Dubbelmontage Suzuki - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelmontage Suzuki

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

MCB
    Hur menar du nu, att man inte kan gasa max med en motor i taget och den andra avstängd?

Kommentera

Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg
      MCB
      Hur menar du nu, att man inte kan gasa max med en motor i taget och den andra avstängd?

Just så ja! Laddar du fullt med en motor och en propeller som är passad för 2 så lägger du dubbel belastning på den motorn vilket kan sluta illa.
      Ska du testa fram vilka proppar du ska ha måste du göra det på bägge motorerna samtidigt. Annars kommer det inte stämma när du kör 2.
      En motor i taget funkar i lågfart.
      Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
      www.solskensmetarna.se

Kommentera

Angående propellerna så ska jag ut och prova en motor i taget och se vem som beter sig "rätt" efter mina önskemål och sedan sätta på likadan propeller på den andra så att det blir samma stigning på båda propellerna.
        Så kan du inte göra. Läs vad jag skrev tidigare, och som fler har upprepat kan väl inte gå att missförstå?

Normallasta båten, i med 3-5 pers. och ut å prova. kör stumt fullt på båda och läs av vilka varvtal du har
        Ska du testa fram vilka proppar du ska ha måste du göra det på bägge motorerna samtidigt. Annars kommer det inte stämma när du kör 2.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Någon som vet någon bra länk där de säljer suzuki proppar?

Kommentera

Vad har du för varv och fart nu? Behöver du byta proppar?
            Visst att byta en för att få samma stigning, men dom kan samtidtigt vara en kompensering för avdriften pga 2 motorer som roterar lika.
            Genom att sätta en propeller med högre stigning på vänster motor kommer fören dra mot höger och kompensera akterns avdrift åt vänster pga propellerrotationen. (nu kanske jag inte fått det 100% rätt men tanken framgår)
            Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
            www.solskensmetarna.se

Kommentera

MCB
              Du har tydligen köpt något du inte har speciellt mycket insikt i. Ja precis så menar han. Båtens propeller är som bilens växellåda, med skillnaden att du har alla växlar i en propeller. Den ska således orka starta samt ge acceptabel acceleration och fart och inte överlasta motorn (köra på för hög växel). En detalj som då är viktig är att du får ut maxvarv på topp, får du inte det är motorn överbelastad.

Nu till din båt. Om du ska kontrollera maxvarv så måste du köra fullt, så långt är du med ?

Dina 2 90 hk kan (förenklar nu) jämföras men 1 st 180 hk. att bara köra en motor är som att prova maxvarv på en 180 hk motor men bara på halvgas.

Men prova du ? alltid lär du dig nått ! Du kommer efter att ha provar att ha en större förståelse för det vi försöker säga.

[QUOTE]Visst att byta en för att få samma stigning, men dom kan samtidtigt vara en kompensering för avdriften pga 2 motorer som roterar lika.[/QUOT

mcb ! menar du att avdriften blir mindre om propparna har olika varv ? Personligen tror jag inte det.

Många pratar om avdrift utan att veta VAD det är och HUR det uppstår. Personligen så tycker jag ordet är missvisande, sidokraft på propellern är vad det är. Vid fart är detta inget problem, båtens stabiletet håller för det mesta emot denna lilla sidoraft samt att det kompenseras lätt vilket man inte ens tänker på av att man har VÄLDIGT lite motrtyrning. Däremot när man åker racing där båten knappt ligger i vattnet så är denna betydande.

Sidokraften är mest påtaglig vid manöver i hamn och då speciellt när man backar och svänger och i synnerhet om det dessutom är lite sidovind.

En liten fråga till alla er som pratar om detta vet ni varför eller hur det kommer sig att detta uppstår ?

angående frågan behöver du byta propp. Njae kanske inte. men kör å se vad du har för varv, båda kanske ligger inom godkänt varv. men nackdelarna som beskrivits kvarstår.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det där med motroterande är väl framför allt viktigt när det är rak axel, eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Yakima Visa inlägg
                  Det där med motroterande är väl framför allt viktigt när det är rak axel, eller?
                  Ja det kan man säga, eller iallafall viktigare i och med att du har stel axel och plågas mer av skovelhjuls effekten.

Man måste inte ha motroterande motor, men det är en hel del fördelar med att ha det.

Den skovelhjulseffekten ni känner av med en enkel motor dubblas om ni kör två med samma rotationsriktning, och får båten att "lena sig över" lite åt ena sidan vid snabbkörning, samt ger problem i hamnar och vid backning som en del tidigare har sagt.

Belastningen på styrning och länkage mellan motorna blir extremt mycket högre vid körning av två likadana motorer, en höger och en vänsterroterande motor balanserar ut varandra.

Varför en stor och en mindre propeller?
                  Här finnes det inga vettiga svar, min teori är att förra ägaren har skadat en propeller och köpte den första han hittade på Blocket(om det är rostfria proppar så är dessa asdyra).
                  Propellertrim i Stockholm ville ha 8000SEK/styck för nya rostfria proppar till min båt.
                  Hämtade istället hem två nya från USA för 3500kr totalt för båda....................

Mitt råd, kör med två högerroterande motorer, när du lärt dig hantera skovelhjulseffekten så kommer du inte ens tänka över att du kör två likadana. Allt för dyrt att byta växelhus om du inte har plånboken full.
                  Isåfall byter du bara växelhuset, jag kan evt hjälpa dig att hitta ett nytt eller beggad i USA.

BYT PROPELLER, ena av dina motorer ligger på ca 300-400 varv/min högre än den andra på full gas.
                  Testköra båten, kör den optimalt trimmad på full gas och notera dina varvtal, skriv ner dessa här så skall jag försöka ge dig råd om propeller.

Om du haft höger och vänster roterande så kunde du lånat två par rostfria proppar som jag har liggande och testat dessa.
                  Kör själv dubbelmontage 140hp suzuki höger och vänster roterande.

Lägg gärna in några bilder av aktern på din båt där vi ser riggningen av motorena.

Jag är inte online här så ofta, så om du vill ha tag i mig så kontakta mig på forumet i min signatur.

Lycka till och grattis till en helfet båt (röd och vit om jag inte tar fel?).

Kjelle
                  Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
                  http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

DVS ska du kontakta Kjelle får du gå in på http://www.scandinavian-trolling.com
                    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2010-07-22, 00:04.

Kommentera

Jag kör mina guidade turer ifrån en Beason 630 med dubbelmonterade DF 90-motorer.
                      Jag vet inte om det framgick någonstans i diskussionen hur läget är med DF 90? De görs helt enkelt inte åt mer än ett håll, och det blir därför till att ha 2 st som går åt samma.

Jag har kört med mina i dryga 2,5 år och kan konstatera att det är vissa problem att finmanövrera båten på grund av detta. I högfart vill även båten luta något, men det går lätt att lösa med trimplan, eller som i mitt fall genom att tilta upp styrbords motor något.

Att ha olika stigning på propparna känns bara helt galet! Samma propp annars blir det nog bara problem!

En fråga! Är inte 2 st DF 90 i minsta laget för den båt du har??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 935 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Silver Fang, 2024-04-28, 11:02