Uteffekt och batterikapacitet!!?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uteffekt och batterikapacitet!!??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nja Piggen kan säkert matcha dej i åldern dock knappast i plånboken på den tiden dessvärre men saker och ting har blivit bättre krigade alltid med Firehand om direkt importerad elektronik fanns inget då som fick honom att se mer rött han har lugnat sej till "mysfarbror" nuförtiden men med en avsevärd mängd erfarenheter att bidra med! mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Nja Piggen kan säkert matcha dej i åldern dock knappast i plånboken på den tiden dessvärre men saker och ting har blivit bättre krigade alltid med Firehand om direkt importerad elektronik fanns inget då som fick honom att se mer rött han har lugnat sej till "mysfarbror" nuförtiden men med en avsevärd mängd erfarenheter att bidra med! mvh
      Så vi är 40+ are båda två eller??

Kul att Du nämde OF för det var av honom som dem första loden bställdes på båtmässan det var lättast så då inga butiker hade dem

Kan ju säga att jag inte betalde det själv utan övertygade farsgubben om hur förtträffligt det skulle vara med ett lod för säkrare navigering

Kommentera

40+ jodå va ett tag sen man passerade den gränsen! mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Så vi är 40+ are båda två eller??
          Kul att Du nämde OF för det var av honom som dem första loden bställdes på båtmässan det var lättast så då inga butiker hade dem
          Sålde han Lowrance och elsnurror (i Bålsta)?

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          40+ jodå va ett tag sen man passerade den gränsen! mvh
          Här har du en till. hehehe

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Sålde han Lowrance och elsnurror (i Bålsta)?

Här har du en till. hehehe

mvh
            Just så Bålsta var det och jodå både lod och snurror, men någon sådan fick jag inte köpa då men det blev senare

Sen blev det bättre med åtkomlighet och under åren 1989 - 1995 sålde vi dessa produkter i den fiskebutik jag jobbade i vilket ju var lite extra kul.

Skönt att vi är fler som uppnått mogen ålder

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
              Funderar på ett Lowrance x135. Lodet har 4000 w uteffekt (500 RMS).

Tänkte även kunna använda till ismete. Innebär den relativt höga effekten
              att ett lagomt stort inkapslat batteri (12v 9 Amp) tar slut på störrt?? Är inte så hemma på att räkna på sådant. Orkar ju inte släpa med ett fulstort 75 Amp!

Alternativet är ju förstås ett lod med lägre kapasitet. Vill ha ett lod även på isen som man kan se betesstimmen med, rädd att portabal Cuda och dyl inte räcker till detta.
              Hej DeadBait; Om du köper ett ekolod som drar 0,65 ampere bör du ha ett batteri med betydligt högre kapacitans än 9,0 ampere vid 12 volt. Flertalet Lowrance och andra kända ekolod slocknar, dvs slutar att fungera när spänningen faller under 10,5 volt. Ett kapslat 12 volts batteri på 9 ampere släpper sällan ifrån sig mer än 40 % av kapacitansen vid några minusgraders yttertemperatur innan spänningen faller under 10,5 volt. I praktiken bör du inte kunna använda ekolodet vid exempelvis isfiske och -10 gr. C mer än 0,40 x 9,0 : 0,65 = 5,5 timmar. Personligen rekommenderar jag ett 12 volts motorcykelbatteri med minst dubbla amperinnehållet.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej DeadBait; Om du köper ett ekolod som drar 0,65 ampere bör du ha ett batteri med betydligt högre kapacitans än 9,0 ampere vid 12 volt. Flertalet Lowrance och andra kända ekolod slocknar, dvs slutar att fungera när spänningen faller under 10,5 volt. Ett kapslat 12 volts batteri på 9 ampere släpper sällan ifrån sig mer än 40 % av kapacitansen vid några minusgraders yttertemperatur innan spänningen faller under 10,5 volt. I praktiken bör du inte kunna använda ekolodet vid exempelvis isfiske och -10 gr. C mer än 0,40 x 9,0 : 0,65 = 5,5 timmar. Personligen rekommenderar jag ett 12 volts motorcykelbatteri med minst dubbla amperinnehållet.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Bra Firehand, du tänker då på allt (hehehe). Glömde att ta med temp. effekten då jag skrev inlägget.

Värt att notera är att kapaciteten på gastäta blyackar oftast specifiseras vid en urladdning på min. ett dygn (24 tim). Det betyder att strömmen som lämnar batteriet (i en sådan test) är normalt mycket mindre än den ström "vår" elektronik behöver. Vad jag försöker att säga är att om ni använder instrument/aggregat som drar mer ström än den som batterier testas med (under 24 tim) SJUNKER kapasiteten. Det är av den anledningen man sällan får ut mer än ca 40-60% av angiven kapacitet. Negativt är också kyla som Firehand helt riktigt påpekade.

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag har kört med 2st 5Ah batterier till mitt Lowrance 337cdf och den ska dra ca: 0.5a
                  Vilket då borde räcka till ca: 20 timmar trodde jag.

Det som jag inte blir riktigt klok på är varför jag under första hösten kunde köra gissningsvis ca: 15 timmar på en laddning medans jag nu bara har kapacitet för ca: 2-3 timmar. Eftersom batterierna inte har använts så många gånger så trodde jag att kapaciteten fanns kvar men det verkar icke så.

Vet ej ifall det har med att det är dålig kvalitet på batterierna eller var som gjort att det blivit så.

Kan det vara så att en C-tekladdare kan hålla igång konditionen på batterierna så de fungerar bättre/längre? Nu har jag en mc-laddare med väldigt låg laddström.
                  Eller ska man söka efter någon annan sort av batteri eller måste man gå upp i kapacitet?
                  Eftersom jag släpar med mig batterierna ifrån båten varje tur så vill man ju ha så lite att bära på.
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Jag har kört med 2st 5Ah batterier till mitt Lowrance 337cdf och den ska dra ca: 0.5a
                    Vilket då borde räcka till ca: 20 timmar trodde jag.

Det som jag inte blir riktigt klok på är varför jag under första hösten kunde köra gissningsvis ca: 15 timmar på en laddning medans jag nu bara har kapacitet för ca: 2-3 timmar. Eftersom batterierna inte har använts så många gånger så trodde jag att kapaciteten fanns kvar men det verkar icke så.

Vet ej ifall det har med att det är dålig kvalitet på batterierna eller var som gjort att det blivit så.

Kan det vara så att en C-tekladdare kan hålla igång konditionen på batterierna så de fungerar bättre/längre? Nu har jag en mc-laddare med väldigt låg laddström.
                    Eller ska man söka efter någon annan sort av batteri eller måste man gå upp i kapacitet?
                    Eftersom jag släpar med mig batterierna ifrån båten varje tur så vill man ju ha så lite att bära på.
                    Har Du underhållsladdat batterierna under den period Du inte använde dem??

Det är viktigare än många tror och bör göras minst 1 gång i månaden, dålig kvalitet på batterier ger ju självklart sämre livslängd så satsa på kvalitet och självklart rekomenderar jag en Ctek laddare som är det bästa Du kan ha för att vårda Dina batterier och ge dem ett långt liv

Skulle nog satsa på lite större batterier om jag vad Du ca 10Ah/st dem väger inte så mycket mera och det gör stor skilnad i driftstid, speciellt när det är kyligt vilket gör att batterierna laddas ur fortare.
                    Välj gärna GEL batterier om Du transporterar dem mycket då dessa inte läcker syra (extremt frätande) om dem välter eller skadas under transport och även kan användas liggande om det behövs

Kommentera

Eg. så tycker jag det är lite föråldrat det här att använda sig av blybatteriteknologi när det finns så mycket bättre batteriteknologi att tillgå (NiMH, Li-Jon, Li-polymer etc...)

Det enda jag kan se som fördel att använda bly är: billigt, och laddare har man från förr.

Fördel med andra batteriteknologier: avsevärt längre körtid, avsevärt längre livstid (på batterierna), avsevärt snabbare laddningstid (ca 1-3 tim beroende på batteriteknologi), avsevärt lägre vikt i førhållande till samma batterikapacitet på bly, ock slutligen, ingen risk för syraspill eller frätskador.

Ser på bl.a. modellflyg/bil/båt-sidan, så var det länge sedan man använde sig av bly-syra batterier där.

Ett "modernt" batteri på 12-15V för 20-30Ah behöver inte vare tyngre eller större än ett blybatteri på 5-7Ah och vikten ca 2-2,5 kg.

mvh
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar