Håller på att ta fram en ny trolling/fiske båt..Även fiske kajak. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håller på att ta fram en ny trolling/fiske båt..Även fiske kajak.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det som är bestämt är att vikten ska hållas nere ordenkligt...mindre bil,trailer,motor..
    Materialen som jag använder är av mycket hög kvallitet, det går inte att jämföra med standard laminat
    Det är sånna här ord som man blir både nyfiken och intresserad av. Att bygga båt är lätt, men att optimera en båt med avseende på vikt och styrka då blir helt plötsligt en kamp mot naturlagarna. Gissar att du siktar på max: 500 Kg båt färdig ? eller vad har du för mål ?

Får jag fråga om ditt materialval, Vinylester istället för poly eller ännu extremare ? Vad tänker du nyttja för fiber ? finns ju mycket från enkelt glas till aramid och kolfiber i olika kvaliteer.

Det låter som att du ska bygga enkellaminat men samtidigt så pratar du om vikt och styrka och då är vi inne på sandwich-konstruktion, har själv byggt i sandwich, 5 m färdig vikt 120 kg 40 kn+ med 60 hk. Hade planer på en större efter det men tiden du vet, och familjen, blev aldrig av men blir sugen när jag läser om ditt projekt.

Du kanske inte vill avslöja men plasten, fibern och ev. kärna om de nu blir sånt är jag nyfiken på
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

den båten vägde 262 kg och var specialbyggd i divinycell
      Intressant ungefär vad jag utgick från i min gissning, 250, båt 150, motor 100, utrustning = 500 kg, kanske lite för tufft mål och inte helt enkelt om man dessutom vill ha bra stabilitet, deplacement och bottenvinkel. får höra vad båtbyggatn säger om detta?

men den drev som ett äggskal så öringfisket blev lite svårt stundtals
      Det är ett av problemen med lätt båt, med andra ord, lågt deplacement som också begränsar bottenvinkeln, villket gör föregående problem ännu värre, för att kompensera det måste bredden tas ner, bra för farten men innebär att den blir lite rank för fiske. Det är nu vi börjar prata kompromisser i designen, fart, vikt, bredd, bottenvinkel, stabilitet mm. mm. dessa detaljer talar alla emot varandra.

Blir bara mer nyfiken på detta bygge. Jag känner till dom båtar du hänvisade till Magnus, b-23 är ju en skön skapelse. Men hur får du upp bredden för fiskestabiliteten utan att göra alltför mycket avkall på battenvinkel och fartstabilitet ?
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ska bli kul att följa detta projekt för det behövs nytänkande på båtsidan för fiske men det är som sagt många faktorer som står mot varandra men med andra material kan det kanske lösa sig.

Båten ska ju enligt första inlägget vara 6,4 m så 500 kg på det låter litet, håller den sig under 900 kg komplett tycker jag det känns OK för en sådan stor båt och ändå inga problem att dra med vanlig bil.

Den sarg Eino nämner har jag också funderat på och gjorde en som jag skruvade fast i trädurken på en båt, funkade bra tills jag snubblade på den och nästan ramlade i sjön då åkte den bort :-(

Vill ha så lite nivåskillnadeer och steg som möjligt i en båt och använder hellre fäststroppar mod. gummiexpander eller bagageremmar för att säkra saker under färd för det får inte hasa omkring massa prylar över durken det är jag allergisk emot.

Kommentera

håller med om att 500 kilo är extremt, vill trissa båtbyggarn lite, finns nästan inget anledning annat än bara för att det är svårt. Det är tom. vissa fördelar med att gå upp i vikt lite. Är väldigt nyfiken dockk vad båtbyggarn menar med följande?

Det som är bestämt är att vikten ska hållas nere ordenkligt...mindre bil,trailer,motor..
          Bra kommentar Rospigg, tror som du att man ska hålla durkens ytor fria från kanter, fästen å annat krafs, snubbelrisken är för stor.

Kommentera

Kul att du är intr av mitt proj.
            Ja att bygga båt är inte särskilt svårt.
            Får återkomma med vikten, laminat schemat och alla uträkningar ligger vid båten..
            Jag har inte optimerat vikten till max, det behövs liksom inte.
            Nej Vinylester kommer jag inte använda...det finns andra bra sorter, inte ens B-23 byggs i vinylester.
            Jag använder multiaxiella glasfiber vävar och så mycket sandwich som möjligt, dock inte i botten men i stort sett överallt annars.
            Använder både Divernycell och firett.
            Det var en lätt båt du har byggt, gott att få den farten med 60hk, dessutom så går den ju billigt kan jag tänka mig, just det som jag är ute efter.

Kommentera

Hej Eino.
              Jo vist är det irriterande när prylarna hoppar runt..
              Det är just sådana tipps som jag söker.Detta är en sak jag ska titta på, oavsett hur jag kommer lösa detta så kommer det att vara en option.
              En båt som är byggd i sandwich med divenycell är enormt stark och stumm och väldans lätt.
              Det är svårt att hitta den optimala vikten, det finns ju för och nackdelar med både ock.
              Det går att lösa med div barlast tankar som länsar sig själv, det har jag byggt in i ett antal båtar.
              Dom har funkat bra, det är där mina ev sumpar kommer in...

Kommentera

Det Eino menade var garanterat att båten utan motor väger 262kg..
                Jag har en låg tyngdpunkt på båten..

Kommentera

Min pappa har byggt båtar
                  Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Kul, vad byggde han för båtar?
                    Magnus

Kommentera

En detalj jag kom på att jag gjorde om på mitt gamla bygge var relingsbredden. Om friborden lutar mycket utåt vilket behövs ibland för utseendet så blir det svårt att göra som många vill nämligen stående på durken luta knäna låren mot relingen. det går inte om relingen samtidigt är smal. Fribordshöjden är ett också ett dilemma. vill man handplocka fisk över sidan så måste den hållas nere. Lågt fribord ger också ett mer speedat utseende men höga fribord känns tryggare och ger mer skydd samt att det är skönt att stående luta knäna/låren mot relingen som Rospiggen nämnde:
                      höga fribord för säkerhet bör iaf nå upp till övre delen av låren på en normallång person, gärna högre.
                      håller med om att det ger skönt och tryggt fiske men båtens utseende kommer att lida av det, övre låren gör 70-80 cm från durk, vilket kan bli ännu mer (metern) från vattenlinjen beroende på durkens höjdläge om man vill lägga den över slagen för maximal bred å plan yta. Allt detta gör att det finns risk att det blir en campinglåda av hela båten.

Mycket att fundera på har du Magnus

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 908 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka