Frontmotor Minn kota eller Motorguide - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmotor Minn kota eller Motorguide

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frontmotor Minn kota eller Motorguide

    Planerar inköp av frontmonterad elmotor med allmänt bra funktion och väl fungerande ankringsfunktion.
    Tycker mig höra så väldigt olika åsikter kring dessa så vore intressant att höra vad ni här inne tycker som använt dem.

    Kikat på bl.a
    Minn kota BT 55 12v i-pilot
    Minn kota powerdrive 55
    Motorguide XI5 55 12v

    Förstått att handkontrollen verkar hålla högre kvalitet på Minn kota i varje fall.
    Hur är ankringen på båda?

    "Skall" man välja den man får bäst deal på eller finns en enhällig åsikt att man bör välja den ena eller andra?

  • #2
    Köp en minnkota Terrova, bästa köp för pengarna.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Köp en minnkota Terrova, bästa köp för pengarna.
      Någon särskild motivering?
      Eller tycker du den allmänt är bättre på allt?

      Kommentera


      • #4
        Jag har testat bägge märkena och båda fungerar bra, jag skulle se vilket ekolod som man har ifall man vill koppla ihop det med elmotorn i framtiden. Sen hur stor båt har du tänkt köra den på? Jag har nog rekomenderat en terrova eller Xi3/5 som sagt beroende på vad du kör med för ekolod om du vill köra dessa ihop. Hummingbird + minnkota och Lowrance + Motorguide.

        Kommentera


        • #5
          Jag har haft en motorguide xi3 och har en minn kota terrova 55 bt nu. Skönt med display på fjärren på minn kotan samt kunna nödköra via mobilapp. Ankringen känns lika bra på båda. Kurshållning/dift känns också motsvarande.

          båda har funkat bra, så är nog mest fjärren som skiljer.

          En sak till med motorguide fjärren är att infästningen för halsremmen är sämst designat och går väldigt lätt sönder. Hittade en som sålde alu plattor som man kan skruva dit på baksidan för att förstärka.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg
            Jag har testat bägge märkena och båda fungerar bra, jag skulle se vilket ekolod som man har ifall man vill koppla ihop det med elmotorn i framtiden. Sen hur stor båt har du tänkt köra den på? Jag har nog rekomenderat en terrova eller Xi3/5 som sagt beroende på vad du kör med för ekolod om du vill köra dessa ihop. Hummingbird + minnkota och Lowrance + Motorguide.
            Alright, planerar båtköp i skrivande stund och kommer landa på en 4, max5m alubåt
            Priserna på XI5 och Terrova är rätt lika just nu.

            Lutar mot ett Gamin Echomap 102sv Ultra om jag inte gör en tvärvändning på vägen.
            Låter intressant att kunna koppla lod och motor mot varandra men är lite skeptisk till att jag faktiskt kommer använda det, svårt att säga.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Klant84 Visa inlägg
              Jag har haft en motorguide xi3 och har en minn kota terrova 55 bt nu. Skönt med display på fjärren på minn kotan samt kunna nödköra via mobilapp. Ankringen känns lika bra på båda. Kurshållning/dift känns också motsvarande.

              båda har funkat bra, så är nog mest fjärren som skiljer.

              En sak till med motorguide fjärren är att infästningen för halsremmen är sämst designat och går väldigt lätt sönder. Hittade en som sålde alu plattor som man kan skruva dit på baksidan för att förstärka.
              Okej, spännande och toppen att du har den erfarenheten!
              Är lite lockande med fjärren även om funktionen på motorn givetvis väger tyngst oavsett val.

              Kommentera


              • #8
                Själv skulle jag kika på den här: https://www.topgrej.dk/rhino-blx-65-...s-elmotor.html starkare motor och tål saltvatten.

                Kommentera


                • #9
                  Siden du ikke planlegger å skaffe kompatibel kartplotter, har MK en fordel med display i fjernkontrollen.

                  PS, Xi5 til 12V er overkill for de fleste og du kan sannsynligvis bruke Xi3 i steden.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tobs Visa inlägg

                    Någon särskild motivering?
                    Eller tycker du den allmänt är bättre på allt?
                    Fjärr med display är överlägset, och skulle man glömma fjärren har motorn blåtand och man kan styra via mobilapp. Mycket smidigare fällningsfunktion än powerdrive. Riktningssensorn gör att man kan flytta båten med +/- och höger/vänster knapptryck vilket är sjukt smidigt. Koppla ihop motorn med lodet känns mest som en gimmick så det tycker jag inte relevant, möjligen om man har fokus på trolling. Ankringen är mycket exakt. Ovanstående gör att jag aldrig ens övervägt MG.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    721 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    308 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Arbetar...
                    X