Håller på att ta fram en ny trolling/fiske båt..Även fiske kajak. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håller på att ta fram en ny trolling/fiske båt..Även fiske kajak.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håller på att ta fram en ny trolling/fiske båt..Även fiske kajak.

Hej.
    Jag är båtbyggare och jag håller på att ta fram en båt på 6,40.
    Skrovformen är klar, nu ska jag börja med at tillverka däcks pluggen.
    Någon som har synpunkter på hur ni tycker att den perfekta fiske båten ser ut...
    Det som är bestämt är att vikten ska hållas nere ordenkligt...mindre bil,trailer,motor..
    Detta gör man genom att använda bättre material som är lättare och starkare, har byggt båtar som är goda för 100kn i samma plast,glas mm.

Sen är jag sugen på att ta fram en sit on top fiske kajak...
    Någon som har bra ideer eller är sugen på en båt....hör av er

Mvh Magnus

Älskar projekt, speciellt om folk är bra på det de gör, något album, bilder, blogg, sida, eller jobbar du för någon?

Mvh

Lubbe
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

En fiskekajak med roder och snabbfäste för något liknande detta: http://www.minnkotamotors.com/produc....aspx?subcat=5
      Och plats för batteri, ekolod , fack för utrustning och några spöhållare och fäste för djupriggar modell mindre. =)

Kommentera

Jag bygger...

pluggar o formar till denna båt privat.
        Jobbar inte med båtar längre utan nu är det på kvällar och helger.
        Men har byggt en hel del både segel och motor båtar.
        Byggde för rib.nu, där var jag skrov leveranör under några år och byggde samtliga modeller, har även byggt en del tävlingsbåtar kolla in ocke.se och en båt som heter b-23.
        Ska försöka få in lite bilder på resan till den perfekta båten.....haha
        Nås även på msn..
        batbyggare@yahoo.se

Kommentera

För trolling brukar WAC konceptet vara populärt med lite skydd i en ruff om det är skitväder och gärna någon form av tak tex bimitop mjuk eller hård som skyddar även mot hela dagar i solen vilket kan vara nog så jobbigt.

För spinnfiskaren brukar CC vara mera lämpad då det oftast sker i skärgårdsvatten och det är viktigare att ha svängrum för flera spösvingare som kan kasta åt alla håll, rena däcksytor utan onödiga nivåskilnader som man snubblar på vid snabba förflyttnignar.

Rejäla räcken i 25mm rostfritt som är fästade med genomgående bult och förstärkt laminat i infästningarna så det håller att montera djupriggar och annat i, höga fribord för säkerhet bör iaf nå upp till övre delen av låren på en normallång person, gärna högre.

Självläns som är värd namnet ingen regnläns som tar in vatten bakvägen vid medsjö eller mycket folk ombord, kolla självlänsen på Anytech det är det enda jag gillar på de båtarna resten på dem kan Du glömma i Ditt projekt, kulventil innaför skrovet är ett måste.
          Kolla lite på båtar som Rcad/Rival, Beason Trophy så har Du grundstommen för innerlinern.

Förbered motorbrunnen för dubbelmontage och som option ett motorfäste för en trollingmotor, hydralstyrning är ett måste och snåla inte på tanken min 150 l och placera den midskepps för bättre viktfördelning, välj stå/sitt soffa istället för stolar och ska det vara stolar så välj gasdämpade med möjlighet att fälla upp sitsen för att få ståstolar!!

Well några inledande tips och det ska bli kul att sse var deta projekt är i mål med en färdig båt.

Kommentera

Det blir..

en helt tom innerline som man sen kan välja om man vill ha styrkonol el walkaround, bygger så att jag enkelt kan bulta dit dom olika delarna.
            Det enda som kommer finnas med i däcks formen är ankarbox med en gummi rulle, bänk med stuvutrymme i fören och ev en del stuvutrymme under durk som man även kan ha som sump.
            Kommer givetvis ha självläns....
            Jo tanken ska man inte snåla med.
            Kommer troligen göra en del extra tillbehör så som spöhållare i sidan av innerlinen, isolera stuvutrymmen och även ha dom självlänsade, fästen för rensplatta mm mm.

Kul att få synpunkter och ideer

Kommentera

Hmm.. jag ser en stor nackdel med den lösningen och det är hållbarhet, om Du inte kan nå undersidan på innerlinern och bulta för att skruva fast konsoller och annat så får Du aldrig tillräcklig styrka.
              Att enbart kunna skruva fast dessa detaljer uppifrån är ingen bra ide, dessutom måste det vara extra förstärkt runt fästområdena minst dubbla laminatet gärna mera och helst inlägg av hårdare material.

Visst konstruktionslösningen är billig och bra för Dig men inte för slutresultatet och då är det inte bra ändå, kolla vad flitigare användare klagar på hos vanliga båtar som körs som fiskebåtar så är det just klena monteringar av konsoller och stolar mm, det finns många fall där stolar ramlat loss i nya båtar och hela styrkonsoller lossat i planingsfart med i några fall dödlig utgång för föraren.

Nej satsa på kvalitet och styrka rakt igenom så får Du ett bättre resultat.

Kommentera

Håller med Rospigg om kvalitet och styrka. Förstärk hellre lite extra på utsatta delar.
                En sak som ofta stör oss trollare är att de flesta båtar har sittbänk i aktern. Här tycker jag att Buster har något bra med sina lösa moduler. Klockrent att kunna flytta runt / ta bort efter behov.
                På modellen med centerkonsoll hade det även varit önskvärt med förberedda förstärkningar för en rostfri targabåge. Många väljer att montera en sån och hänger sen en hel del utrustning på den vilket gör att vikten blir ganska rejäl. Det är lätt att laminatet spricker vid infästningarna.
                På många modernare båtar är även skrovsidorna vid aktern lite snyggt böjda neråt/bakåt. Ser bra ut kanske men det ställer till det vid montering av akterräcke, djupriggar och liknande. Tycker heller inte om många båtars alltför låga aktrar med nån liten löjlig lucka ut till en badplattform. Kanske funkar på badbåten men på fiskebåtar är det mest till förtret.
                Satsa även på ett ordentligt elsystem, något som jag tyvärr tycker många snålar med.
                Det var nog allt jag kunde komma på än så länge.
                Mvh Micke

Kommentera

Givetvis kommer det finnas förstärkningar där det ska sitta prylar...
                  Det handlar inte om att för enkla det konstruktons mässigt och billigare för Mig utan att göra så att kunden kan få välja själv vad han vill ha båten till, med bänkar och konsoller mm mm.
                  Kvalitet och styrka??
                  Jo givetvis så kommer båten byggas med kvallitet o för att klara mycket stryk.
                  Materialen som jag använder är av mycket hög kvallitet, det går inte att jämföra med standard laminat som dom flesta båtfabrikanter använder, dock så finns det undantag för detta.
                  Jag har lagat mängder med båtar via försäkringsbolag genom åren och har tyvärr sett att kvaliteten inte alltid är så bra, men dom är blanka o fina..
                  Tex en båt som jag skulle förstärka....Var tvungen att göra ett hål i botten för att komma åt..det var en 4m rib av ett väldigt kännt märke..gjorde hålet med en 100mm hålsåg, laminat tjockleken var 2mm i ena kanten och 6mm i den andra...
                  Det skrovet fick gå tillbaka till fabriken....Han fick ett nytt som var bra.

Kommentera

Givetvis kommer det finnas förstärkningar där det ska sitta prylar...
                    Det handlar inte om att för enkla det konstruktons mässigt och billigare för Mig utan att göra så att kunden kan få välja själv vad han vill ha båten till, med bänkar och konsoller mm mm.
                    Kvalitet och styrka??
                    Jo givetvis så kommer båten byggas med kvallitet o för att klara mycket stryk.
                    Materialen som jag använder är av mycket hög kvallitet, det går inte att jämföra med standard laminat som dom flesta båtfabrikanter använder, dock så finns det undantag för detta.
                    Jag har lagat mängder med båtar via försäkringsbolag genom åren och har tyvärr sett att kvaliteten inte alltid är så bra, men dom är blanka o fina..
                    Tex en båt som jag skulle förstärka....Var tvungen att göra ett hål i botten för att komma åt..det var en 4m rib av ett väldigt kännt märke..gjorde hålet med en 100mm hålsåg, laminat tjockleken var 2mm i ena kanten och 6mm i den andra...
                    Det skrovet fick gå tillbaka till fabriken....Han fick ett nytt som var bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 903 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka