Uteffekt och batterikapacitet!!?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uteffekt och batterikapacitet!!??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Eg. så tycker jag det är lite föråldrat det här att använda sig av blybatteriteknologi när det finns så mycket bättre batteriteknologi att tillgå (NiMH, Li-Jon, Li-polymer etc...)

Det enda jag kan se som fördel att använda bly är: billigt, och laddare har man från förr.

Fördel med andra batteriteknologier: avsevärt längre körtid, avsevärt längre livstid (på batterierna), avsevärt snabbare laddningstid (ca 1-3 tim beroende på batteriteknologi), avsevärt lägre vikt i førhållande till samma batterikapacitet på bly, ock slutligen, ingen risk för syraspill eller frätskador.

Ser på bl.a. modellflyg/bil/båt-sidan, så var det länge sedan man använde sig av bly-syra batterier där.

Ett "modernt" batteri på 12-15V för 20-30Ah behöver inte vare tyngre eller större än ett blybatteri på 5-7Ah och vikten ca 2-2,5 kg.

mvh

Har du något förslag på batteri & laddare som klarar 10 timmar vintertid för min 0.5A apparat?
    Gärna något inköpsställe också.
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Har du något förslag på batteri & laddare som klarar 10 timmar vintertid för min 0.5A apparat?
      Gärna något inköpsställe också.
      Återkommer senare om saken, skall kolla priser etc....

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Jag har kört med 2st 5Ah batterier till mitt Lowrance 337cdf och den ska dra ca: 0.5a
        Vilket då borde räcka till ca: 20 timmar trodde jag.

Det som jag inte blir riktigt klok på är varför jag under första hösten kunde köra gissningsvis ca: 15 timmar på en laddning medans jag nu bara har kapacitet för ca: 2-3 timmar. Eftersom batterierna inte har använts så många gånger så trodde jag att kapaciteten fanns kvar men det verkar icke så.

Vet ej ifall det har med att det är dålig kvalitet på batterierna eller var som gjort att det blivit så.

Kan det vara så att en C-tekladdare kan hålla igång konditionen på batterierna så de fungerar bättre/längre? Nu har jag en mc-laddare med väldigt låg laddström.
        Eller ska man söka efter någon annan sort av batteri eller måste man gå upp i kapacitet?
        Eftersom jag släpar med mig batterierna ifrån båten varje tur så vill man ju ha så lite att bära på.
        Hej Ola; Svaret är att alla batterier åldras och minskar både i kapacitans och kapacitet oavsett om du använder dem eller inte. Ett helt nytt torrbatteri som får ligga oanvänt några år tappar hela sin kapacitet och är bara att kasta, dvs lämna in där de tas emot. Batterier är oftast färskvara och bör därför inte ligga länge innan de tas i bruk.
        Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 907 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri