenda inlägg, men det skulle vara kul att höra hur det gått?.
Och i såfall vilken fluga har funkat bäst i Björka? eftersom jag antar att det är där har fiskat mest?.
Kommentera
-
Hej!
Nej, så vitt jag kan minnas iaf. så har ja hållit mig till dessa flugor. Ett par - 3 bom fisken har det ju trots allt blivit under resans gång. Men det är ju inte speciellt många gånger med tanke på alla de gånger jag fått fisk.
Jag är ju 10 Regnbågar upp nu + några små bågar på 5 - 6 hg som jag inte brytt mig om att räkna in eller fotografera.
Så rätt nöjd är jag ändå.
Från att jag tog den första firren ( den 2/6 ). Och ett tag framåt så gick torrfluge fisket som en dans. Enkelt flug val : #12 mojo nattsländan dag tid. Och kvälls tid # 14 svarta torrflugor.
Men sedan kom ju ett långvarigt chok med dåligt väder. Och sedan augusti värmen uppe på detta.Då började det ganska fort att bli knepigare. Och sedan dess, så har nästan bara torra Fjädermyggor # 16 och #14 och #16 Fjädermygg puppor på 0.16 tafs varit det enda som har fungerat något så när för mig iaf.
Ser fram emot en bit in i september då förhoppningsvis torr fluge fisket och nymf fisket blir mer normalt igen.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-15, 23:34.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Måste säga att det är bra jobbat Jock!!
Jag tror nog att jag själv inte hade klarat det och satt på något annat på tafsen om det inte högg, men precis som allt annat så handlar fiske om att man ska tro på vad man gör och tro på den flugan som sitter på tafsen. Nu vet jag inte om det bara är jag men skulle tro att det finns fler som gör som jag. Låt oss säga att man 60 olika sorters flugor med sig så brukar det alltid bli samma 7-10 flugor som nästan alltid sitter på tafsen, men man envisas ändå med att ha med alla flugorna man har "om att i fall" men dom bara ligger i flugasken, för det känns liksom bra att ha dom med sig.
Man borde kanske bli bättre på att variera sina flugval lite mer?
Men jag antar väl att man vill köra på det säkra kortet och sätta på den fluga man fångat mest fisk med? !!
Jag längtar också till den underbara hösten då det mesta fiske blir bättre
Kommentera
-
Jag fick bita ihop i början och tvinga mig självt att lämna de andra knök fulla askarna hemma. Men när jag såg att det funkade med en, enda bantad kollektion så började jag att tro på hela projektet mer och mer. Och skär skådar jag mina tidigare flug val? Så blev det precis som du säger.....Man hade några " säkra kort" som man hela tiden återvände till. Jag började tillslut ifrågasätta vad jag skulle med alla de här flugorna som bara låg oanvända i asken? Men det var ju så att det var lätt att fega ur och tycka att de var " bra att ha flugor" som man inte riktigt vågade lämna hemma.
Det är ju en slags förbannelse att ha allt för många flugor. Och binder man självt? Ja, då blir man lätt en Ekorre som samlar på hög. Man läser artiklar och tänder till på något nytt mönster som kan vara den där flugan som ger en rekord firren eller fungerar nästan jämt. Och phuiii! There goes another one.
Jag längtar också till när träden börjar skifta färg. Och luften får ett friskt, kyligt anslag. Och vattnet är tillräckligt svalt för att fisken ska vara riktigt aktiv igen.
Tack!Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-17, 00:53.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
283 visningar
0 gillar