Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båge nr. 14 upp. På ynkliga 0.8 kg. Den var en riktig fighter trots allt. Och var en av de endast 2 st firrar som totalt kom upp på land i dag. Tog min på en svart Fjädermygg puppa # 16. Den 2:a firren togs av en kille på en torr Fjädermygga.

Hade även ett par andra firrar som kom och kikade på puppan. Men ändrade sig tydligen i sista ögonblicket.

Vakade på rätt bra under eftermiddagen. Men kvälls fisket var kass. Mycket få vak syntes i skymningen på den spegel blanka vatten ytan. Och ingen fisk ville kolla in mina flugor. Jag var nämligen ensam vid dammen de 2 sista timmarna.

Annars en trevlig höst dag och en mycket vacker kväll! Men det märks verkligen att det är höst. Och då menar jag inte bara att träd och buskar skiftar färg. Framåt kvällen är fingrarna ganska stela av kylan och det går trögt att knyta på flugorna.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-10, 19:01.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• men de va en fin fisk

snart är det dags för summering av exprimentet, tror att de flesta flugfiskare lider av detta fenomen att man har massa askar proppade med flugor och inte ens 3/4 får komma i vattnet under säsongen.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Tänkte stänga experimentet efter nästa torsdags fiske. Sedan börjar det snart bli dags för sjunk lina och streamer ( ryser lätt ) misstänker jag.

Men det är mycket intressant att se hur många fiskar man har tagit under denna tid på Fjädermygg imitationer och Fjädermygg puppa i förhållande till andra flugor. Inte för att jag tänker bli "mygg fiskare" på hel tid, men ändå.

Jo, den firren höll äkta Björka damm kvalitet den med.

Ska jag sammanfatta säsongen så här långt? Då var april och halva maj de absolut roligaste månaderna. Sedan har ju den kassa sommaren mer eller mindre lagt locket på för ett framgångsrikt fiske. Nu börjar fisket verka att repa sig igen sedan de 2 senaste veckorna.

Ja du! Undrar ur mycket flugor som bara har legat i askarna utan att användas de senaste åren? Är nog åtskilliga fulla askar om man skulle räkna ihop dem?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-11, 20:52.

Kommentera

• Nu har jag lagt ned detta experiment. Blev ingen 15:e båge på de flugorna som jag hade hoppats på innan jag lade av. Men fick en hyfsad båge på litet över kilot, och hade ett par nafs på en liten mini variant av Prince nymfen på krok 14. Hade en vacker och trevlig höst fiske dag ihop med fiske kompisen Jadu78 här på forumet.

Skönt att notera att man fortfarande kan fiska med flyt lina de dagar då ytvattnet värms upp litet av solen och fisken blir intresserad av Fjäder mygg och kläckande Nattsländor.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-19, 09:57.

Kommentera

• kommer det någon form av sammafattning av experimentet ? Typ vilka flugor som saknades vad skulle man ha tänkt på, vad behöver kompleteras. Tänkte det kanske är intressant för alla nybörjare som stirrar sig blint på alla flugor på flugor.se som ex. och köper flugor hej vilt bara för att det ser bra ut.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Bra att du påminde mig.

Ja, sammanfattningsvis kan man ju säga att torra Fjädermyggor och imitationer av Fjädermyggans puppa ska man alltid ha i asken. Tänk bara på att Myggorna är litet större på våren = #14.

Om ni läser igen mina rapporter från experimentet? Så framgår det tydligt att de fångar fisk även när det är riktigt varmt på sommaren och fisken är trög.

Mojo nattsländan eller dylik, torr Nattslände imitation ska man heller inte vara utan i asken liksom en svart torrfluga # 14 och # 16 som Black Gnat eller en svart Klinkhammer t.ex. Och så Haröre nymfen ( # 12, 14 och 16 ), även om den inte kom så mycket till användning just under detta experiment är den en "måste fluga" som oftast är ruskigt effektiv.

Dessa flugor bygger en solid bas för vilket flug sortiment som helst. Sedan så bör man ju helst ha litet land insekter = Getingar, Harkrankar, Myror och Skalbaggar för höst fisket och någon torr Sjösand slända imitation och dito nymf dessutom för kläckningarna i maj och en liten bit in i juni + streamers för det sena höst och tidiga vår fisket på sjunk lina för att vara på den någorlunda säkra sidan.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-26, 17:39.

Kommentera

• Nu åker torrfluge asken och flyt linan upp på hyllan. - 5C i natt och fortfarande under nollan här när jag skriver detta. Och så ska det fortsätta under helgen och större delen av den kommande veckan enligt SMHI, med en max dag temp i luften på 7 C+ och minus grader på nätterna. Tror inte någon av de vingade insekterna med undantag för litet Fjäder mygg ev. som är igång efter ett par sådana här nätter i följd. Trist att konstatera att så är fallet. Blir till att ta fram sjunk linan och köra nymf och streamer tills att säsongen definitivt är över.

Edit. Nu har jag dammat och polerat flugbindare sekretären med möbel polish så att den glänser, och sorterat litet material iaf. Redo för framtida flug bindar sessioner.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-27, 12:02.

Kommentera

• Brukar du fiska någott med e 12 an. den har jagg fått flera öringar på. men det var en e 12a med mörk kropp och ganska stor krok

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  146 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X