Dubbelmontage Suzuki - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelmontage Suzuki

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbelmontage Suzuki

Hej!

Har bytt båt och den nya sitter det dubbelmontage av suzuki 90hk.
    Har inte någon erfarenhet av dubbelmontage men ska en propeller rotera åt höger och en åt vänster eller hur funkar det och hur ser man åt vilket håll den roterar när båten ej ligger i sjön?

Mvh
    Nicke

Propeller

Kollade idag på propellerna som sitter monterade och de hade olika beteckningar, minns inte exakta beteckningen på diameter/stigning.
    Någon som kan rekomendera vilka propellrar man ska satsa på till dubbelmontage suzuki 90hk till en beason 25wa om man ska byta propellrar?
    Och hur ordnar man så att det blir motroterande?

Mvh
    Nicke.

Kommentera

Har varit och kollat på propellerna igen och på motor 1 står det : 3x14x19 och på motor två står det 3x14x21
      Bör det inte vara samma för att få ut maximalt av motorerna, och vilken propeller är den "rätta" utav de två?
      Det ser ut som att bladen pekar likadant.

Mvh
      Nicke

Kommentera

Detta låter HELT galet. normalt dubbelmontage så är en motor vänster och en höger-roterande. Kostar skjortan att ändra om själv.

Olika proppar ? helskumt, låter som att en riktig klåpare med dumma tipps köpt 2 normalmotorer och lekt med proppar.

och vilken propeller är den "rätta" utav de två?
        Det går inte att ställa frågan på det sättet Ingen är rätt eller ingen är fel. Man väljer vilka skor man vill ha på sig efter arbetsuppgift om du nu förstår min liknelse.

Om du har rätt stigning ser du på varvtalet vid fullgas och normal last. varvtalet ska då vara inom rek. områd vilket kan tex vara Ca: 5400 - 5800. Exakta uppgifter för dina motorer hittar du i instr. boken.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Håller med Anders här. Helskumt.

Du bör snacka med Suzuki och få ett förslag på byte av ena motorn till en som går "vänstervarv (vanligast är högervarv) och be att få ett utbytespris mot ena motorn kanske?

Vid dubbelmontage har man alltid en mot-roterande motor och det för att båten skall gå rakt och lika åt babord som styrbord. Annars kan det bli knepigt i vissa situationer som t.ex navigering i tät trafik (hamnar etc) och båda propparna skall vara lika før att inte båten skall skeva/dra snett.

Propparna som sitter på har ju olika "stigning" d.v.s. vid samma varvtal på motorerna så kommer den "13 x 21" att vilja dra båten 21 tum per varv och den andra motorn, den med "13 x 19" bara att dra båten 19 tum per varv. Säger sig självt, båten kommer att gå i cirkel!!??

"13"-talet står för diametern på proppen (i tum)

Ang rätt eller fel prop. Det finns vanligtvis inte någon prop som är den rätta. det måste du testa ut själv.
          Först måste du sätta upp kriterierna, vad du önskar att få ut av en (två) proppar
          t.ex:
          hog toppfart på max varvtal, eller
          bra bränsleekonomi på marsh-fart, eller
          bra ax för tung båt och låg fart under tomgångskörning under trolling
          etc.
          Dina kriterier lägger grunden för val av prop.
          Vanligast börjar man med en s.k. "standard-prop" som kanskje inte är optimal för dina specade kriterier men bra som referans och senare som reserv-proppar då olyckan varit framme (drivved, grund etc).
          Med standardproppen så får du direkt en fingervisning om vad Båten och motorn kräver för typ av prop.

BTW, grattis till din nya Beason Niklas, håller själv på med att bygga färdigt en Beason 22 Cabin, hehe
          Senast ändrad av Flodström; 2010-07-12, 22:26.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Tycker det låter helskumt med olika stigningar på propellrarna. Det bör ändras så att det är samma. Men att dubbelmontage kräver motroterande propellrar ska tas med en nypa salt. Har kört dubbelmontage med en båt vi fiskar från och det är inga problem vid marschfart att båten drar sig åt hållet man styr, likaså vid fin-navigering i hamn. (dock går är jag ingen fena på det iofs ) Att göra den ena motroterande får man byta växelhus har jag lärt mig av Kjelle, och det är en dyr historia. De ska beställas så från fabrik, en vänster och en högermotor. Men som sagt, inga problem att köra med två högermotorer. Men likadan propeller måste du ha!

Kommentera

Jodå du har rätt Olof. Visst är det OK att ha 2 hög.roterande som dubbelmontage. Det va de jag menade med att det låter som nått man monterat efteråt å fått tag i vanlig motor. Köper du nytt dubbelmont. så tror jag säkert 90 % väljer hög-vän på motorerna.

Valet att ha olika stigning TROR jag kan vara ett val man gjort för att hamna i bättre fartområde med en motor när man trollar. Problemet är ju att du inte kan ha samma gas (varv) på motorerna, svårt att få båda att dra jämnt. Risk att överbelasta en motor, altern. så förlorar man i ekonomi då motorerna inte samarbetar perfekt.

Så tillbaka till ursprungsfrågan:

ska en propeller rotera åt höger och en åt vänster eller hur funkar det?
              och hur ser man åt vilket håll den roterar när båten ej ligger i sjön?
              Ja hög-vän är mest normalt men 2 höger funkar, ger bara lite mer sidokraft och problem att backa å svänga åt fel håll så att säga. Du själv avgör om båtens beteende är OK eller inte.

Du ser på propparna, är dom lika så har du 2 hög-roterande.

Behåll ditt ekipage som det är om du inte lider av det. Jag skulle dock råda dig att montera 2 lika proppar. Vilken du väljer att byta ut är en smaksak. Flodström förkaring nedan kan du inte missförstå

Först måste du sätta upp kriterierna, vad du önskar att få ut av en (två) proppar
              t.ex:
              hog toppfart på max varvtal, eller
              bra bränsleekonomi på marsh-fart, eller
              bra ax för tung båt och låg fart under tomgångskörning under trolling
              etc.
              Dina kriterier lägger grunden för val av prop.
              .

Det va detta jag menade med att välja skor efter arbetsuppgift. Ska du spela fofboll är det inge bra med slalompjäxor.

Normallasta båten, i med 3-5 pers. och ut å prova. kör stumt fullt på båda och läs av vilka varvtal du har på 19 resp. 21 tums motorn. Välj därefter.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Undrar om det finns motroterande på 90 hk/ tror typ du måste upp på 140 hk på Suzuki innan det finns motroterande
                Har själv haft på tidigare båt dubbelmontage 70 Hk de var inte motroterande.
                Men en höger/vänster gående motor är nog att föredra speciellt i höga farter.
                lax

Kommentera

Har idag varit i kontakt med auktoriserad suzuki återförsäljare och de påstod att det inte har någon betydelse om det är motroterande eller ej på en sådan tung/kursstabil båt med såpas låga hästkrafter, däremot är det viktigt på tex ribbbåtar som är relativt lätta med HÖGT antal hästkrafter och höga farter.
                  Angående propellerna så ska jag ut och prova en motor i taget och se vem som beter sig "rätt" efter mina önskemål och sedan sätta på likadan propeller på den andra så att det blir samma stigning på båda propellerna.

Mvh
                  Nicke.

Kommentera

Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg
                    Angående propellerna så ska jag ut och prova en motor i taget och se vem som beter sig "rätt" efter mina önskemål och sedan sätta på likadan propeller på den andra så att det blir samma stigning på båda propellerna.

Mvh
                    Nicke.
                    AAAAPPPPP!
                    Där får du akta dig, propparna är passade för att gå tillsammans inte ensamma!!!! Som att starta på 5ans växel i uppförsbacke.
                    Ska du köra dom en och en blir det att växla ner propparna.
                    Överbelastning och skrunk i motor och växelhus kan det bli.
                    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 925 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus