Gps - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gps

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gps

Funderar på att köpa en handburen gps å ha till fisket.
    Framförallt till trolling för att märka ut rutter, kanter och andra hotspots.
    Vet inte riktigt vad man ska köpa och vilka funktioner man ska ha.
    Hoppas att ni har lite erfarenhet och bra ideer att dela med er av.
    MVH Björnsitsen

Själv kör jag med en E-trex legend CX från garmin. Väldigt smidig och lätt att hantera samtidigt som man kör. Helt klart värd att kolla. Sedan om man vill ha färgskärm eller ej är väll mer en smaksak.
    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Jag har en Garmin etrex legend cx till ungefär samma sak som dig.

Den något mindre skärmen gör att man antingen får välja detalj eller översikt, med en större skärm kan man få bättre överblick utan att zooma ut så mycket att detaljerna försvinner.

Jag lägger spår, markerar waypoints (hotspots, grund m.m), använder den som knopmätare, i viss mån har jag den även till navigering på vägen. Kartan som jag använder är Garmins Friluftskarta.

Jag är nog en ganska enkel användare men för mina behov fungerar den bra, jag gissar att de flesta handhållna modellerna är tillräckligt bra. Fundera bara på vad du "måste" ha för funktioner och sedan vilka du tror kan vara bra, kolla vilka modeller som har funktionerna du söker och sen är det bara att välja. Min uppfattning är att man ska välja Garmin före Magellan, andra märken har jag ingen koll på för friluftsbruk.

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta Visa inlägg
        Själv kör jag med en E-trex legend CX från garmin. Väldigt smidig och lätt att hantera samtidigt som man kör. Helt klart värd att kolla. Sedan om man vill ha färgskärm eller ej är väll mer en smaksak.
        Jag har provat en utan färg och det är helt klart något man ska undvika idag, det är absolut värt att betala lite mer för färg. Det är trots allt inte några stora skillnader i pris.

Kommentera

Jag har kört med Magellan SporTrak Color under några år och tycker den funkar bra till det mesta, fundera dock på att köpa en nyare modell då jag även använder gps´n till annat än fiske (jakt mm).
          Magellan SporTrak Color har de flesta funktioner man kan tänkas behöva samt 32MB minne så man kan lägga in extra kartmaterial.

Kommentera

har en magellan meridian marine. Tycker den funkar bra. men eftersom jag mest metar så skrapar jag bara lite på ytan av vad den klarar av då den har massa sjöfarts prylar i sig och stort plus är att den flyter. den har ett par år på nacken nu så det finns ju bättre och säkert inget jag skulle köpa idag.
            www.solskensmetarna.se

Kommentera

Jag var in och klämde lite på denna http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3017 och det skulle bli mitt val för dem behov Du beskriver iaf, vattentät, klarar både sjökort och landkartor och kan kopplas till datorn med USB för att föra över filer!!

Inte farligt dyr heller och som nämts ovan färgskärm vilket är värt varenda krona!!

Kommentera

Även jag kör eTrex Legend från Garmin. Funkar kanon.
                Köp med färgskärm!
                Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Kör en Garmin 72a funkar alldeles utmärkt till mina behov, färgskärm är i mina ögon inte motiverat med dom priserna, kanske har blivit billigare nu än för ett år sedan jag köpte. Fick 72an inkl. fäste och strömkabel för 800kr.

Sedan kommer det väl hamna en "riktig" i båten när man köper en lite större variant som kommer agera trollingskuta och bada i saltvatten.
                  sigpic

Kommentera

Bra råd hitils.
                    Vill ha fler, är det värt att satsa på en dyrare med färg eller snåla?
                    Vilka andra funktioner kan vara bra?
                    Har bara fiskat lite med en billigare gps tidigare och har inget annat att jämföra med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 024 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10